• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Svår att starta ibland startmotor får inte ström

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Vad kan det bero på?
ofta startar bilen lätt då den har nytt batteri. Man vrider om nyckeln och startmotor bara ga ga ga ga ga ga.
Men ibland så låter det som startmotor inte får ström tillräckligt för att gör de ga ga ga ga ga ga.
det blir mer gaaaa gaaaaaa gaaaaaa gaaaaaaa gaaaaa. Detta har kommit mer och mer senaste månaden och nu,
Nu i dag vägren starmotor vrida runt motorn och jag tänker direkt att den inte får ström. Jag har kollat batteriets negativa-jord i chassit och kollat motorns "jord" kabel.
Allt annat får ström, lampor, helljus, allt funkar
vad kan felet vara vad kan jag mer kolla?
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Det är helt säkert mässings bussningarna som gett upp i gavlarna. Effekten blir då att ankaret fastnar i magneterna till spolarna. Bussningar kostar 10 kr stycket men ingen gör jobbet utan byter startmotor eftersom den är skrot och du flyger på ett par tusen för en startmotor plus arbete
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hade samma fel fick sätta en ny jordkabel mellan motor och kaross.

Lätt att testa om det är jordfel. Ta en startkabel. Sätt ena sidan på en ren metall någonstans på motorn. Koppla andra änden på något ställe på karossen. Dock ej på batteriets minuspol. Prova starta
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Såhär gjorde jag....

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
För att felsöka en sådan här sak kan det vara bra att veta hur det fungerar.
Någon nämnde att det inte ens klickar vid startförsök.
En dieselmotor behöver lite mer snurr för att starta, därför finns ju et större startbatteri än i en bensinbil.
Startmotorn är ofta lite starkare, men kanske inte större fysiskt, dvs den belastas mer än en i en bensinbil, något som kan ge kortare livslängd.
(dvs på startmotorn, inte förarens livstid)
Det är ofta större kablar mellan batteri och startmotorn, samt även jodledningen är kraftigare.
Den tjocka pluskabeln skall vid start kopplas in till startmotorn, det sker med ett relä, som är ihopbyggt med den sk solenoiden.
Solenoiden (ord för spole) är ett kraftigt relä so dels kopplar in strömmen till startmotorn, dels rycker fram drevet som kall kugga i svänghjulet.
Strömmen till solenoiden, får man från startnyckeln, och det är då det klickar.
Så klickar det är speldes startnyckeln hel, den kan ta stryk pga av att strömmen till solenoiden är några Ampere. de tkan även finnas en säkring som hanterar strömmen till nyckeln och vidare till solenoiden.
Klickar det inte, kommer heller ej startmotorn att få ström, dvs felet finns då i nyckeln säkring ,eller själva solenoiden.
Klickar det, men startmotorn går inte, så kan felet vara den stora röda sladden mellan batteriets plus till startmotorn och då till en anslutning på solenoiden. Är batteriet dåligt kan man se om lyset säckar vid startförsök.

Jordningen av strtmotorn, ds återledningen fårn startmotorn till batteriet minuspol, går via startmotorn hölje, chassi till dislemotorn chassi, dessa är ju hopskruvade. En kraftig jordlening är kopplad från motorns metall till battriets minus.

Jag har sett fall där dålig kontakt i båda ändar av dessa två grova sladdar, blivit så vama vid startförsök att det ryker om dem.
Att då dra åt anslutningarna hjälper.

På min Volvo S70 såg jag en dag att minuledaren från batteriets minus till motorblocket var helt av, vid kabelskon, men bilen gick ändå att starta och köra. det visade sig att det fanns en till jordsladd från btterit till bilens cahssi, det msåte såles ha funnit en jordledning melln motorn och chassit.. risken då är att en del av startströmmen går fel väg och kan skada andra saker i elsystemet.

Klickar det inte, kan man ta en hjälpstartsladd och ansluta till solenoidens lilla kabelanslutning, dvs den sladd som går till startnyckeln.
Och andra änden vidröra till batteriets plus, då tvångskör man solenoiden, och då skall det klicka och startmotorn skall gå.

Tipsen att använda en hjälpstartsladd mellan batteri minus och motorns chassi ersätter då en ev trasig minusledare.
Att sätta en hjälpstartkabel mellan batteriets plus till solenoidens anslutning till kabeln som går till batteriets plus, ersätter ev felaktig pluskabel, då skall startmotorn gå vid startförsök med nyckeln.

Att krypa in under bilen och känna på alla sladdar kan ge ett tips om vad som kan sitta löst. det är grova sladdar och stor kabelskor, så man kan ta i rejält och rycka.
Att dra efter anslutningen av pluskabeln till solenoiden, kan hjälpa, MEN! det är spänning på, så råkar du komma åt jord med verktyget så smäller det kraftigt Dvs koppla lös batterit före.

En slutkörd startmotor, kan vara problemet, går som någon nämnde att serva om man är händig. Och kan få tag på exvis nya kol.
Är kollektorn ful så gäller nog ny startmotor.

Lämnar man in bilen kan man be att få den gamla startmotorn, så kan man dissekera den och lära sig hur det funkar.

Risken är at om det bara är en lös sladd så byter de ändå startmotorn.

Roysan
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Om det klickar i startmotorn när man provar att starta så kan det vara så att bendixdrevet och kuggkransen slår kugg mot kugg och då aktiveras inte startmotorn, man får då försöka rucka på bilen med växel i och röra motorn lite om inte det hjälper nu så är nog startmotorn körd.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla för hjälpen.
En kompis kom förbi och bad mig prova ta en hammare och slå på startmotorn.
Då gick den igång först långsamt men sen efter 30 sekunder så funkar startmotorn som den ska. Kan detta vara någonting som jag själv kan fixa om jag tar bort startmotorn typ att göra rent den?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kan vara nått tillfälligt. Den kanske bara var kärv.

Sen kan vibrationerna från hammaren skapat bättre kontakt.

Kan vara läge att koppla bort batteriet. Sen ta isär och rengöra elkontakterna. Skiva ihop och sen skydda med spay wd 40 eller liknande..

Kul att det löste sig helt gratis. Grattis
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Byt bussningarna då i gavlarna.
Enkelt mekjobb om man är lite händig
Vad är gavlarna Kan du hänvisa till någon Youtube kanske eller någom bild.
Startmotorn dra runt men nu vill inte bilen gå igång ändå. Har startmotorn någon mer funktion som har med tändningen att göra. Har försökt starta nu en halvtimme och tömde batteriet nu har jag laddat upp batteriet igen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Visst kan man renovera en dålig startmotor men då ska man nog börja med att demontera den och inspektera alla delar först. Det är rätt surt att skaffa och byta tex bussningar för att sedan konstatera att ankaret ser ut att ha bränd lindning.
Börja med att kolla vad MrAuto eller AutoDoc tar för en ny startmotor!
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Vad är gavlarna Kan du hänvisa till någon Youtube kanske eller någom bild.
Startmotorn dra runt men nu vill inte bilen gå igång ändå. Har startmotorn någon mer funktion som har med tändningen att göra. Har försökt starta nu en halvtimme och tömde batteriet nu har jag laddat upp batteriet igen.
 
Toppen