• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Man har ju hört så mycket om denna influensan och man för ju vaccinet gratis på jobbet men man vet ju inte vad skit det är dom sprutar i kroppen , man har ju även hört att företaget tar inte på sig något ansvar fram över om man skulle få några biverkningar och ett par på jobbet som skulle ut och resa tog detta tidigare och blev rätt dåliga i ett par dagar .

Man är ju inte i någon riskgrupp och får hela tiden tryckt upp i ansiktet att man skall vaccinera sig av solidariska skäl om man skulle vara "smittbärare" , jag går till jobbet och jag går hem sen åker jag till mataffären ca 1 gång /vecka i bästa fall men nu i juletid så blir det ju lite mera .

Vi skulle få vaccinet på jobbet tidiagast V49 och då är ju nästa fråga ... Det kanske är försent ??
Det skulle inte förvåna mej om man fick vaccinet på en fredag så man är "sjuk" hela helgen så företaget slipper onödiga sjukskrivningar .

Jag såg även filmen här där smittskyddsforskaren Björn Olsen säger att det är dyrt onödigt och verkningslöst .

Svininfluensa Vaccin onödigt - Svenska influensa forskaren Björn Olsen | Svininfluensa - Info om svininfluensan Symptom vaccin smitta A H1N1 virus tecken Nya influensan skydd i Gravid Barn Farligt risk
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag tycker inte att detta är rätt forum för att ytterligare sprida fördomar och okunskap ang. vaccinering eller inte.

Har man haft en "riktig" influensa tidigare i livet så kan jag garantera att man "hänger på låset" för att få sin dos!
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej !

Gå in på smittskyddsinstitutets hemsida för att få information.

Tycker att det är självklart att vi ska vaccinera oss!

Vi ska vara tacksamma för att vi bor i ett land som erbjuder alla sina invånare ett skydd och som dessutom är gratis.

Reviera
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Fick en svininfluensaspruta i onsdags förra veckan. Biverkningarna har inte var mer än möjligen lite förhöjd kroppstemp och lite matthet. Klar ni skall vaccinera er när ni får möjlighet.
Leffe
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Fick en svininfluensaspruta i onsdags förra veckan. Biverkningarna har inte var mer än möjligen lite förhöjd kroppstemp och lite matthet. Klar ni skall vaccinera er när ni får möjlighet.
Leffe

Samma här men inga biverkningar.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Tänk på att det finns risk för långsiktiga biverkningar:yes:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Frågade förra torsdag personalen på vårdcentralen om jag slulle ta sprutan.
JA - sa de - så då gjorde jag det.
Blev lite dålig på lördag-söndag, sämre på måndag och "utslagen" på tisdag-onsdag.
Men NU känns det bättre!! :)
Känns bra att vara skyddad - både för mig själv och för nära och kära.

Ta sprutan - det är bara äggallergiker som inte kan ta.

Tror jag tar vanlig influensasprutan nästa vecka.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Kan vi inte lita till den samlade medicinska vetenskapen, vad ska vi då lita till? Du peteroeva, vad menar du med "långsiktiga biverkningar". Såg på TV häromdagen att vissa ungdomar trodde att man bara kunde gå baklänges när man tagit sprutan. Mänskligheten i väst har väl vaccinerad sig nu i över 50 år, kan jag få några förslag på biverkningar av detta. Bra att disk är öppen.
Leffe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag tänker inte ta detta vaccin trots att jag haft influensa två gånger tidigare. Det här är en hysteri utan dess like. Och varför ska inte vi kunna diskutera detta öppet enligt vissa?

Med tanke på din ålder så borde du tänka om! Vi äldre kan ha en viss motståndskraft mot detta virus, men det kan bli ödesdigert att chansa.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Att ta spruta eller inte är väl en sak. Men hur f..n har dom tänkt med infrastrukturen.

Snacka om djungelns lag.

Tur att det bara är en vanlig influensa o inte någon världsepedemi. Organiserat, vad är det??
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag vaccinerade mig, min ålder är ju sådan att jag inte behöver tänka på de "långsiktiga biverkningarna", är dessutom bland "riskgupperna" så för mig var det självklart. Enl snittet skall man ju klara 20 år till.
Leffe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag tycker inte att detta är rätt forum för att ytterligare sprida fördomar och okunskap ang. vaccinering eller inte.

Har man haft en "riktig" influensa tidigare i livet så kan jag garantera att man "hänger på låset" för att få sin dos!


Som det står i rubriken : Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt

Jag ber om ursäkt för att jag sprider fördomar och okunskap men det var bara en liten fråga för man har ju hört en del via massmedia både för och emot och ibland rena skrämselpropagandan men men sorry då ......
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Som det står i rubriken : Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt

Jag ber om ursäkt för att jag sprider fördomar och okunskap men det var bara en liten fråga för man har ju hört en del via massmedia både för och emot och ibland rena skrämselpropagandan men men sorry då ......
Hmmm, jag har märkt att en del personer jag mött i min hemstad har en svag doft av bacon. Är dom då i en riskgrupp?
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Tyvärr sprids många rykten i dessa tider.
Ett som jag hörde på radion är att i invandrarstadsdelar tror man att om man bara avstår från att äta svinkött så klarar man sig från svininfuensan.

Jag har haft Hongkong och Asiaten och säger bara, aldrig mer. Jag var sjuk i en vecka och sedan utslagen/utmattat i ytterligare 2 veckor per influensa. Dessutom följdsjukdom i form av lunginflammation.
Jag och Monica vaccinerar oss så fort tillfälle ges för oss.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Det är frivilligt, i alla fall i Finland, att ta sprutan. Alla ni som har en övertro på läkemedelsföretag och myndigheter, ni tar så klart den. Vi som kan tänka själva och inte går i dessa företags ledband, vi tar eget ansvar för våra kroppar och håller den fri från dessa främmande partiklar som slår ut vårt eget immunförsvar. Jag har haft både Asiaten och Hongkongen och kroppen har klarat av detta.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag hoppas verkligen, för din skull, att du inte blir smittad, wikstrom. Förmodligen har du redan ett ganska gott skydd eftersom du har haft både Asiaten och Hongkongen vilket kan jämföras med en sorts vaccinering på "naturlig väg".

"Doktor" Jappe
 
Toppen