• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takmonterade extraljus, erfarenheter?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om extraljuset sitter på lastbil, buss, personbil eller husbil har väl ingen betydelse alla framförs ju på vägen.

Som du förmodligen såg svarade jag på en fråga från Michael S, där han undrade vad jag menade!
Men om jag nu skall förklara ytterligare, förstod jag det så att han redan hade fyra rejäla extraljus på sin
husbil och skulle komplettera med ytterligare fyra på taket. Men så var ju inte fallet, han refererade till sin personbil.

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har börjat jakten efter lämpliga extraljus till min ramp, bilder ovan.
Vad har ni att säga om färgtemperatur på Xenonlampor, jag har sett valet mellan 4300, 5000 eller 6000 Kelvin.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Åsikter?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har börjat jakten efter lämpliga extraljus till min ramp, bilder ovan.
Vad har ni att säga om färgtemperatur på Xenonlampor, jag har sett valet mellan 4300, 5000 eller 6000 Kelvin.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Åsikter?

Jag hade absolut valt 4300, motsvarar originalmonterad xenon. Det är den färgtemp som bländar minst när när du kör
i oväder. Vitt ljus i takstrålkastare ger ett väldigt störande/bländande "tak" av ljus när det regnar eller snöar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har tre extraljus på arbetscaddyn. Xenon 60W 6000k. Finns bara en nackdel.....man ser inte hastighetsskyltarna för dom bländar tillbaka.
Att köra i snöfall så kvittar det vad man har. Blir aldrig bra då med extraljus. Sedan är det ju inte så ofta det är snöfall men väldigt ofta mörkt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Är det någon fördel, med uppehållsväder, att ha 6000 VS någon annan färgtemperatur?
Jag upplever det som mycket ljus. Gillar det skarpa vita ljuset men det kan vara en smaksak.
Byggde en budgetlösning med Biltemas 9" ljus som sedan koverterades med xenonsats. Detta bara för att slippa stulna dyra lyktor o om ett glas går kostar det bara 259kr för en helt ny lykta. Har på ett år bytt två stycken.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta bara för att slippa stulna dyra lyktor o om ett glas går kostar det bara 259kr för en helt ny lykta.

Ja det är väl en av fördelarna med takmonterade ljus, det vill Fn till om ett stenskot skall nå dit upp.
Jag kollar för närvarande på NBB Alpha 225, med inbyggd Xenon, 1400 kr styck.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag anvander en "curved Led Bar" monterad pa limmade plattor ovanfor hytten.
Mycket bra ljus i dem :)

1617519066057.png
 
F

f.d. 53452

Guest
Intressant att läsa och följa. Med risk att bli missuppfattad så sticker jag fram hakan och gör liknelsen med de som går på gym för att få störst muskler att visa upp.
Är själv uppvuxen i Norrland när det var fri fart och höga snödrivor så jag vet vilken effekt extraljus har. Men som gubbe i södra delarna av vårt land så konstaterar jag att extraljus är en dålig (nytta/kostnad) investering när det gäller husbilar och trafiksäkerhet.
Men smaken är som baken.....
P.S. Jag går aldrig på gym heller. D.S.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Ja det är väl en av fördelarna med takmonterade ljus, det vill Fn till om ett stenskot skall nå dit upp.
Jag kollar för närvarande på NBB Alpha 225, med inbyggd Xenon, 1400 kr styck
Det enda negativa med NBB.n är väl positions ljuset i överkant, kör man på vägar där det inte är "öppet" runt om så ser man att dom stör ljusbilden.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Intressant att läsa och följa. Med risk att bli missuppfattad så sticker jag fram hakan och gör liknelsen med de som går på gym för att få störst muskler att visa upp.
Är själv uppvuxen i Norrland när det var fri fart och höga snödrivor så jag vet vilken effekt extraljus har. Men som gubbe i södra delarna av vårt land så konstaterar jag att extraljus är en dålig (nytta/kostnad) investering när det gäller husbilar och trafiksäkerhet.
Men smaken är som baken.....
P.S. Jag går aldrig på gym heller. D.S.
Kan vara kul/bra att se viltet även i en husbil i södra delen av landet
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Öppnade tråden för att dela med mig av erfarenheter, nu när extraljusen är monterade.

+ Ljussflödet är komiskt bra, man ser vägen framför sig som i dagljus ca 400-500 meter ut, och ca 50 meter på var sida vägen.
+ Jämfört med grillmonterade ljus, känns det bra när ljuset kommer ner i vinkel mot omgivningen, inga långa skuggor.

- På grund av ljusens höga placering, ca 1,5 meter över förarens ögonhöjd (totalt 3,7 meter över vägbanan), blir det svårt att veta om man får möte på andra sidan nästa kulle. Detta kan innebära att jag bländar, innan jag ser den mötandes ljus. Jag vill inte bländas, så jag får släcka takljusen tidigare än om ljusen varit grillmonterade. (Med grillmonterade ljus, ser man den mötandes ljus före/samtidigt han ser mina)

+ På planare vägavsnitt, oj oj ojj vilket ljus.:msn_hot:
+- För den som funderar på något liknande, det räcker mycket långt med två sådana ljus jag monterade.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Öppnade tråden för att dela med mig av erfarenheter, nu när extraljusen är monterade.

+ Ljussflödet är komiskt bra, man ser vägen framför sig som i dagljus ca 400-500 meter ut, och ca 50 meter på var sida vägen.
+ Jämfört med grillmonterade ljus, känns det bra när ljuset kommer ner i vinkel mot omgivningen, inga långa skuggor.

- På grund av ljusens höga placering, ca 1,5 meter över förarens ögonhöjd (totalt 3,7 meter över vägbanan), blir det svårt att veta om man får möte på andra sidan nästa kulle. Detta kan innebära att jag bländar, innan jag ser den mötandes ljus. Jag vill inte bländas, så jag får släcka takljusen tidigare än om ljusen varit grillmonterade. (Med grillmonterade ljus, ser man den mötandes ljus före/samtidigt han ser mina)

+ På planare vägavsnitt, oj oj ojj vilket ljus.:msn_hot:
+- För den som funderar på något liknande, det räcker mycket långt med två sådana ljus jag monterade.
Vore kul med en bild på montaget.

Kjell
 
Toppen