• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårt ämne!

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Boxer

Guest
Sv: Svårt ämne!

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de klokafulla av tvivel / Bertrand Russel 1872- 1970

Jag vill inte vara så drastisk som den Brittiske filosofen så jag hoppas ingen tar illa upp, men lite ödmjukhet skadar aldrig. Det finns ofta flera saninngar och sätt att se saker och ting på.
Man menar en sak med ett inlägg och upptäcker att någon annan uppfattat det på ett helt annat sätt.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Svårt ämne!

Hej!

Det är ganska länge sedan jag skrev ett inlägg eller svarade på forumet,
men jag glömmer inte min första fråga som medlem. Jag frågade om rädsla och oro, hur ni upplevde den som husbilsåkare. Svaren jag fick var inte de jag trodde jag skulle få här i klubben. Jag kännde mig dum, arg och undrade vad som blev fel med min fråga. Som nybliven husbilsägare har man många kanske obegripliga frågor, men här om någonstans, måste väl vara rätt plats att få ställa dem på. Jag har säkert ställt fler tokiga frågor, men alla är vi barn i början. Låt oss glädjas över alla kunskaper och visdommar, låt oss hjälpa varandra och respektera att vi har olika tankar och tyckanden. Med detta inlägg vill jag säga att jag förstår vad Gurra menar.

Hälsningar Kerstin
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Svårt ämne!

Jag tror att svårigheten med forum som detta är att det är en sådan liten del av ens totala meddelande som förmedlas via tangentbordet. Om jag minns rätt så förmedlas 90% av ens meddelande när man står framför en grupp. Man har kroppsspråk, tonläge, orden. . . När man pratar i telefon så är det ca 50% som förmedlas då kroppsspråket uteblir.
Skriver man en brev, med penna och papper, så är det ca 20% som förmedlas och med e-post, vilket kan gämföras med detta forum, så är siffran ca 10%.

Jag är som sagt inte säker på procenttalen ovan, kanske finns det någon som har mer koll på läget.

Jag förstår vad Gurra menar med denna tråd och kan tillägga att jag tycker respekt för andras åsikter är viktigt, inte bara i detta forum.

Från en som gick upp på läktaren men som tack vare denna tråd återvände till spelplanen.

/David
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Svårt ämne!

Hm! Har varit med i drygt ett år i Husbilsklubben. Ser den som ett levande kunskaps lexikon. Intressant att få ta del av andras åsikter. Roligt att känna en gemenskap med andra som har samma intresse. Ännu roligare när man hälsar ute på vägar. Vill inte höra om aggresivitet vid diskutioner. Vi ska alla kunna diskutera om olika saker och ha olika åsikter. Det är givande och lärorikt. Ingen ska behöva känna sig dum vid sina frågor. Vi alla ska kunna ta emot oliktänkande på ett vänligt sätt. Känner att diskutionen före mig här nästan blev obegriplig. Är det något internt så fixa det är ni vänliga.
Vi ska alla vara rädda om en fin gemenskap som jag är övertygad om finns i klubben.
Jag kan aldrig tacka nog för allt ni alla har lärt mig av era svar på mina frågor
Mvh Lena Sunesson:wink:
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Svårt ämne!

Det här blir mitt första inlägg i HBK någonsin :)

Har smugit omkring på forumet och läst olika trådar nu i några dagar, främst praktiska saker eftersom vi står i begrepp att köpa vår första husbil (har inte heller haft husvagn, så det är mkt nytt).

Under de år jag använt email (över 20 år) och www (sedan -95) har jag lärt mig att försöka vara mkt försiktig med vad jag skriver. Jag är en sådan person som aldrig tänker innan jag talar, men det fungerar inte på ett skrivet forum. Ironi kan fungera, men det kan man inte som skribent veta i förväg.

Sedan är det väl också så, att ju bättre man känner varandra, desto bättre fungerar även det skrivna forumet. Vissa här känner varandra sedan flera år och tar inte illa upp, men vi newbies kanske reagerar på ett annat sätt.

Och vad vill jag nu säga med detta? Jo, det är förvisso ett svårt, men viktigt ämne, och om någan tar illa upp av vad jag skriver någon gång så hoppas jag att vi kan lösa det på ett sakligt sätt, för jag tror inte att jag menade det.:msn_flower:
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

Jag anser ju att man som frågeställare så kan man ställa vilka frågor som helst men som svarare så väljer man om man vill ge ett bra svar eller ett dumt och ironiskt svar på en kanske för en del är enkla frågor och problem .

Svarar man på ett korkat och på ett uppstickande sätt så kommer kanske frågeställaren komma ihåg denna "besserwissern" som en riktig skitstövel .

Jag anser ju har man inget annat än ironiska svar att komma med så kan man lika gärna skippa att svara och gå vidare till nästa inlägg sen om man kallar det för strypa yttrande friheten mera sunt förnuft tycker jag .
( såg nu att jag har över 9700 stycken inlägg på www.nordicaudi.com så jag har nog inte bara gått vidare )

...........
Man får aldrig en andra chans att visa ett gott "första intryck" .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Svårt ämne!

Jaha go vänner,
var det någon som överhuvudtaget läste vad Le Patron - byt namn käre söte,jag får sådana vibbar av det namnet och reinkarnation tror jag inte på - verkligen skrev i sitt inlägg nr 7? I så fall förstår jag inte denna stundtals hätska debatt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Svårt ämne!

Bra förslag trettiettan - byt namn, när du ändå aktualiserat frågan......

Hälsningar från den äkta trettioettan...

DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svårt ämne!

Hej Trettiettan

Jag läste inlägg nr 7, men för mig var det bara en hoper med ord
som jag då inte fattade innebörden av.
En person som varit skribent i 40 år och skriver i en klubbsida om ett ämne som för dom flesta av oss är en viktig fråga formulerar sig så här:
GURRA..........ho ho ho
Vem bryr sig???
det andra......tjaaaa....no comment.

Jag har grunnat å grunnat men fattar ändå inte vad som menas.

Nu pratar du om reinkarnation och namnbyte:confused: kan du utveckla det lite mera i klartext.
För min del som startade tråden tycker jag att inlägg nr 2 var hätskt resten är av vanlig karaktär man framför sina tankar och åsikter på ett lugnt sätt i en viktig fråga.

Mvh/Gurra
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

Ursäkta att jag bryter in men diverse uppmaningar om namnbyte känns lite överkurs.

Visst skulle det kunna misstydas men har man en husbil byggd på en VW LT31 så kan det faktiskt kännas naturligt att ta Trettiettan som alias.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Svårt ämne!

Om du avser att mitt inlägg om namnbyte ingår i begreppet diverse uppmaningar så delar jag definitivt inte din uppfattning.

Jag vill inte riskera att sammanblandas med vederbörande och din tes om att det är så naturligt med ett medlemsnamn associerat till bilmodell, så borde jag väl lägga beslag på sjuhundrasjuan istället, eftersom min bilmodell är av typen SG707. !!!!!!!

En förlängning av ditt resonemang borde väl rimligen innebära att HBK-systemet endast borde tillåtna ett nummer istället för de trevliga alias som många använder.

Är det så vi skall ha det ??

DS
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

Ingen tes men lägg gärna märke till kursiveringen av skulle och kan. Risken att blanda ihop Hundvakten och Trettiettan torde vara tämligen minimal varför diskussionen kan tyckas lite onödig. Det finns som bekant många varianter på alias där namn, siffror mm används. Den som vill byta alias kan göra detta genom att meddela detta, antingen genom att använda någon av de trådar i ämnet som finns eller genom någon av de övriga kontaktmöjligheter som finns.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Svårt ämne!

Ingen tes men lägg gärna märke till kursiveringen av skulle och kan. Risken att blanda ihop Hundvakten och Trettiettan torde vara tämligen minimal varför diskussionen kan tyckas lite onödig. Det finns som bekant många varianter på alias där namn, siffror mm används. Den som vill byta alias kan göra detta genom att meddela detta, antingen genom att använda någon av de trådar i ämnet som finns eller genom någon av de övriga kontaktmöjligheter som finns.

Det var nog inte rätt uppfattat. Dessutom är det synnerligen välbekant att alias kan ersättas med annan dito.

Det mest onödiga är i detta fall att det skapas grund för missuppfattningar.
Jag avser inte att lägga ned mer tid mot maktens boningar...

Men som vanligt här är det makten som har rätt o skall ha sista ordet...

ds
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Svårt ämne!

Varför skapa en så här meningslös tråd över huved taget ?

Lite att göra eller :spinny:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svårt ämne!

KjellA
Nu blir jag lite lessen:swoon: finner du min tråd meningslös:confused:
Hur skall en tråd då se ut för att vara meningsfull:confused:
Vad anbelanger Nummer så vill jag hålla med Hundvakten alla här i klubben
har ju ett nummer.
om någon fråga exempelvis vem skrev det stolliga inlägget och svaret blir trettioett
tittar man då vem som har trettioett så är det hundvakten man tror då att det
är han som skrivit inlägget. vilket ju då blir fel

Att sedan hakan är hundvakt ibland har ju inte med saken att göra:D

Detta var lite vid sidan nu återgår vi till ämnet:cool:

gurra
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Svårt ämne!

Ja jag tycker den är meningslös på grund av att när man blir medläm så ka man läsa forumets regler vad som gäller .

Sen får man ju ta seden dit man kommer ,läsa mellan raderna eller en annan teknik tycker det är upp till var och en.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Svårt ämne!

Ja jag tycker den är meningslös på grund av att när man blir medläm så ka man läsa forumets regler vad som gäller .

Sen får man ju ta seden dit man kommer ,läsa mellan raderna eller en annan teknik tycker det är upp till var och en.

Haft del. men ej förstått
ds
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen