• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårt ämne!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 3088

Guest
Fick en tanke
Här på vår sida startas ju en mängd olika inlägg, med följd att en del av oss har annan åsikt som vi framför. En del svar blir då lite tykna, alla vet inte alltid bäst men man kan tro att man gör det, här kommer då poängen om man nu vet att man har rätt försök då sakligt att förklara gärna med urklipp, bilder eller annat,
Ibland tror man något, då kanske man skulle skriva att man tror eller skriv svaret som en fråga, ibland går inte det så strunta i tråden det finns ju flera andra att välja på.
Så slipper vi trådar på flera sidor som bara blir munhugg:swoon:OBS detta är bara en tanke från mig:wink:

Vad jag har förstått så har flera av oss "hoppat upp på läktaren" vilket jag tycker är tråkigt, detta beror nog på hur man har blivit bemött här här i forumet:wideeyed:


Hoppas nu att mitt inlägg inte stötte någon och att ingen av oss är långsökt utan hejar när vi möts i trafiken:D

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5134

Guest
Sv: Svårt ämne!

Försöker Du lägga band på "yttrandefriheten", eller be "alla" sila snacket???
Är det inte bra med en FRI och ÖPPEN åsikt, framför allt om den "strider" mot andras??
Bara en tanke -
Tykenheten kan faktiskt ha dialektala orsaker........svårt uttrycka det skrivna med rätt tonläge...o.s.v.
En annan tanke -
Som gammal journalist/skribent sedan 40 år reste jag ragg då jag läste ditt inlägg - en yrkessjukdom kanske....
Inte lätt vara alla till lags, men blir oftast värre då man försöker tillrättavisa "avfällingarna" -
Tror ingen blir stött av Ditt inlägg, lika lite av någon annans - så jag kommer vinka utan bara f-n då jag ser Dig, med hela handen.........
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

EN BRA TANKE.:yes:

Jag tillhör inte en av dom som skriver så ofta här, kanse för att man är rädd för att bli missförståd eller inte vill bli "påhoppad"

Kan bara bygga på ditt förslag med att be de som läser att inte tyda svaren ur den värsta synvikeln, utan ta det lugnt och be om ett förtydligande innan man tar till med storsläggan.

Jag försöker ta alla med öppet sinne, och hälsar på alla på vägen, ställplatsen eller var vi nu möts.

Hi.Life
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svårt ämne!

Le Patron;

Om patronen läser mitt inlägg så var det en tanke jag fick inget annat
Citerar
"Försöker Du lägga band på "yttrandefriheten", eller be "alla" sila snacket???"
Vad menar du med det, i min tanke fanns en del förslag som man kan använda inget tvång
ordet "strider" som du använder, jag strider aldrig utan diskuterar

Vad menar du med avfällingar:confused:

Citerar annan mening
"så jag kommer vinka utan bara f-n då jag ser Dig, med hela handen"

Som skribent i 40 år kunde du ju skrivit ovanstående mening så att jag
kan förstå vad du menar . Antingen är du förbannad, sarkastisk eller annat:confused:
Sedan i datorvärlden skriker man när man skriver med versaler.

Jag uppfattar dit inlägg som aggresivt.




Mvh/Gurra
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Svårt ämne!

Hej Gurra.

Några tankar från mig för jag tycker det är viktigt att vi diskuterar dessa frågor:

En genomtänkt ämnesrubrik är en bra början.

Första inlägget är viktigt så att man belyser frågeställningen rätt.
En felaktig meningsuppbyggnad eller stavfel är helt ointressant.
Huvudsaken är att budskapet når fram. Därefter är det viktigt att alla håller sig till tråden.

En bild säger mer än tusen ord...

Problem i trådarna uppstår ofta när ämnet utvidgas och börjar bli vidlyftigt. Då svävar vi lätt iväg. Ibland borde man starta nya trådar...

Ovanstående är en del av problematiken. Den andra delen är hur vi blir bemötta. Jag försöker tänka som så att jag sitter och diskuterar med någon. Då är det lättare att hålla igen på sparkar och gliringar. Det är inte alltid lätt. Ingen är ofelbar...

Ett av de största problemet är väl när någon har en avvikande mening. Då borde man kanske vara lite mer "ödmjuk". Man behöver inte alltid försöka övertyga om felaktigheterna i den andres resonemang utan kanske nöja sig med att framhålla sina egna uppfattningar.

Ett annat problem är när någon "drar på så stort" att de andra upplever det som obehagligt eller totalt missvisande. Då har vi svårt att sansa oss...

Denna person som man agiterar mot kommer man kanske också att träffa i verkliga livet...

Du startade också en annan tråd som jag tycker är intressant: http://www.husbilsklubben.se/forums/t28623/

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svårt ämne!

Knausen och Hi Life bara ni som skrivit än så länge, kanske någon vill men tänker som Hi life

Citerar
Jag tillhör inte en av dom som skriver så ofta här, kanske för att man är rädd för att bli missförståd eller inte vill bli "påhoppad"
Har själv tänkt någon gång att knalla upp på läktaren,:swoon: men då man tittar längst ner står det tack från någon medlem det värmer då sätter jag mig igen:D
Förhoppningsvis ger även mina inlägg någon något som är användbart :)
En annan sak som underlättar är att använda smailisarna som går att lägga in i texten

Gurra
 
F

F.d. 5134

Guest
Sv: Svårt ämne!

GURRA..........ho ho ho

Vem bryr sig??? Men sarkastiskt ligger närmast till hands - helt beroende på DITT första inlägg - det andra......tjaaaa....no comment
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

Gurra!

Ett stort tack för ditt inlägg. Personligen tror jag att du har helt rätt i dina antaganden.

Själv är jag också numera betydligt mera sparsam med inlägg än tidigare, både på grund av en del aggressiva påhopp men också för att jag i många frågor gör bedömningen att jag egentligen, kunskapsmässigt, inte har något relevant att tillföra - utöver ett personligt tyckande. Och, inbillar jag mig, det är inte vad en seriös frågeställare förväntar sig som svar.

mvh
Staffan
(Tyvärr med bara 30 års erfarenhet som journalist/skribent.)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svårt ämne!

Le Patron
Ho Ho Ho. Brukar Tomten säga när han kommer :D
"Vem bryr sig??? " Varför skriver du då:confused:
Nu skrek du igen:swoon:

Nu är vi långt från trådens mening, det var ju så här det kunde bli
som det står i mitt första inlägg.
Läs Knausens inlägg om du inte har läst det, han har en klar syn
på det hela enligt min mening.
Här gäller ju att skriva så medlemmarna inte känner olust att besvara ett inlägg.
Exempelvis om jag skriver ett inlägg som jag tycker verkar bra och responsen blir ett direkt påhopp får till följd att andra givetvis inte skriver för man känner olust, varvid inlägget som kanske var jättebra stannar vid ett eller två svar.
Detta får till följd har jag märkt att en del har slutat skriva vilket ju är synd

Just ett sådant svar som jag fick av dig tycker jag har den karaktären (jag uppfattade det så) Men jag skriver ett tag till:cool:
Eftersom du inte bryr dig so wat:rolleyes:

Ps sjuårig folkskola men det funkar ändå Ds

Ha de bra Gurra:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

Jag tycker nog att Gurra har rätt i det han skriver, att diskutera med någon i verkligheten är en sak, och när man skriver något så är det en helt annan. Det skrivna ordet är upp till läsaren att tolka, och kan lätt missförstås även om man inte menade att vara spydig eller sarkastisk. När man svarar på inlägg eller har synpunkter på vad någon har skrivit bör man också ta hänsyn till i vilket ämne man skriver eller svarar i. Den som har startat ämnet eller tråden har ju från början menat något med den, eller undrat över något specifikt.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

Det gäller att ta det varligt.

Lärde mig för många år sedan att - IRONI inte fungerar i det skrivna språket - än hur mycket smileys och annat man lägger till.
(Hur lärde jag mig nu det - jo jag gick en kurs på umu 2000 - tror jag det var - och där presenterades en undersökning (eller vara det flera) och en rapport (eller var det flera) om just detta område. Kursen handlade om distansutbildning - efter detta så gick jag fler kurser på distans). Institutionen för interaktiva medier och lärande - Umeå Universitet

Hoppas denna tråd utmynnar i något gott. :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svårt ämne!

Hej patricS

Eftersom jag startade tråden känner jag att jag bör avge någon form av svar.

jag vill peka på din första mening "Det gäller att ta det varligt."
Så är det ju. Inga påhopp mm då kanske flera vill vara med och skriva
varvid det blir mera drag i sidan
Då kanske det även kommer en eller annan boll från läktaren vem vet :D

Vill inte hålla med dig riktigt om Smileys, på rätt ställe funkar dom tycker jag
Universitetsstudie är ju bra men få förunnat
Även jag hoppas att tråden mynnar i något positivt.:music-icon:



Gurra
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

Du får förlåta mig Patric S, men att inte ironi skulle fungera i skrift är en sak som du (och tydligen också Umeå universitet) verkar ha fått helt om bakfoten.

Får jag rekommendera en bok i ämnet som heter En ironisk historia: Från Lenngren till Lugn av Lars Ellström, Nordstedts förlag, som bevisar att det verkligen går för sig. Och att en viktig del av vårt kulturella litterära arv, inte minst vad gäller framstående kvinnliga författare, baserats på just detta sätt att skildra verkligheten. Jag nämner bara, utöver de båda som förekommer i titeln, Sonja Åkesson för att du skall förstå min tankegång. Allt tre mästerliga i en diktkonst som präglas av förklädnadens form.

Förlåt mitt sidomässiga tankesprång, men jag kunde inte bara låta Patrics utsaga passera utan en kommentar. Att han sedan har en uppfattning och jag en annan, ja, det får vi leva med.

mvh
Staffan
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Svårt ämne!

Hej. Och vad har vi nu fått ut av detta, jo ett svårt ämne, eller. Mvh. Olle.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Svårt ämne!

Läste i dag detta citat av Wickham Steed:

"Av all frihet är friheten att veta besked, att tala och kritisera den viktigaste."

Om man har en annan åsikt så kan man skriva "tycker jag".
Om man vill hjälpa till men inte är säker så kan man skriva "tror jag".

Vad som är viktigt är, att alla vi som vill, får uttrycka oss på det sätt som känns bra för var och en.

Att vara snäll är något som är alldeles för undervärderat, enligt mig?

Eva
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svårt ämne!

Får man göra stilla undran....?

Varför är dessa "intresserade" oftast så aggresiva ??
Bliv medlem o ta det lungt, istället...
ds

Mulig et forsøk på å markere revir :wink:;)

Et ikke helt ukjent fenomen i mange forum, nykommere som markerer seg og som etter en tid blir husvarme og glir mer inn i stilen som er fra før.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Svårt ämne!

Är ändå inte livet lite för kort för att sysselsättas med problem och intriger? Mycket bättre att ha kul och njuta av det, alla tycker inte lika, tänk om alla gubbar och kärringar skulle se likadana ut... Sen kan man ju även ha fel ibland även om det är felskrivet i uppslagsverket *L*. Gå och krama den du älskar istället, i morgon kan det vara för sent.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Svårt ämne!

Hej!
Jag håller helt med i vad du säger. Detta skrev jag i en annan tråd i somras:

"Meningen med ett forum som detta måste väl vara att få uttrycka sina synpunkter(inom vissa gränser).
MEN, att kunna "prata " via dator/tangentbord medför ju också ett visst ansvar. Det är väldigt lätt att vara "anonym" och "tycka" saker som man kanske inte skulle sagt om man stod öga mot öga med sin diskussionspartner. Det är lika viktigt att tänka på att den som svarar på ett inlägg FÖRMODLIGEN inte menar att "jäklas" med någon annan, utan bara skriver det han/hon tänker just då!
Därför vore det väldigt trevligt om ALLA tänkte på det gamla uttrycket "tänk först och tala sen" och översatte det till "tänk först och skriv sen"."

Att man sedan är lite ödmjuk i sitt sätt att skriva och svara på inlägg, som flera här verkar tycka, är ju ytterligare ett sätt att få en sida med en trevlig ton.

Att man sedan inte kan hålla med alla om allt bara för att vara "populär" (vi är ju inte politiker allihop :D ) är ju självklart, men en sansad diskussion ger förmodligen ett bättre resultat än om alla GAPAR och SKRIKER på varandra.;)

Ha det gott i höstrusket.

/ Thomas
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Svårt ämne!

Det är väl meningen att man ska få fram olika kunskaper och/eller tyckande. Om vi alla hade samma åsikt så skulle det ju inte bli nåt forum alls. Huvudsaken är väl att alla har ju rätt att ha sin egen åsikt i alla ämnen, sen om det är rätt eller fel kan man nästan aldrig säga, allt beror ju på den egna utgångspunkten, synsättet på frågan eller kanske egna erfarenheter. Har för mej att nån lärd grek eller kines så nåt ungefär såhär " sanningen finns i betraktarens eget öga". Skriv så tangenterna glöder så skapar vi alla ett livaktigt forum. Rena personangrepp kan vi ju låta bli att göra. LEV OCH LÅT LEVA.
Ove.G
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen