• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Storstädning

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Datorn med alla kringprylar tar allt mer plats i hemmet och nu har jag äntligen bestämt för att göra någonting åt det! På torsdag i nästa vecka upphör mitt Teliaabonnemang och samtidigt mitt ADSL-bredband. I fortsättningen ska jag bara köra mobilt bredband och nöja mig med mobiltelefonen. Titta på bilden, så förstår ni nog varför!
 

Bilagor

  • Sköna hem hbk.jpg
    Sköna hem hbk.jpg
    608,4 KB · Visningar: 20
F

F.d. 346

Guest
Sv: Storstädning

Hur många datorer har Du egentligen? Jag vågar inte ens tänka på hur det ser ut på golvet bakom skrivbordet! SKATBO?

Anders :):):):):):):)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Storstädning

Jag har "bara" 4 datorer och två extraskärmar. En dator ska skrotas (IBM Thinkpad 380XD, i och för sig väl fungerande men lite gammalmodig) och den lilla Asusen + en skärm ska hamna i husbilen. SKATBO är bara förnamnet på mitt "elektroniska helvete"! Här ska röjas!

Lyckas jag med min föresats, så återkommer jag med en bild på resultatet. Datorlivet tar alldeles för mycket tid. Nu ska jag försöka befria mig från det här oket!

Jappe
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Storstädning

Jappe, kul med "hemmahos" reportage....

Jag blir glad när jag ser ditt skrivbord - skönt med själsfränder....

Återkommer strax med en bild på mitt...

ds
oops
tar lite längre tid - hittar inte kameran i röran..
ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Storstädning

Lycka till med städning Jappe.

Så här ser det just nu ut på min arbetsplats hemma. Även här behövs städning. På ett arbetsbord snett till höger bakom kameran sitter en sjuk Kristina vid sin dator.

//Roger
 

Bilagor

  • PA169288.JPG
    PA169288.JPG
    1,6 MB · Visningar: 9
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Storstädning

Hemma hos en rörig skrivbordsinnehavare....

ds
 

Bilagor

  • DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    2,6 MB · Visningar: 8
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Storstädning

Hej Jappe o Ni andra. Kul att se att jag hade rätt. Jag tog mitt beslut att "skrota" min Stationära och numera så kör jag bara "bärbar" både hemma och i Hbilen.

Skall bli kul att se din anläggning i Husbilen Jappe.
Man blir aldrig för gammal för att lära sig---man blir bara äldre.
/ Kurt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Storstädning

Ja sladdarna och de dyra räkningarnas tid är förbi. Har tänkt många gånger varför vi har ett fast telefoni abbonemang som kostar åt h-e för mycket hos Telia. Jo, firmans nummer är ett vanligt 08-... nummer men alla kunder ringer ändå på firmans mobilnummer (har ett eget nummer också). Vi bor ju inte så att man har fått bredband här i villa samhället, det är ju inte ekonomiskt att dra en kabel till varje hus när man istället kan göra det till ett hyreshus och grena det på 30. Vi har alltså ADSL som kräver en lina. Men nu har även vi skaffat mobilt bredband (3) och det fungerar klockrent. Ja du Telia... Jag gör nog snart som jag gjorde med Nordea häromdagen både privat och företagsmässigt, ber er ta en lång semester på varmare breddgrader då ni inte klarar av det ni tar oskäligt betalt för.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Storstädning

Uppslutningen bakom skrotandet av ett visst monopol tycks vara à la mode (ursäkta min miserabla franska)! Saknar jag dock Svenska Statens Järnvägsmonopol från den tiden när det var hela svenska folkets järnväg, innan "simpla krämarsjälar" tilläts ta över och "ställa till det" (ta järnvägen från vanligt folk). Osökt rinner en tanke upp i min arma hjärna i ämnet någorlunda ickeheltdiffusa hågkomster från umgänget med den tidens (väldigt länge sedan) glada superteoretiska rödvinsvänstrares favoritämne när det gällde global tankespridning, nämligen Posten, idag söndervittrad och kastad till hungriga finansvargsjälar. Därvidlag tycker jag dock att det har skett en remarkabel förändring, närmast en metamorfos! Tidigare måste du köa, utsättas för arga óch misstänksamma "postfröknar" innan du fick gjort vad ville ha gjort (Förlåt Postis). Idag släntrar du in hos lokal livsmedelshandlare och uträttar dina postala ärenden snabbt och enkelt i förbifarten men vad händer sedan? I som här inträden, låten hopper fara! Kvalitet har ersatts av kvantitet och föslumningen och konsumentens förnedring är total. Baslivsmedlet (bröd) är numera sönderskuret och utsatt för en mängd tillsatser, fabrikanten till behag! Skit i dom dumma konsumenterna, bara vi tjänar pengar! Trots denna remarkabla och påfrestande krämardekadens tränger jag alltsomoftast in i livsmedelstemplen (människan lever inte av rödvin allenast) för att hitta något icke allt för krävande för min kräva(?). Köpte jag faktiskt ett paket kassler för några dagar sedan (litandes obegripligt nog på ICA:s "goda namn och rykte") och begav jag mig glad i hågen mot hemmet för att anrätta "fångsten" för att njuta av egen hemlagad husmanskost. Jag borde ha anat att så enkelt är det inte längre! Efter en lång brottnig med förpackningen, så tvingades jag att skärpa min trogna förljeslagare sen 50-talet från Uddeholm "THE KNIFE, och till slut lyckades jag äntligen besegra förpackningen och få tillgång till innehållet. Vilken lycka, snålvattnet rann till och jag såg fram emot en högtidsstund vad gäller gourmeti! Efter att en halv liter saltvatten hällts ur förpackningen (standardprocedur numera) och jag jobbat vidare med "avsaltningen" på olika sätt, så ställde jag mig vid spisen för att anrätta delikatessen i fråga. Som vanligt gick det inte att steka skinkbitarna utan "avvattningsprocessen" fortsatte ett bra tag; kasslerskivorna kokades till sörja innan "järnet" fick tag i de ömkliga resterna av "produkten" så att den fick stekfärgning. Trots alla motgångar (luttrad av tidigare erfarenhheter i ämnet) så slog jag mig ner vid köksbordet för att njuta av min "kokkonst". Jag borde ha anat i förväg vad som skulle hända, men som den evige optimisten som jag är, så trodde jag att tidigare upplevelser vad gäller Svensk mathantering "Konsumenten är vår högsta prioritet" bara var tillfälliga avvikelser från normal hög svensk livsmedelsstandard! Men återigen så var saltsmaken så intensiv och salthalten så hög så att jag tyckte mig få frätskador i munnen! Var i harrans namn ska man hitta sådan mat som åtminstone litegrann påminner om den mat som fanns förr i världen, innan matkrämarna fick tag i "den svenska folksjälen" och nu efter det att segern är vunnen kan tillåta sig vad xxx som helst!

Tack för ordet och ursäkta avvikelsen från ämnet.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Storstädning

Här är mitt skrivbord efter att byte skett från fast bredband till mobilt.
Uppe till vänster finns laddare för mobilbatterier,kamerabatteri och andra batterier. Vid datorn ligger den trådanslutna musen (använder oftast den trådlösa men den trimmad till maxspeed så ibland behövs den fasta) där finns också backup minnet. samt ett 2 gb fickminne för att ta med filer. Just nu pågår lite plock med scanning av dia bilder så projektorn står framme, normalt är den del av bordet till papper och annat.För att hålla sladdarna samlade i prydliga slingor använder jag en bit kardborreband, lätt att ta bort om man behver längre "snöre" nån gång.
Ove.G
 

Bilagor

  • IMG_0036.JPG
    IMG_0036.JPG
    194,5 KB · Visningar: 5
  • IMG_0037.JPG
    IMG_0037.JPG
    195,1 KB · Visningar: 3
  • IMG_0038.JPG
    IMG_0038.JPG
    149,6 KB · Visningar: 3
  • IMG_0039.JPG
    IMG_0039.JPG
    181,4 KB · Visningar: 3
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Storstädning

Hej ville bara upplysa om att du får bättre fart på ditt trådlösa modem om du använder y-kabeln till ditt modem.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Storstädning

Hade jag inte en susning om. Tack för tipset, det syntes med en gång.
Ove.G
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Storstädning

Hej, Kjell.
Vad är en Y-kabel ? Hur får man bättre fart ?

Mvh
Dag
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Storstädning

Om du köper trådlöst 3-g så får du med en y-kabel som du kopplar i usb,med y-kabeln får du mer ström till modet så det får en större verkningsgrad.

Ser ut så här.

jpg.gif
 

Bilagor

  • IMG_2428.JPG
    IMG_2428.JPG
    3,7 MB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:
Inlägg
116
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2024
Sv: Storstädning

Jag ser på bilderna att ni har missat en sak! Det finns skrivare som är trådlösa. Där blir ni av med ytterliggare en sladd!
Säger inte var jag jobbar för jag vill inte göra reklam.

Lennart
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Storstädning

Hej ville bara upplysa om att du får bättre fart på ditt trådlösa modem om du använder y-kabeln till ditt modem.

Det var intressant info. Är det marginellt på en nyare dator? Hur mycket ökar hastigheten? Jag trodde bara den behövdes på äldre datorer...

Tror att du har svar på nästa fråga också: Är det så att man alltid måste använda samma USB-port i datorn. Jag har hört att det är så. (Använder Telia med deras programvara).

Nu får väl jag också städa skrivbordet...

/Knausen
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Storstädning

Knausen;

Nej du behöver inte använda samma usb port den konfigueras automatiskt.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Storstädning

Får vi se ditt skrivbord nu Knausen.......
ds

det är var en kul tråd - tack Jappe för initiativet...
typ hemma hos reportage
ds

har du Flaggpunschen på bordet ?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen