• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Statistik på husbilsbränder (eller husbils- och husvagnsbränder i Sverige eller i Europa)

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Enligt tysk media är det ett problem med alla hemmafixare som monterar el själva, allt fler vill ha solceller, invertrar m.m. Jag såg ett utbränt garage hos en handlare som monterat en inverter.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Av denna statistik skulle det också vara intressant att veta hur många som det är i samband med reparationer och brand i intilliggande byggnader eller vinterförvaring. Inte säkert att det är så illa att alla bränder är vid camping eller resor. Precis som Corona där dödsfallen var "med covid 19" inte på grund av.....

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Statistik är intressant om man vet vad man vill/behöver veta. Att klumpa ihop husbilar och husvagnar i samma statistik ger inte något användbart som jag ser det. I allmänhet används inte de olika fordonstyperna på samma vis.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Statistik är intressant om man vet vad man vill/behöver veta. Att klumpa ihop husbilar och husvagnar i samma statistik ger inte något användbart som jag ser det. I allmänhet används inte de olika fordonstyperna på samma vis.
Håller inte med dig. Vi har dragit mycket husvagn genom åren. Ser inte förhållningssätten kring risken för brand som särskilt annorkunda. Möjligen att egna elkopplingar i husbilar, orsakar bränder i större utsträckning än i husvagnar.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Håller inte med dig. Vi har dragit mycket husvagn genom åren. Ser inte förhållningssätten kring risken för brand som särskilt annorkunda. Möjligen att egna elkopplingar i husbilar, orsakar bränder i större utsträckning än i husvagnar.
Om det börjar brinna i ett grannfordon kan jag, om jag finns i närheten och är vaken, flytta mig på mindre än en minut i allmänhet. Det klarar knappast en husvagn.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Om det börjar brinna i ett grannfordon kan jag, om jag finns i närheten och är vaken, flytta mig på mindre än en minut i allmänhet. Det klarar knappast en husvagn.
Där har du absolut en poäng. Sen är majoriteten av alla husvagnar utrustade med movers. Men den största säkeheten är 4 metersregeln, där anser jag det är lika. Den funkar lika även om du inte är i närheten, eller om det börjar brina på natten, när du sover. Men åter, risken för brand anser jag vara ungefär lika. Möjligen med en större övervikt för husbilar!

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Undrar hur många anlagda bränder i gamla och avställda husvagnsvrak som finns med i statistiken?
De kommer med all säkerhet med i statistiken då Brandkåren släcker en husvagn.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Där har du absolut en poäng. Sen är majoriteten av alla husvagnar utrustade med movers. Men den största säkeheten är 4 metersregeln, där anser jag det är lika. Den funkar lika även om du inte är i närheten, eller om det börjar brina på natten, när du sover. Men åter, risken för brand anser jag vara ungefär lika. Möjligen med en större övervikt för husbilar!
Är verkligen majoriteten av våra flera hundratusen husvagnar många av dom både tjugo och trettio år gamla, utrustade med movers? F-n trot sa Kolingen..?!;)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är verkligen majoriteten av våra flera hundratusen husvagnar många av dom både tjugo och trettio år gamla, utrustade med movers? F-n trot sa Kolingen..?!;)
Tror faktiskt det. Priserna har sjunkit rejält. Det finns bra "manuella" modeller och de underlättar husvagnslivet kopiöst!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag skulle bli förvånad om det är mer än 10% av beståndet, och då bara på en del av de vagnar som sålts de senaste tio åren.
Du får gärna bli förvånad! Ser sällan en resehusvagn utan mover. Gäller även lite äldre sådana. Räknar givetvis inte in de fast uppställda "sommarstugorna", med spiketält och staket. Det är för mig inte campingfordon, utan kolonistugor, eller motsvarande. Majoriteten av dem är också helt avställda och ofta utan fungerande hjul.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du får gärna bli förvånad! Ser sällan en resehusvagn utan mover. Gäller även lite äldre sådana. Räknar givetvis inte in de fast uppställda "sommarstugorna", med spiketält och staket. Det är för mig inte campingfordon, utan kolonistugor, eller motsvarande. Majoriteten av dem är också helt avställda och ofta utan fungerande hjul.
Jo man kan naturligtvis göra diverse undantag, men majoriteten av alla husvagnar, var väl så du uttryckte det? ;)
Och vad är en resehusvagn, det finns ju massor av husvagnar som körs bara under sommarmånaderna/semestern och sedan ställs upp
resten av året som "sommarstuga" eller vinterstuga i fjällen t.ex.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo man kan naturligtvis göra diverse undantag, men majoriteten av alla husvagnar, var väl så du uttryckte det? ;)
Och vad är en resehusvagn, det finns ju massor av husvagnar som körs bara under sommarmånaderna/semestern och sedan ställs upp
resten av året som "sommarstuga" eller vinterstuga i fjällen t.ex.
Jamenvafan, du har väl rätt då! :cool: Men körs de överhuvudtaget anser jag dem som resehusvagnar, inte kolonistugor. De har ofta movers..., kan vi vara överens om det? :rolleyes:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Tveksamt att du hinner. Brandförloppet kan väldigt fort med kraftig brandrök.
Bilden är tagen i Köping, brand i husbil. Vi var Inte där samma dag som det brann.

Det är lätt att överskatta sin egen förmåga.

1755106525286.jpeg

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tittar man in i förtältet på husvagnar så blir iallafall jag förvånad på en hel del, i tältet kan man finna diverse 230V-utrustning som inte får användas utomhus som kyl, frys, spis m.m. utrustning som definitivt inte hör hemma i ett tält!
Brandrisk :rolleyes:

Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Tittar man in i förtältet på husvagnar så blir iallafall jag förvånad på en hel del, i tältet kan man finna diverse 230V-utrustning som kyl, frys, spis m.m. utrustning som definitivt inte hör hemma i ett tält!
Brandrisk :rolleyes:
Jo så är det ofta och jag tror att väldigt många bränder beror på detta eller grillning och har absolut inget med gasol att göra. Förtält till husvagn är ju annars inte vilka tält som helst utan väldigt stabila och täta särskilt de som långliggare har!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo så är det ofta och jag tror att väldigt många bränder beror på detta eller grillning och har absolut inget med gasol att göra. Förtält till husvagn är ju annars inte vilka tält som helst utan väldigt stabila och täta särskilt de som långliggare har!
Ändå hör ju elapparater för inomhusbruk inte hemma där.

Toppen