Det ni skulle kolla också är att troligen beroende av årsmodell så finns det bensinbilar som det sitter en vevaxelgivara på.
D.v.s. en givare som som ger signal när motorn har ettans cylinder i topp, (ettans cylinder är den närmast växellådan på bensinmotorn).
Det är lite luddigt för jag har även läst att den givaren ibland inte finns och när den finns på en motor i allmänhet så brukar den vara kombinerad med en givare som talar om när fördelaren är i tändläge för ettans cylinder för att kunna göra någon nytta, men kolla upp om du har en givare nere vid svänghjulskåpan och om den kabeln leder någonstans eller bara är lös i andra änden och
ev. bara används vid grundjustering och service av motorn/tändning som jag också läst om ????
Om den leder någonstans så börja med att ta bort givaren (om den finns) och torka av ev. metallspån som kan sitta fast på den om den har egen magnetism, för det stör signalen (om den används).
(Även fast jag har/har haft egna bilar med den motorn så har jag monterat eftermarknadständning på dem, som verkar att aldrig bråka som tur är, så jag har inte fördjupat mig i originalelektroniken bara konstaterat att det brukar sitta en original vevaxelgivare vid svänghjulskåpan.)
Den finns som reservdel även om den ju kanske inte används för funktionen.

Även signalgivaren inne i fördelaren kan troligen bråka.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Du började tråden med att skriva om extrakablar kopplade till tändlås m.m. Du har väl grunden till tändning ?
12 spänning/ström fram till tändspole tändbox m.m.