F
F.d. 25270
Guest
Jag ska köpa startkablar till husbilen. Spelar det ngn roll om man har 12 eller 16 mm kabelarea.
Mvh
Harry Hymer
Mvh
Harry Hymer

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har varit med om att starta personbil med annan personbil som fick varva en hel del för att generatorn skulle hjälpa till nog mycket så den kom igång. Kallgrader och den bil som fick hjälp hade både dålig generator och slut batteri.Jag har väldigt svårt att tänka mej att kabelarean på startkablar är särskilt viktig! Det är bara under en mycket kort stund det flyter höga strömmar igenom startkablarna, och det är direkt vid anslutningen. sedan har det friska batteriet skickat över tillräckligt med ström för att starta bilen på sitt eget batteri. T. o.m. i det värsta fallet, att batteriet är helt tomt/obrukbart är det väldigt kort tid som kablarna belastas, så de hinner inte bli varma?!![]()
Det är viss skillnad på startkablarna.
Kvadrat och materialet.
Koppar är dyr och därför görs delvis med koppar, i vilka så kallade kopparlegering.
Aluminium är ofta täckt med koppar.
Titta på ändarna inne i terminalen - glänsande silver med koppar beläggning.
Jag har några av dessa typer av billig men de har ingen större spänningsfall än kvadrat för kobber hänvisar till.
Visa bilaga 52893
2 kabelanslutninger er tilverkad klemmer fortfarende på kablerna (startkabler)
Tre olika:
Startkablar - Biltema
Startkabler EX HEAVY DUTY 35mm2 480/600A - Efterårsklar - Sæson - Autoudstyr - thansen.dk
STARTKABLER 25 KVADRAT - Best.nr. 8710
Observera de olika längder.
Tvivlar Biltema kvadrat.
Harald Nyborg kan hålla spänningsfallet för koppar - trots vissa aluminium.
Kolla spänningsfall för kobber / aluminium med t.ex. 12 volt -200 A - 25 mm2
Kalkylator för kabelarea
T Hansen 35 mm2 är dyra, men bra som flera fasta kablar för inverter - i rött och svart.
Viktigt med kabelarea och längd? Kolla här Automotive - Nödsituation - Batteribooster - Starthjälp - BLACK & DECKER® Power Tools Product Details undrar så om någon lyckats starta en dålig bil med 5m lampesladd?
Eeeh......., jaha. Fortfarande inte riktigt glasklart för mig men tack för allt arbete du lagt ner på den här populärvetenskapliga uppsatsen.
Mvh Harry Hymer![]()
Hvad menar ni
Är mitt inlägg inte användbart
Förstår jag en indirekt missnöje![]()
BredoMobilOm kablarna senare sökte bättre för intern strömförsörjning till exempel. inverterare eller annan hög ström är här tips om fördelarna med startkablarna än t. ex. svetskablar.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/435898
# 4Det är viss skillnad på startkablarna.
Kvadrat och materialet.
.................
Startkablar - Biltema
Observera de olika längder.
Tvivlar Biltema kvadrat.
.....................