För att felsöka en sådan här sak kan det vara bra att veta hur det fungerar.
Någon nämnde att det inte ens klickar vid startförsök.
En dieselmotor behöver lite mer snurr för att starta, därför finns ju et större startbatteri än i en bensinbil.
Startmotorn är ofta lite starkare, men kanske inte större fysiskt, dvs den belastas mer än en i en bensinbil, något som kan ge kortare livslängd.
(dvs på startmotorn, inte förarens livstid)
Det är ofta större kablar mellan batteri och startmotorn, samt även jodledningen är kraftigare.
Den tjocka pluskabeln skall vid start kopplas in till startmotorn, det sker med ett relä, som är ihopbyggt med den sk solenoiden.
Solenoiden (ord för spole) är ett kraftigt relä so dels kopplar in strömmen till startmotorn, dels rycker fram drevet som kall kugga i svänghjulet.
Strömmen till solenoiden, får man från startnyckeln, och det är då det klickar.
Så klickar det är speldes startnyckeln hel, den kan ta stryk pga av att strömmen till solenoiden är några Ampere. de tkan även finnas en säkring som hanterar strömmen till nyckeln och vidare till solenoiden.
Klickar det inte, kommer heller ej startmotorn att få ström, dvs felet finns då i nyckeln säkring ,eller själva solenoiden.
Klickar det, men startmotorn går inte, så kan felet vara den stora röda sladden mellan batteriets plus till startmotorn och då till en anslutning på solenoiden. Är batteriet dåligt kan man se om lyset säckar vid startförsök.
Jordningen av strtmotorn, ds återledningen fårn startmotorn till batteriet minuspol, går via startmotorn hölje, chassi till dislemotorn chassi, dessa är ju hopskruvade. En kraftig jordlening är kopplad från motorns metall till battriets minus.
Jag har sett fall där dålig kontakt i båda ändar av dessa två grova sladdar, blivit så vama vid startförsök att det ryker om dem.
Att då dra åt anslutningarna hjälper.
På min Volvo S70 såg jag en dag att minuledaren från batteriets minus till motorblocket var helt av, vid kabelskon, men bilen gick ändå att starta och köra. det visade sig att det fanns en till jordsladd från btterit till bilens cahssi, det msåte såles ha funnit en jordledning melln motorn och chassit.. risken då är att en del av startströmmen går fel väg och kan skada andra saker i elsystemet.
Klickar det inte, kan man ta en hjälpstartsladd och ansluta till solenoidens lilla kabelanslutning, dvs den sladd som går till startnyckeln.
Och andra änden vidröra till batteriets plus, då tvångskör man solenoiden, och då skall det klicka och startmotorn skall gå.
Tipsen att använda en hjälpstartsladd mellan batteri minus och motorns chassi ersätter då en ev trasig minusledare.
Att sätta en hjälpstartkabel mellan batteriets plus till solenoidens anslutning till kabeln som går till batteriets plus, ersätter ev felaktig pluskabel, då skall startmotorn gå vid startförsök med nyckeln.
Att krypa in under bilen och känna på alla sladdar kan ge ett tips om vad som kan sitta löst. det är grova sladdar och stor kabelskor, så man kan ta i rejält och rycka.
Att dra efter anslutningen av pluskabeln till solenoiden, kan hjälpa, MEN! det är spänning på, så råkar du komma åt jord med verktyget så smäller det kraftigt Dvs koppla lös batterit före.
En slutkörd startmotor, kan vara problemet, går som någon nämnde att serva om man är händig. Och kan få tag på exvis nya kol.
Är kollektorn ful så gäller nog ny startmotor.
Lämnar man in bilen kan man be att få den gamla startmotorn, så kan man dissekera den och lära sig hur det funkar.
Risken är at om det bara är en lös sladd så byter de ändå startmotorn.
Roysan