• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Takmonterade extraljus, erfarenheter?

Om extraljuset sitter på lastbil, buss, personbil eller husbil har väl ingen betydelse alla framförs ju på vägen.

Som du förmodligen såg svarade jag på en fråga från Michael S, där han undrade vad jag menade!
Men om jag nu skall förklara ytterligare, förstod jag det så att han redan hade fyra rejäla extraljus på sin
husbil och skulle komplettera med ytterligare fyra på taket. Men så var ju inte fallet, han refererade till sin personbil.

 
Jag har börjat jakten efter lämpliga extraljus till min ramp, bilder ovan.
Vad har ni att säga om färgtemperatur på Xenonlampor, jag har sett valet mellan 4300, 5000 eller 6000 Kelvin.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Åsikter?
 
Jag har börjat jakten efter lämpliga extraljus till min ramp, bilder ovan.
Vad har ni att säga om färgtemperatur på Xenonlampor, jag har sett valet mellan 4300, 5000 eller 6000 Kelvin.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Åsikter?

Jag hade absolut valt 4300, motsvarar originalmonterad xenon. Det är den färgtemp som bländar minst när när du kör
i oväder. Vitt ljus i takstrålkastare ger ett väldigt störande/bländande "tak" av ljus när det regnar eller snöar.
 
Har tre extraljus på arbetscaddyn. Xenon 60W 6000k. Finns bara en nackdel.....man ser inte hastighetsskyltarna för dom bländar tillbaka.
Att köra i snöfall så kvittar det vad man har. Blir aldrig bra då med extraljus. Sedan är det ju inte så ofta det är snöfall men väldigt ofta mörkt.
 
Är det någon fördel, med uppehållsväder, att ha 6000 VS någon annan färgtemperatur?
Jag upplever det som mycket ljus. Gillar det skarpa vita ljuset men det kan vara en smaksak.
Byggde en budgetlösning med Biltemas 9" ljus som sedan koverterades med xenonsats. Detta bara för att slippa stulna dyra lyktor o om ett glas går kostar det bara 259kr för en helt ny lykta. Har på ett år bytt två stycken.
 
Detta bara för att slippa stulna dyra lyktor o om ett glas går kostar det bara 259kr för en helt ny lykta.

Ja det är väl en av fördelarna med takmonterade ljus, det vill Fn till om ett stenskot skall nå dit upp.
Jag kollar för närvarande på NBB Alpha 225, med inbyggd Xenon, 1400 kr styck.
 
Intressant att läsa och följa. Med risk att bli missuppfattad så sticker jag fram hakan och gör liknelsen med de som går på gym för att få störst muskler att visa upp.
Är själv uppvuxen i Norrland när det var fri fart och höga snödrivor så jag vet vilken effekt extraljus har. Men som gubbe i södra delarna av vårt land så konstaterar jag att extraljus är en dålig (nytta/kostnad) investering när det gäller husbilar och trafiksäkerhet.
Men smaken är som baken.....
P.S. Jag går aldrig på gym heller. D.S.
 
Ja det är väl en av fördelarna med takmonterade ljus, det vill Fn till om ett stenskot skall nå dit upp.
Jag kollar för närvarande på NBB Alpha 225, med inbyggd Xenon, 1400 kr styck
Det enda negativa med NBB.n är väl positions ljuset i överkant, kör man på vägar där det inte är "öppet" runt om så ser man att dom stör ljusbilden.
 
Intressant att läsa och följa. Med risk att bli missuppfattad så sticker jag fram hakan och gör liknelsen med de som går på gym för att få störst muskler att visa upp.
Är själv uppvuxen i Norrland när det var fri fart och höga snödrivor så jag vet vilken effekt extraljus har. Men som gubbe i södra delarna av vårt land så konstaterar jag att extraljus är en dålig (nytta/kostnad) investering när det gäller husbilar och trafiksäkerhet.
Men smaken är som baken.....
P.S. Jag går aldrig på gym heller. D.S.
Kan vara kul/bra att se viltet även i en husbil i södra delen av landet
 
Öppnade tråden för att dela med mig av erfarenheter, nu när extraljusen är monterade.

+ Ljussflödet är komiskt bra, man ser vägen framför sig som i dagljus ca 400-500 meter ut, och ca 50 meter på var sida vägen.
+ Jämfört med grillmonterade ljus, känns det bra när ljuset kommer ner i vinkel mot omgivningen, inga långa skuggor.

- På grund av ljusens höga placering, ca 1,5 meter över förarens ögonhöjd (totalt 3,7 meter över vägbanan), blir det svårt att veta om man får möte på andra sidan nästa kulle. Detta kan innebära att jag bländar, innan jag ser den mötandes ljus. Jag vill inte bländas, så jag får släcka takljusen tidigare än om ljusen varit grillmonterade. (Med grillmonterade ljus, ser man den mötandes ljus före/samtidigt han ser mina)

+ På planare vägavsnitt, oj oj ojj vilket ljus.:msn_hot:
+- För den som funderar på något liknande, det räcker mycket långt med två sådana ljus jag monterade.
 
Öppnade tråden för att dela med mig av erfarenheter, nu när extraljusen är monterade.

+ Ljussflödet är komiskt bra, man ser vägen framför sig som i dagljus ca 400-500 meter ut, och ca 50 meter på var sida vägen.
+ Jämfört med grillmonterade ljus, känns det bra när ljuset kommer ner i vinkel mot omgivningen, inga långa skuggor.

- På grund av ljusens höga placering, ca 1,5 meter över förarens ögonhöjd (totalt 3,7 meter över vägbanan), blir det svårt att veta om man får möte på andra sidan nästa kulle. Detta kan innebära att jag bländar, innan jag ser den mötandes ljus. Jag vill inte bländas, så jag får släcka takljusen tidigare än om ljusen varit grillmonterade. (Med grillmonterade ljus, ser man den mötandes ljus före/samtidigt han ser mina)

+ På planare vägavsnitt, oj oj ojj vilket ljus.:msn_hot:
+- För den som funderar på något liknande, det räcker mycket långt med två sådana ljus jag monterade.
Vore kul med en bild på montaget.

Kjell
 
Tillbaka
Toppen