• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Statistik på husbilsbränder (eller husbils- och husvagnsbränder i Sverige eller i Europa)

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Statistik är för en statistiker som en bikini för en ung tjej. Man kan visa allt men dölja det väsentligaste.

Pålle
Det finns tre sorters statistik. Statistik, lögn och förbannad lögn. Statistik kan vara framtagen för att visa något man redan anser. Då blir urvalet styrt. På det sättet blir gränsen mellan statistik och lögn suddig. Så ja det gäller att tänka bort bikinin.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det finns tre sorters statistik. Statistik, lögn och förbannad lögn. Statistik kan vara framtagen för att visa något man redan anser. Då blir urvalet styrt. På det sättet blir gränsen mellan statistik och lögn suddig. Så ja det gäller att tänka bort bikinin.

Jo så gör jag alltid...tänker bort bikinin och försöker föreställa mig hur hen ser ut med kläder på...

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Tveksamt att du hinner. Brandförloppet kan väldigt fort med kraftig brandrök.
Bilden är tagen i Köping, brand i husbil. Vi var Inte där samma dag som det brann.

Det är lätt att överskatta sin egen förmåga.

Visa bilaga 240735
Inte om jag befinner mig i det brinnande fordonet men jag skrev granne och det behöver inte i min värld innebära den närmsta grannen. Om jag står som andra bil från den brinnande så borde jag ha upp till en minut på mig innan jag nås av lågorna.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Eftersom jag jobbat mycket med riskbedömningar under mitt arbetsliv skulle det vara intressant om orsaken till bränderna utreddes ordentligt för att kunna förebygga bränder i framtiden. Det finns ju ett relativt stort antal bränder så det borde finnas ett bra underlag.
Med ganska enkel analys är det ju lätt att inse att både sannolikhet och konsekvens är betydligt större för husvagnar än för husbilar. Av den anledningen så kan säkerheten vara lika hög med någon m mindre avstånd mellan husbilar jämfört med husvagnscamping. Men vill man ha ett trivselavstånd kan nog fyrametersregeln vara lämplig även för oss husbilscampare.

Rappe

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
37528
Medlemskap
2025
För mig skulle statistiken kontra bränder som uppstår kylskåp som går på gas gärna äldre o nyare .. Sen våra nya lithium batterier finns statistik på dem , Så varför brinner våra husbilar . Att någon glömmer ett ljus eller grillar så brand uppstår skulle jag inte ta upp i denna statistik ..

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Grillning med öppen eld är ofta en förbjuden företeelse, men något som verkligen borde förbjudas är skatbo av undermåliga kablar i och runt husbilar och husvagnar. I bästa fall går säkringen annars är det rena rama ”rysk roulette” för hela omgivningen…

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Även kupévämare som extra värmekälla borde förbjudas. Risken finns det blir för varmt så att någon sparkar av sig täcket och att det hamnar över värmaren.

(Flera fall har förekommit, främst vintertid i äldre husvagnar...)

Pålle

Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
För mig skulle statistiken kontra bränder som uppstår kylskåp som går på gas gärna äldre o nyare .. Sen våra nya lithium batterier finns statistik på dem , Så varför brinner våra husbilar . Att någon glömmer ett ljus eller grillar så brand uppstår skulle jag inte ta upp i denna statistik ..
Kylskåp, lithiumbatterier, ljus och grillning är ju naturligtvis faktorer som ingår i en riskbedömning. Det är ju inte konstigt att öppen eld är förbjuden på många campingar runt medelhavet. Konsekvensen av dessa olika scenarier kan ju variera men kan inte bortses ifrån.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
LFP- vs. Bly/syra-batteri.

Det finns skillnader i potentiella brandrisker mellan bly-syrabatterier och litiumjärnfosfat (LFP) batterier. LFP-batterier är generellt sett säkrare och mindre benägna att drabbas av termisk rusning (det vill säga att de snabbt värms upp och kan fatta eld) jämfört med bly-syrabatterier. Detta beror på den kemiska sammansättningen och strukturen hos LFP-batteriernas katodmaterial.

LFP är den säkraste kemin inom Litiumbatterier.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Det skulle även vara intressant att veta var bränderna sker, hur många sker på campingar och ställplatser gentemot om man står fritt någonstans. På campingar / Ställplatser är det i regel fler kringaktiviteter och diverse uppkopplingar som höjer risken.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En bekants bly/syra-batteri small idag, sitter i en husvagn med solpanel och regulator det +ett till likadant placerade i garderoben!
Olustigt.

20250815_153341.JPG20250815_153402.JPG

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
På tal om statistik o på vilket sätt det förs in i den...
Kommer mest att tänka på en äldre så kallad..rolig historia... från långt innan stand up tiden .
En liten kille kom till skolan...Kalle var var du igår? Du kom ju inte till skolan? Frågar fröken.
Jamen fröken..vårt hus brann ju ner igår.
Jo, men det brann ju inte förrän igår eftermiddag.
Kalle, fast far började bära ut möblerna redan på förmiddagen!

Toppen