• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startkablar ?

F

F.d. 25270

Guest
Jag ska köpa startkablar till husbilen. Spelar det ngn roll om man har 12 eller 16 mm kabelarea.

Mvh
Harry Hymer :msn_photo:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Startkablar ?

Det är viss skillnad på startkablarna.
Kvadrat och materialet.
Koppar är dyr och därför görs delvis med koppar, i vilka så kallade kopparlegering.
Aluminium är ofta täckt med koppar.
Titta på ändarna inne i terminalen - glänsande silver med koppar beläggning.

Jag har några av dessa typer av billig men de har ingen större spänningsfall än kvadrat för kobber hänvisar till.

kabelsko.jpg

2 kabelanslutninger er tilverkad klemmer fortfarende på kablerna (startkabler)

Tre olika:
Startkablar - Biltema
Startkabler EX HEAVY DUTY 35mm2 480/600A - Efterårsklar - Sæson - Autoudstyr - thansen.dk
STARTKABLER 25 KVADRAT - Best.nr. 8710

Observera de olika längder.
Tvivlar Biltema kvadrat.
Harald Nyborg kan hålla spänningsfallet för koppar - trots vissa aluminium.
Kolla spänningsfall för kobber / aluminium med t.ex. 12 volt -200 A - 25 mm2
Kalkylator för kabelarea
T Hansen 35 mm2 är dyra, men bra som flera fasta kablar för inverter - i rött och svart.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Startkablar ?

Jag har väldigt svårt att tänka mej att kabelarean på startkablar är särskilt viktig! Det är bara under en mycket kort stund det flyter höga strömmar igenom startkablarna, och det är direkt vid anslutningen. sedan har det friska batteriet skickat över tillräckligt med ström för att starta bilen på sitt eget batteri. T. o.m. i det värsta fallet, att batteriet är helt tomt/obrukbart är det väldigt kort tid som kablarna belastas, så de hinner inte bli varma?! :wideeyed:
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Startkablar ?

Se till att anslutningarna till klämmorna är tillfredställande. Jag har bränt startkablar i anslutningarna ett par gånger när jag har försökt starta dislar med dom. Det har i och för sig varit traktorer men det behövs liknande strömmar till husbilen.
Lasse
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Startkablar ?

Jag har väldigt svårt att tänka mej att kabelarean på startkablar är särskilt viktig! Det är bara under en mycket kort stund det flyter höga strömmar igenom startkablarna, och det är direkt vid anslutningen. sedan har det friska batteriet skickat över tillräckligt med ström för att starta bilen på sitt eget batteri. T. o.m. i det värsta fallet, att batteriet är helt tomt/obrukbart är det väldigt kort tid som kablarna belastas, så de hinner inte bli varma?! :wideeyed:
Har varit med om att starta personbil med annan personbil som fick varva en hel del för att generatorn skulle hjälpa till nog mycket så den kom igång. Kallgrader och den bil som fick hjälp hade både dålig generator och slut batteri.
Kabel på likspänning är nog inget man ska snåla med tror jag.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Startkablar ?

Det är viss skillnad på startkablarna.
Kvadrat och materialet.
Koppar är dyr och därför görs delvis med koppar, i vilka så kallade kopparlegering.
Aluminium är ofta täckt med koppar.
Titta på ändarna inne i terminalen - glänsande silver med koppar beläggning.

Jag har några av dessa typer av billig men de har ingen större spänningsfall än kvadrat för kobber hänvisar till.

Visa bilaga 52893

2 kabelanslutninger er tilverkad klemmer fortfarende på kablerna (startkabler)

Tre olika:
Startkablar - Biltema
Startkabler EX HEAVY DUTY 35mm2 480/600A - Efterårsklar - Sæson - Autoudstyr - thansen.dk
STARTKABLER 25 KVADRAT - Best.nr. 8710

Observera de olika längder.
Tvivlar Biltema kvadrat.
Harald Nyborg kan hålla spänningsfallet för koppar - trots vissa aluminium.
Kolla spänningsfall för kobber / aluminium med t.ex. 12 volt -200 A - 25 mm2
Kalkylator för kabelarea
T Hansen 35 mm2 är dyra, men bra som flera fasta kablar för inverter - i rött och svart.

Eeeh......., jaha. Fortfarande inte riktigt glasklart för mig men tack för allt arbete du lagt ner på den här populärvetenskapliga uppsatsen.:confused::confused:
Mvh Harry Hymer :msn_photo:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Startkablar ?

Viktigt med kabelarea och längd? Kolla här Automotive - Nödsituation - Batteribooster - Starthjälp - BLACK & DECKER® Power Tools Product Details undrar så om någon lyckats starta en dålig bil med 5m lampesladd?

Det står i specen att den kan överföra 5 A. Den ska å andra sidan var inkopplad minst 20 minuter före ett startförsök. Säg att ett omedelbart startförsök varar max 6 sek, då kan faktiskt "lampsladden" ha hjälpt det dåliga batteriet med uppåt 1000 A till ett startförsök, eller 500 A till två! ...eller är jag helt ute och cyklar? :)

Det blir alltid mindre strömrusningar i kablarna om elsystemn är hopkopplade ett tag före en start. Ju längre man kan vänta, dessto mindre krav på kablarna.

:-/<rister
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startkablar ?

Startkabler med liten kvadrat på lederene og tykk isolasjon har jeg smeltet isolasjonen på ved start av en Chevy G30 med 6,5 liter dieselmotor. Selv uten starteren så ble kablene varme og når glødingen kom på så kunne en ikke holde i kablen lengre, starteren gjorde kort prossess med isolasjonen den smeltet og til dels tok den fyr. Fant så ut at lederen i kabelen var omlag 5 kvadrat - isolasjonen hadde en diameter på rundt en cm!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Startkablar ?

Jag har startat min Chevavan med 6,2 lit. dieselmotor en 5-6 ggr med 10 år gamla startkablar från Biltema utan problem, jag tror det är viktigt att det är bra kontakt mellan polerna och klämmorna. Chevans originalbatteri var svårt att fästa plusklämman på så jag bytte till ett vanligt batteri med båda polerna upptill.
Jag var för många år sedan vittne till en batteriexplosion när en kille med en BMW skulle hjälpa igång en dieselvan med hjälp av startkablar. Efter 5-10 sek. startförsök exploderade batteriet på BMW:n och svarta små bakelitbitar regnade ner över en större parkering dock inga personskador. En ljusbåge hade förmodligen bildats i BMW-batteriet så risker finns.
/Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Startkablar ?

(Slår andra kinden till)
Fakta för att starta en kall motor 300 Amp/12 volt med olika start kablar.

koppar kvadrat / längd meter - spänningsfall volt
16 mm2 / 3 meter - 2 volt
25 mm2 / 3 meter - 1,3 volt / 4 meter - 1,7 volt
35 mm2 / 3 meter - 0,9 volt / 4 meter 1.2 volt / 5 meter - 1,5 volt

aluminium kvadrat / längd meter - spänningsfall volt
16mm2 / 3 meter - 3,2 volt
25mm2 / 3 meter - 2 volt / 4 meter - 2,7 volt
35mm2 / 3 meter - 1,4 volt / 4 meter - 1,9 volt

Informationskälla: Kalkylator för kabelarea

Välj själv.
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Startkablar ?

Det är viss skillnad på startkablarna.
Kvadrat och materialet.
.................
Startkablar - Biltema

Observera de olika längder.
Tvivlar Biltema kvadrat.
.....................
# 4

Jag har varit lite urimlig till Biltema start kablar. :oops:
Det visade sig då jag ännu en gång köpte AGM batteri på Biltema och fortfarande undrar varför de tunna kablarna 35mm2 - att det fanns 2 kablar för varje batteripolen.
Så 2 x 17,5 mm2 - oj oj !
Bilden, på baksidan av förpackningen, visar endast en kabel som vanligt.

35kv2xkablerbiltema.jpg

Nu måste de användas i min 2 x 1000 watt inverter kopplad till bodelen batterier!
Mer om det i en annan tråd.

Här spänningsfallet mäts och jag tror att Biltema batterikablarna är helt OK och erbjuder flera fördelar med 2 x 17,5 mm2 än många andra.
Priset är också fördelaktig.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen