• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svag P-broms på 2013 Fiat Ducato

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Har vägt upp min HB till 4250 och fick därför åka till bilprovningen.
Inga problem utom att parkeringsbromsen var "på gränsen". Ringer en Fiatverkstad som ifrågasätter detta skulle vara ett garantifel. Bilen har gått 650 mil!! Hur kan man då överhuvudtaget ifrågasätta om garantin ska gälla eller inte!!

Någon annan som råkat ut för detta? I så fall hur bedömde man detta?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Har vägt upp min HB till 4250 och fick därför åka till bilprovningen.
Inga problem utom att parkeringsbromsen var "på gränsen". Ringer en Fiatverkstad som ifrågasätter detta skulle vara ett garantifel. Bilen har gått 650 mil!! Hur kan man då överhuvudtaget ifrågasätta om garantin ska gälla eller inte!!

Någon annan som råkat ut för detta? I så fall hur bedömde man detta?

Är det verkligen ingen som har upplevt att Fiatverkstaden har ifrågasatt ett garantiärende på en ny bil?
Vad har du i så fall gjort för att få rätt mot verkstaden?
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Hejsan
Vi har aldrig blivit ifrågasatta när vi lämnat in vår husbil för garantiärenden, bara blivit väl mottagna utan några konstigheter. Justering av handbromsen är bara att lämna in, typiskt garantiärenden...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Jag upplevde också att handbromsen var svag men på bilprovning sa man; bara den drar jämt så är det OK och det är en "parkeringsbroms" och skall endast dras åt när bilen står still.:confused:
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Hej!
Vid senaste besiktningen i Maj anmärkte man på lång rörelse på handbromsen
och tyckte att en justering skulle göras då man sedan tyckte att halvljuset stod för högt.Blev det ombesiktning. Servicen hos auktoriserad Fiat verkstad gjordes ca 3 veckor tidigare och man fann ingen att anmärka då.Bilen hade då gått 538 mil.
POOlsson
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Hej!
Vid senaste besiktningen i Maj anmärkte man på lång rörelse på handbromsen
och tyckte att en justering skulle göras då man sedan tyckte att halvljuset stod för högt.Blev det ombesiktning. Servicen hos auktoriserad Fiat verkstad gjordes ca 3 veckor tidigare och man fann ingen att anmärka då.Bilen hade då gått 538 mil.
POOlsson

Vad var det för service du gjorde redan efter 538 mil?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Hej!
Vid senaste besiktningen i Maj anmärkte man på lång rörelse på handbromsen
och tyckte att en justering skulle göras då man sedan tyckte att halvljuset stod för högt.Blev det ombesiktning. Servicen hos auktoriserad Fiat verkstad gjordes ca 3 veckor tidigare och man fann ingen att anmärka då.Bilen hade då gått 538 mil.
POOlsson

Detta var precis vad jag fick veta på min besiktning, men jag klarade mig undan med en uppmaning att ordna till detta eftersom de också ansåg att de var typiska garantiärenden.

Det enda jag nästan fick en 2:a på var att jag inte hade / har någon som helst aning var ock om det finns en varningstriangel i bilen. Jag fick i alla fall köra till närmsta bensinmack och köpa en. = Ett "rent" protokoll.

Jag har en Ducati 2013 chassi.
Vägmätaren stod då på 582 mil.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Vid sista besiktningen jag gjorde stod ljuset en aning högt. Jag justerade höjden på reglaget på instrumentbrädan. Besikningsmannen undrade vad jag gjorde. Jag svarade att det är detta reglaget är till för och inget annat. Han blev fundersam och gick o pratade med en kollega, kom tillbaka och sa det var ok. Acceptera inte ombesiktning om ni har nivåjusteing på ljuset.
//Tommy :twitcy: (en som ilsknat till)
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Hej
jag gjorde ett års servicen med oljebyte och filter samt allmän genomgång av bilen bla smörjning av bak axel (alko chassie )
POOlsson
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Har vägt upp min HB till 4250 och fick därför åka till bilprovningen.
Inga problem utom att parkeringsbromsen var "på gränsen". Ringer en Fiatverkstad som ifrågasätter detta skulle vara ett garantifel. Bilen har gått 650 mil!! Hur kan man då överhuvudtaget ifrågasätta om garantin ska gälla eller inte!!

Någon annan som råkat ut för detta? I så fall hur bedömde man detta?

Om du inte fick nerslag på besiktningen så anser kanske verkstaden att bilen är ok. Om det var något fel skulle du ju rimligen ha fått en anmärkning.
Det finns alltså inget att reparera på garantin.

Om besiktningsmannen nu var "snäll" och släppte igenom din bil trots att den kanske borde ha fått en anmärkning så gjorde han dig en björntjänst.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Parkeringsbromsen skall klara 10% av totalvikten, väger man upp husbilen så ställs det också högre krav på parkeringsbromsen.
Enligt besiktningen är det ganska vanligt att uppvägda HB får problem med detta då bromsvärdena oftast är ganska snålt tilltagna även för ursprungsvikten.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Har vägt upp min HB till 4250 och fick därför åka till bilprovningen.
Inga problem utom att parkeringsbromsen var "på gränsen". Ringer en Fiatverkstad som ifrågasätter detta skulle vara ett garantifel. Bilen har gått 650 mil!! Hur kan man då överhuvudtaget ifrågasätta om garantin ska gälla eller inte!!

Någon annan som råkat ut för detta? I så fall hur bedömde man detta?

Ducato 2013, orginal 4250 kg. Samma problem med parkeringsbromsen.
Känns svag. Fiatverksaden sa att "Parkeringsbromsen har ny teknik som fungerar så här men den håller nog". Jag använder hjulstoppare i lite brantare backar.

Leif
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Fick också en kommentar förra året om lite svag handbroms. Det har jag tyckt hela tiden sedan bilen va ny.
Justerade själv och nu fungerar den som en handbroms ska.

Skruva bort en hjulbult. Hjulet behöver inte demonteras. Ställ det tomma hålet i klockan 3. Justera med en skruvmejsel tills det skrapar i lätt. Oj vilken skillnad.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Har haft tre fiatbilar. Alla har haft handbroms på gränsen. Bilen är byggd för 3500 kg. Vi kör runt med bilar upp mot 5 ton. Även om vi har en extra axel måste allt vara helt på topp för att klara besiktningen. Min srnaste bil krävde nya backar för att klara bes efter dryga 2 tusen mil. Dryga 3 tusen per axel ger 3 kr milen bara i handbromskostnad. Fy fn för fiat:(
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Backarna tog inte bra nog. Blanka belägg troligen. Dom måste ligga helt på topp på en 5tonnare och vara perfect justerade. Allt ligger på gränsen på en 5 ton fiat. Är allt helt ok är bilen fin men minsta avvikelse så blir det problem. Detta gäller bromsar, växellåda , koppling mm. Inte fiats fel då det troligen inte är problem med 3,5 tonnare.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Fick också en kommentar förra året om lite svag handbroms. Det har jag tyckt hela tiden sedan bilen va ny.
Justerade själv och nu fungerar den som en handbroms ska.

Skruva bort en hjulbult. Hjulet behöver inte demonteras. Ställ det tomma hålet i klockan 3. Justera med en skruvmejsel tills det skrapar i lätt. Oj vilken skillnad.

Kan du måhända skicka en bild till en amatörmekaniker?
Det låter enkelt, men för en lekman så behöver jag lite assistans.

HB-hälsningar
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Det vanligaste sättet att justera handbromsen på Fiat är väl att lyfta handbromsspaken till tredje snäppet. Därefter justera man vajern under bilen så att hjulen låses ordentligt, det skall även vara relativt lätt att lossa handbromsen från sitt tredje snäpp. När handbromsen släpps skall hjulen rulla fritt. (Inte alls ovanligt att det skaver lite i början men brukar försvinna efter någon mils körning.)

På äldre bilar är det inte alls ovanligt att det bildas korrosion mellan handbromsarmen och själva bromsbacken, då låser handbromsarmen bromsbacken i detta läge och måste åtgärdas. Själv brukar jag använda lite olja för att få upp rörligheten på armen, spola rent, och därefter ta lite fin karborundum (ventilslippasta) tillsammans med väldigt lite olja och smörja leden med.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Svag P-broms på 2013 Fiat Ducati

Kan du måhända skicka en bild till en amatörmekaniker?
Det låter enkelt, men för en lekman så behöver jag lite assistans.

HB-hälsningar

Semester nu så bild blir svårt.
Men om du tar bort ett hjul (tänk på att palla under) och tittar in i bulthålet vid position kl 3 så sitter en tandad rulle där. Den är kuggad på tvären så om du försiktig hakar i en spårmejsel och rullar på den så kommer du att märka att bromsen läggs åt. Händer inget så prova åt det andra hållet. Räkna antal justeringar så hittar du tillbaka om du är osäker.
Det här gäller om du har AlKo chassie. Vet inte om det är samma bromsutrustning på Fiatchassie.

Handbromsen är som på ett bilsläp, justera aldrig på wiren eftersom du då får helt fel anliggningsyta på backen. Det är även ett svar till Decker.
Om backen är nedsliten och den justeras på wiren kommer den endast att ta på den sida som är mot wirekopplingen och inte på den andra sidan eftersom den inte har justerats upp.
 
Toppen