• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tänkvärd insändare i Corren

Lyckliga människa som har så lite problem i sin existens att han ödslar ork på en så infantil tex, och dessutom skickar in den.

Dom måste väl ha förväxlat siffrorna i åldern? Han är väl 17 år? Då stämmer åsikterna bättre!
Samtidigt måste jag säga att jag ser ganska många husbilar som kör omkring med låg hastighet och som
inte verkar använda backspeglarna till att upptäcka bilarna bakom, och köra åt sidan för släppa förbi dom,
det skapar ju onödig irritation. Oftast finns det ju ställen där det går att köra åt sidan, korsningar, busshållplatser m.m.
 
Om jag skall se det från min egen observation, har husbilars hastighet minskat i takt med att dieselpriset gått upp.
Det är nog så att många husbilister inte har råd att hålla hastighetsbegränsningen, utan kör saktare för att spara.

Jag tycker detta är ett nytt beteende, inget jag la märke till för 4-5 år sedan.
 
Nu får jag säkert många på mig här men jag tycker faktiskt att är det 90km/h och lägre kan man gott försöka hålla den hastigheten. På vägar med högre hastighet finns ofta bättre möjligheter till att köra om så där spelar det inte lika stor roll. Jag upplever att väldigt många husbilsförare ligger i 10-15km/h under utsatt hastighet vilket enligt mig skapar både frustration hos andra bilister, men även farliga trafiksituationer när folk prompt ska förbi. Självfallet finns andra parametrar som avgör om det är lämpligt att hålla sig runt hastighetsbegränsningen.
 
Det är väl självklart att vi husbilister ska underlätta för andra i trafiken. Lika självklart ska man normalt hålla hastigheten på vägar som är lämpade för den angivna hastigheten. Det är inte alla vägar, sedan finns också de relativa hastighetsreglerna där man anpassar hastighet efter väg- och/eller trafiksituation. Vill jag köra sakta för att se mer, är jag noga med att släppa förbi bakomvarande. Stannar gärna på en busshållplats, eller P-ficka om det är bilar eller bildas kö efter mig. Det anser jag vara en medmänsklig skyldighet!
 
Nr 10 är ju lite sådär om man har Fiat, jag har ju tutat ett otal ggr då jag sträckt mig över ratten.
 
Om jag skall se det från min egen observation, har husbilars hastighet minskat i takt med att dieselpriset gått upp.
Det är nog så att många husbilister inte har råd att hålla hastighetsbegränsningen, utan kör saktare för att spara.

Jag tycker detta är ett nytt beteende, inget jag la märke till för 4-5 år sedan.
Vänta bara 2024 blir det lägre dieselskatt. Då blir det åka av....
 
Att köra 80 på en 90 väg är inte att hindra trafiken. Det måste ju vara ett helsike för honom med full behörighet på körkortet om han kommer bakom en kollega som håller hastigheten då lastbilar och bilar med släp inte får köra fortare. Att sedan min bil belastar miljön väsentligt mindre då den dricker 1,5-2 dl mindre mil i 80 än i hundra.
 
Jag får nog erkänna mig tillhöra de som inte alltid kör fullt så fort som tillåtet:msn_embarrassed:

Min marschfart brukar vara 80-85 km/h (enligt GPS, inte bilens mätare!), jag är ju på semester, så ingen stress! (som smålänning så vet jag också att där ungefär är brytpunkten när förbrukningen ökar drastiskt).

Men då jag kör 24meters till vardags, så är jag van att lunka på i den farten, och att försöka att hålla mig på min kant också.
 
Vad tycker ni om denna artikeln i Corren ???
 
Oj. En sån "71-årig gubbe" som har glömt vad den runda förbudsskylten betyder och vad den tillåter.
Man får köra och anpassa sin hastighet med en lägre hastighet än den högsta tillåtna hastigheten på platsen.
Trafikrytmen är en del av att situationsanpassa, att själv bedöma vad som är lämplig hastighet utan att överskrida vägens hastighetsbegränsning. Det gör man inte åt andra i bilen bakom.
 
Nummer 4 borde bötesbeloppet vara baserat på inkomst eller minst 5000kr och vid upprepade tillfällen indraget körkort med krav på ny utbildning.
 
Nu får jag säkert många på mig här men jag tycker faktiskt att är det 90km/h och lägre kan man gott försöka hålla den hastigheten. På vägar med högre hastighet finns ofta bättre möjligheter till att köra om så där spelar det inte lika stor roll. Jag upplever att väldigt många husbilsförare ligger i 10-15km/h under utsatt hastighet vilket enligt mig skapar både frustration hos andra bilister, men även farliga trafiksituationer när folk prompt ska förbi. Självfallet finns andra parametrar som avgör om det är lämpligt att hålla sig runt hastighetsbegränsningen.
Håller helt och hållet med dig. Själv så har jag lite förkärlek till vackra vägar (mc vägar). Har en sån karta. Där råder ofta 80 km. Om jag är ute på större vägar så försöker jag hålla koll i backspeglarna och inte hindra trafiken o skapa irritation. Är det 2 till 1 väg så ökar jag hastigheten när det blir en filigt för att inte hindra trafikrytmen
 
Tillbaka
Toppen