• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Statistik på husbilsbränder (eller husbils- och husvagnsbränder i Sverige eller i Europa)

Angelito

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Hej,
Jag har alltid blivit 'impad'/chockad över att se brinnande husbilar eller husvagnar.
För ungefär en vecka sedan började jag undra vart jag skulle vända mig för att ta reda på om det finns någon som för statistik över antalet husvagnar eller husbilar som har brunnit i Sverige eller i Europa varje år.
Om du, som läser detta, har någon aning om vart du skulle vända dig för att ställa den här frågan, skulle jag vara mycket tacksam om du meddelar mig!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Denna info kommer troligen från msb.

I Sverige brinner det varje år över 100 husvagnar och husbilar. Det är viktigt att ha tillräckligt avstånd mellan fordonen på campingplatser för att förhindra brandspridning.

Mer specifikt:
  • Antal:
    Över 100 husvagnar och husbilar brinner årligen i Sverige.

• Orsaker:
    Bränder kan starta av olika anledningar, inklusive tekniska fel, gasolutsläpp eller andra brandfarliga ämnen.

• Förebyggande:
    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) rekommenderar ett avstånd på minst fyra meter mellan husvagnar och husbilar, inklusive förtält.

• Spridning:
    Ett experiment visade hur snabbt en brand kan sprida sig mellan fordon som står för nära varandra.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Denna info kommer troligen från msb.

I Sverige brinner det varje år över 100 husvagnar och husbilar. Det är viktigt att ha tillräckligt avstånd mellan fordonen på campingplatser för att förhindra brandspridning.

Mer specifikt:
  • Antal:
    Över 100 husvagnar och husbilar brinner årligen i Sverige.

• Orsaker:
    Bränder kan starta av olika anledningar, inklusive tekniska fel, gasolutsläpp eller andra brandfarliga ämnen.

• Förebyggande:
    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) rekommenderar ett avstånd på minst fyra meter mellan husvagnar och husbilar, inklusive förtält.

• Spridning:
    Ett experiment visade hur snabbt en brand kan sprida sig mellan fordon som står för nära varandra.
Har sett ett antal bränder på och mellan campingfordon. Det går fort. Avståndet är då den enda räddningen. Men 4 meters säkerhetsavstånd på ställplatser lär bli dyrt! Det är inte heller många campingplaser som lever upp till det.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det vi har varit med om är att komma till en camping i Mazzaron, Spanien där mer än 60 HB & HV hade brunnit ner veckan innan.
En annan episod var när vår granne på campingen skulle spreja myror(sprey innehåller butangas) som kröp bakom kylflänsar på utsidan av gasol kylen då kylens låga var igång! Pufff så det…
m.m… visst händer det, gäller att vara försiktig med gasolen och följa satta normer och regler!

Angelito

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Det vi har varit med om är att komma till en camping i Mazzaron, Spanien där mer än 60 HB & HV hade brunnit ner veckan innan.
En annan episod var när vår granne på campingen skulle spreja myror(sprey innehåller butangas) som kröp bakom kylflänsar på utsidan av gasol kylen då kylens låga var igång! Pufff så det…
m.m… visst händer det, gäller att vara försiktig med gasolen och följa satta normer och regler!
Hostias! (Det var som fan), "mer än 60 HB & HV. (!!!)

redtop2

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2025
Statistik från Sverige eller EU räcker.
Nu blev jag nyfiken. Av vilken anledning vill du veta hur många bränder som inträffar per år?
Jag menar-det räcker ju med en enda brand om den inträffar i din husbil/husvagn eller i grannens dito för att det skall bli riktigt otäckt!
Och den kan inträffa när som helst och när man minst anar det. Och fort går det.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bara en fundering, men det är troligen många gamla glappa/oxiderade överbelastade, eller nya underliga 12V installationer som orsakar en hel del av bränderna också, kanske fler än gjorda misstag med gasolen.
Man kan bli både häpen och förskräckt ibland när man råkar få se en del efterinstallationer i både husbilar och husvagnar. Förutom ett ormbo av kablar så saknas ofta de kraftiga kortslutningssäkringarna som behövs på kraftiga kablar anslutna direkt till ett eller mellan två batterier med större avstånd där det kan vara lämpligt med två, en i vid varje batteri m.m.
Men det är ändå troligen riskfullare att färdas ute på vägen än att hamna i en brandolycka på en ställplats.

M.v.h. JANKRO.

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej, även försäkringsbedrägerier förekommer, borde sänka totala antal bränder lite.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Ja orsaken till branden samt omfattningen vore intressant om man skall använda statistiken till att fundera på hur riskfyllt och farligt det är med husbil/husvagn.
En svedd gardin som ägaren hinner släcka själv innan räddningstjänsten kommer till plats ger nog samma pinne i statistiken som en totalt utbränd husbil/husvagn.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja en gasolbrand i en husbil för x antal år sedan, berodde ju på att ägaren hade fibblat med en gasoldtiven lampa med engångstub inne i husbilen, vilket verkar helt ......??, när det finns lysdioder.
Säkert en helt felaktig brand i husbil och statistik.

M.v.h. JANKRO.

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Ja orsaken till branden samt omfattningen vore intressant om man skall använda statistiken till att fundera på hur riskfyllt och farligt det är med husbil/husvagn.
En svedd gardin som ägaren hinner släcka själv innan räddningstjänsten kommer till plats ger nog samma pinne i statistiken som en totalt utbränd husbil/husvagn.
Nej, statistiken bygger på de gånger räddningstjänsten får larm och behöver åka ut.

Angelito

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Nu blev jag nyfiken. Av vilken anledning vill du veta hur många bränder som inträffar per år?
Jag menar-det räcker ju med en enda brand om den inträffar i din husbil/husvagn eller i grannens dito för att det skall bli riktigt otäckt!
Och den kan inträffa när som helst och när man minst anar det. Och fort går det.
Av ren nyfikenhet.
Ex vis har jag tagit nu reda på att Sverige hade följande siffror:

HUSBILAR

2024: 49 2023: 55 2022: 48

HUSVAGNAR

2024: 72 2023: 103 2022: 111

TOTAL: 121 158 159

Källa: MSB:s statistikdatabas: B42. Antal fordon och fartyg som brunnit utomhus per fordonstyp, verksamhet/utemiljö, plats och månad 2022 - 2024

Om man lyckas få motsvarande siffror från andra länder i Europa, så kan man jämföra...

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Nej, statistiken bygger på de gånger räddningstjänsten får larm och behöver åka ut.
Jo det förstår jag och just därför intressant med orsak och omfattning.

Dom kan ju ha blivit kallade till platsen och ägaren kanske redan har hunnit släcka den brinnande gardinen själv innan dom hunnit fram. Det lär ju loggas som en utryckning med brand konstaterad släckt när dom väl kommer fram.
Den händelsen och en helt utbrunnen husbil som fattat eld p.g.a en gasläcka kanske ger samma pinne i statistiken.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Har du någon tanke/ idé kring vad du vill komma fram till? Förutom ren rådata..statistik?
Här är en siffra från 2014

Angelito

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Har du någon tanke/ idé kring vad du vill komma fram till? Förutom ren rådata..statistik?
Här är en siffra från 2014

Bara "rådata..statistik", inget annat.

Toppen