• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ducato startar inte. *LÖST*

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Jag vill bara dela av mig med ett tips om inte Fiat Ducato 160 med flera varianter inte startar.

Min husbil är en 2008. När vi skulle iväg på vår sista resa för detta år så startade den inte.

Batterierna var fulladdad men startmotorn inte ens klickade.

Den gick igång med startkablar med tvekan. Lät den gå ett tag på tomgång för att göra nytt startförsök. Den var helt död men kontrollampor och belysning fungerade.

Sen efter ett tags funderande och rengöring av batteri polskor.. som var rena så gjorde jag en sista test.

Kopplade en startkabel i mororblocket till jord på karossen. Den startade direkt.

Utan extrajord död.

Orginaljordflätan sitter trångt till så den är svår att kontrollera men ser bra ut det lilla jag ser av den.

Drog en extrajord så startar den felfritt.noterade att utan extra jord så laddade den inte startbatteriet och tömde bodelens batteri. (Bild 1)

Med extra jord laddas starbatteriet och bodelen laddades, till en början med 12 ampere. (Bild 2)

Blev lite långt inlägg men om ni får startproblem testa om den går igång med en startkabel som extra jord kabel mellan motor och kaross.
 

Bilagor

  • 20211018_150854.jpg
    20211018_150854.jpg
    1,1 MB · Visningar: 84
  • 20211018_150801.jpg
    20211018_150801.jpg
    1,2 MB · Visningar: 84
Senast ändrad:

AnSan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
32813
Medlemskap
2024
Ett fel som förekommer då och då, testa alltid detta innan ni byter batteri.
En elkabel är ju som en vattenslang, ju tunnare desto mindre flöde el i detta
fallet, och flätan med öppen ledare blir ju väldigt känslig för syre o smuts
och oxiderar ofta och blir tunnare med detta fel som följd.
Ett liknande fel visar sig ofta på husvagnar/släp, om man med belysningen tänd bromsar och blinkar samtidigt så slocknar (eller blir svagare) all annan belysning vid varje blink. Då är det ett jordfel som ibland beror på att jordkabeln blivit bränd (svart,vissa trådar har bränts av), då kan man testa med en ny kabel mellan dragkrok eller chassi på bilen till HÖGER bakljus på husvagn/släp där huvudjord ska vara ansluten. Eller en startkabel mellan bil o vagn.
Grattis att du hittade felet så lätt, ”en bra karl reder sig själv”.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ett fel som förekommer då och då, testa alltid detta innan ni byter batteri.
En elkabel är ju som en vattenslang, ju tunnare desto mindre flöde el i detta
fallet, och flätan med öppen ledare blir ju väldigt känslig för syre o smuts
och oxiderar ofta och blir tunnare med detta fel som följd.
Ett liknande fel visar sig ofta på husvagnar/släp, om man med belysningen tänd bromsar och blinkar samtidigt så slocknar (eller blir svagare) all annan belysning vid varje blink. Då är det ett jordfel som ibland beror på att jordkabeln blivit bränd (svart,vissa trådar har bränts av), då kan man testa med en ny kabel mellan dragkrok eller chassi på bilen till HÖGER bakljus på husvagn/släp där huvudjord ska vara ansluten. Eller en startkabel mellan bil o vagn.
Grattis att du hittade felet så lätt, ”en bra karl reder sig själv”.
Tackar.

Märkligt att felet även gjorde så bodelsbatteriet laddas ur. Men skönt att få det fixat utan dyr verkstad..
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Fixat. Fungerar perfekt. Såg sen att det fanns 2 tomma bultar för jord på torpedväggen. Ska köpa 2 st jordflätor 30 cm och koppla dit.

Nu startar den fint och laddar båda batterierna bra.

Bild 1 nya extraflätan.

Bild 2 där man man dra flätan från samma plats på motorn till till jordpunkter på torpedväggen. Inringade bultar.
 

Bilagor

  • 20211021_161734.jpg
    20211021_161734.jpg
    1,4 MB · Visningar: 502
  • 20211021_161750.jpg
    20211021_161750.jpg
    1,8 MB · Visningar: 503

Per stark

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Motala
HBK-Nr
38490
Medlemskap
2024
Fixat. Fungerar perfekt. Såg sen att det fanns 2 tomma bultar för jord på torpedväggen. Ska köpa 2 st jordflätor 30 cm och koppla dit.

Nu startar den fint och laddar båda batterierna bra.

Bild 1 nya extraflätan.

Bild 2 där man man dra flätan från samma plats på motorn till till jordpunkter på torpedväggen. Inringade bultar.
Bra bilder
Jag tror att jag har nått jordfel mellan minuspol och kaross
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu har jag missat något. Mitt sitter också under golvet på förarplatsen med jord till chassit. Sitter det en jordkabeln/fläta från chassit till motor också?
Ja det måste det göra, annars så får ju motorn och startmotorn ingen jord och startmotorn kommer som följd av detta inte att fungera.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det blir till att dyka ner i motorrummet och kolla skicket på jordkabeln mellan chassi och motor. När man tänker efter så förstår jag att om den är dålig så kan jorden försöka hitta andra vägar som är sämre. Här lär man sig mycket nytt och nyttigt :)
 
Toppen