• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takmonterade extraljus, erfarenheter?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skall montera extraljus på en takbåge på husbilen.
Ni som har erfarenhet av så högt monterade extraljus, vad säger ni om ljusbild, fjärr / pencil beam osv?
Led/xenon/Halogen?
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Jag har två gamla ”hinkar”, xenon fjärr på taket, ställda så att deras ljusbild börjar precis där helljuset slutar. Suveränt skön, du blir inte påverkad så att halvljuset blir jobbigt. Enda nackdelen kan vara att du måste blända av lite tidigare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har xenon på taket på en av mina bilar. Relativt smalt ljus för att få så låg egenbländning som möjligt ligger lite över där helljuset ligger och bredden fylls av ett par xenon x-ljus i grillen.
Ser reflexerna på vägpinnarna på ca 1,5km...
Enda nackdelen är att lastbilar ofta blir bländade eftersom de får takljusen i ögonen innan jag ser dem.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har xenon på taket på en av mina bilar. Relativt smalt ljus för att få så låg egenbländning som möjligt ligger lite över där helljuset ligger och bredden fylls av ett par xenon x-ljus i grillen.
Ser reflexerna på vägpinnarna på ca 1,5km...
Enda nackdelen är att lastbilar ofta blir bländade eftersom de får takljusen i ögonen innan jag ser dem.

Jag har fyra små halogenstrålkastare på taket på husbilen, de är riktade två rakt fram och två lite snett åt sidorna. De fyller ut ljusbilden fantastiskt
bra och hjälper mej att se om det finns djur på väg upp på vägen. Har sett älgar i god tid några gånger när vi har nattkört till fjällen t.ex.
Välj flodljus, vad hjälper det om strålkastarna lyser kilometervis rakt fram när det mesta av det hamnar långt ut i skogen så fort vägen svänger
det minsta.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tack alla för värdefulla erfarenheter.
Lärdommar/funderingar:
Montera en av/på knapp just för de takmonterade extraljusen.
Flodljus känns logiskt efter feed back, jag var inne på penci beam. Med 4 st Led/Xenon tänkte jag att ljusbredden blir tillräcklig.
Kanske två av var sort? Jag kommer att ha plats för fyra ljus på rampen.

Rampen jag beställt, inte min husbil på bilden.


Extraljusbåge liten.jpg
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
För några år sedan veckopendlade jag mellan Malmö - Norrköping - Stockholm - Malmö
Reste tidiga morgnar och sena kvällar
Fördrev tiden med statistiska uppgifter
Konstaterade att mellaN Malmö och Norrköping hade jag helljuset tänt sammanlagt 20 sekunder i bästa fall
GLAD PÅSK PÅ ER ALLA
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Tack alla för värdefulla erfarenheter.
Lärdommar/funderingar:
Montera en av/på knapp just för de takmonterade extraljusen.
Flodljus känns logiskt efter feed back, jag var inne på penci beam. Med 4 st Led/Xenon tänkte jag att ljusbredden blir tillräcklig.
Kanske två av var sort? Jag kommer att ha plats för fyra ljus på rampen.

Rampen jag beställt, inte min husbil på bilden.


Visa bilaga 208166
Till vilken husbil (modell) har du beställt takbåge? Är intresserad av att ev. köpa till vår Adria Matrix.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Till vilken husbil (modell) har du beställt takbåge? Är intresserad av att ev. köpa till vår Adria Matrix.
Jag har en Concorde Liner, så jag beställde takbågen på bilden nedan.
Den borde passa på min bil, om inte så med lite modifikationer på fästenas vinklar.

1617355685799.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mitt rekord är en fredagkväll Sorsele till Ammarnäs, bländade inte av en enda gång på 1h 10 minuter, inget möte.
Vindeln - Sorsele fick jag blända av någon gång under ca 2,5h körning.
(4st 220mm 100W extraljus)

Som vanligt, behoven skiftar.

Känns inte som du behöver fler extraljus? Du har väl minst för 5x stoppsträckan redan? ;)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack alla för värdefulla erfarenheter.
Lärdommar/funderingar:
Montera en av/på knapp just för de takmonterade extraljusen.
Flodljus känns logiskt efter feed back, jag var inne på penci beam. Med 4 st Led/Xenon tänkte jag att ljusbredden blir tillräcklig.
Kanske två av var sort? Jag kommer att ha plats för fyra ljus på rampen.

Rampen jag beställt, inte min husbil på bilden.


Visa bilaga 208166
Kör 2 av varje så får du både längd och bredd. Tänk på att du får rejält med egenbländning vid minsta dimma eller regn av takljusen.
Därav bättre med två (eller flera) uppe och två nere.
Igår kväll mötte jag en HB mellan Strängnäs och Enköping som hade den värsta uppsättningen jag sett (han bländade av sent också så jag höll på att åka av vägen) 4st i en båge på taket, en lång ledramp nedanför framrutan och 3st mellan huvudstrålkastarna....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kör 2 av varje så får du både längd och bredd. Tänk på att du får rejält med egenbländning vid minsta dimma eller regn av takljusen.
Därav bättre med två (eller flera) uppe och två nere.
Igår kväll mötte jag en HB mellan Strängnäs och Enköping som hade den värsta uppsättningen jag sett (han bländade av sent också så jag höll på att åka av vägen) 4st i en båge på taket, en lång ledramp nedanför framrutan och 3st mellan huvudstrålkastarna....

Lite overkill låter det som, har nog inte så mycket med behov att göra, i varje fall inte siktbehov??
F.ö. angående egenbländning i regn och snö, så blir ju den värre med vitare ljus, skaffa ett par med lite gultonat ljus och prova,
det fungerar riktigt bra!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Lite overkill låter det som, har nog inte så mycket med behov att göra, i varje fall inte siktbehov??
F.ö. angående egenbländning i regn och snö, så blir ju den värre med vitare ljus, skaffa ett par med lite gultonat ljus och prova,
det fungerar riktigt bra!
Jag körde med gultonat ljus förr när det var lika viktigt med många extraljus som med värsting stereo.
Då hade min Volvo två fyrkantiga Hella 100W infällda i stötfångaren, 4st Bosch Big Knick 100W i fronten och 4st fyrkantiga Hella 100W på en takbåge. Det var ett fruktansvärt ljus, när man bländade av trodde man att bara parkeringshuset var tänt....
Körde man för länge drog batteriet ur då generatorn inte hann ladda. Det var tider det :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag körde med gultonat ljus förr när det var lika viktigt med många extraljus som med värsting stereo.
Då hade min Volvo två fyrkantiga Hella 100W infällda i stötfångaren, 4st Bosch Big Knick 100W i fronten och 4st fyrkantiga Hella 100W på en takbåge. Det var ett fruktansvärt ljus, när man bländade av trodde man att bara parkeringshuset var tänt....
Körde man för länge drog batteriet ur då generatorn inte hann ladda. Det var tider det :)

Det är när det är dåligt väder och med takmonterade strålkastare som det gultonade ljuset är bra, har åkt i bilar med blåvita xenonstrålkastare på taket, det bländar bara under sådana förhållanden. Mina gultonade är inte alls lika störande, utan fungerar när man som mest behöver dom.
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Då motorhuven på min detleffs öppnas framåt/neråt fanns inte plats för extraljus där nere så det fick bli en båge med Xenon. Två går rätt fram och de andra två täcker respektive vägren. Allt monterades av JR larm i Lindome o jag är helnöjd med resultatet och har svårt att tänka mig att jag skulle få bättre ljus med lågt sittande.Xenon .jpg
 
Toppen