• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri nollställning? Hymer

Nisse Johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
34299
Medlemskap
2024
Hej.
Vet ngn hur man nollställer eller kalibrerar batteristatus på displayen. Har efter vinterförvaring lossat minuspoäng på batteriet och laddat. Efter detta så visar displayen 11,5 volt fast det inte är några problem att starta bilen.
Tips mottages tacksamt.
 

Bilagor

  • 20240510_171355.jpg
    20240510_171355.jpg
    2 MB · Visningar: 56

Nisse Johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
34299
Medlemskap
2024
Hej alla som läser på forumet. Vill bara meddela att jag löst mitt problem även om jag var osmart enligt Peter K. Tycker att Peter K skall läsa reglerna på forumet!!
Eftersom vi husbilägare kanske står någonstans med problem så vill man inte ha svaret att man är osmart.

Jag kan både plocka isär en husbil och felsöka el men ibland vill man bara ha ett enkelt svar.
Felet var en 20amp säkring hos startbatteriet som var sönder. Hoppas att denna info hjälper er andra trevliga och hjälpsamma husbils ägare.
Ha en fortsatt trevlig söndag.
Nisse
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Hej alla som läser på forumet. Vill bara meddela att jag löst mitt problem även om jag var osmart enligt Peter K. Tycker att Peter K skall läsa reglerna på forumet!!
Eftersom vi husbilägare kanske står någonstans med problem så vill man inte ha svaret att man är osmart.

Jag kan både plocka isär en husbil och felsöka el men ibland vill man bara ha ett enkelt svar.
Felet var en 20amp säkring hos startbatteriet som var sönder. Hoppas att denna info hjälper er andra trevliga och hjälpsamma husbils ägare.
Ha en fortsatt trevlig söndag.
Nisse
Hade samma fel när jag tog ut min. Då var säkringen sönder prtecis som din bil
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.953
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej alla som läser på forumet. Vill bara meddela att jag löst mitt problem även om jag var osmart enligt Peter K. Tycker att Peter K skall läsa reglerna på forumet!!
Eftersom vi husbilägare kanske står någonstans med problem så vill man inte ha svaret att man är osmart.

Jag kan både plocka isär en husbil och felsöka el men ibland vill man bara ha ett enkelt svar.
Felet var en 20amp säkring hos startbatteriet som var sönder. Hoppas att denna info hjälper er andra trevliga och hjälpsamma husbils ägare.
Ha en fortsatt trevlig söndag.
Nisse
Kul att det löste sig. Sen tycker jag du kraftigt överreagerar på Peter K:s inlägg. Tycker att han resonerar rätt. Peter K är en god resurs för oss. Hoppas att du också kan bli en sådan.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
238
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jaja, ibland blir det fel när skriver på forum. Det blir inte riktigt i samma kulör som man tänker. Så lite kaxigt och dumt kanske,,,,,
Men nu måste jag få fråga, varför visade voltmätaren 11,5 volt. Var säkringen för laddning?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Var den säkringen på kabeln som sammankopplar startbatteri och bodelsbatteri när motorn går, och att visningen av 11,5 V berodde på att bodelsbatteriet helt enkelt var urladdat ?

Roysan
 

Nisse Johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
34299
Medlemskap
2024
Jaja, ibland blir det fel när skriver på forum. Det blir inte riktigt i samma kulör som man tänker. Så lite kaxigt och dumt kanske,,,,,
Men nu måste jag få fråga, varför visade voltmätaren 11,5 volt. Var säkringen för laddning?
Utan att veta så tror jag att indikatorn visar 11,5v då man gör testet för att man då ser att själva panelen funkar och kan felsöka vidare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.942
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej !
Jag tycker det är smart att koppla ur batteriet vid vinteravställningen, alternativet är att man möts av ett förstört batteri när man hämtar sitt fordon på våren. Köpte bilen ny 2018 startbatteriet kass våren 2019.
BBa

Men det smartaste gällande blybatterier är att ha en permanent underhållsladdning, enligt mej, det gäller även att kolla upp så startbatteriet även får en uh-laddning av EBL, långt ifrån alla husbilar har den funktionen.
I blybatterier startar en sakta sulfatering/degradering så fort de slutar få laddning.

Ett annat sätt är väl annars att koppla ur och ta med sig batterierna hem för underhållsladdning då och då, för att förlänga livslängden.

Egentligen får man vara glad när bara säkringen smälter av, i mitt fall dog mitt EBL99 vid ett batteribyte.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
238
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Om man sätter i ett fulladdat bilbatteri och säkring går mellan bilbatteri och bodelsbatteriet. Hur kan då bilbatteri visa 11.5 volt? Att bilen går att starta är kanske inte så konstigt men varför har det laddat ut så fort. Ställer mig tveksam till att bodelsbatteriet sugit åt sig så mycket, är det lithium?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.942
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man sätter i ett fulladdat bilbatteri och säkring går mellan bilbatteri och bodelsbatteriet. Hur kan då bilbatteri visa 11.5 volt? Att bilen går att starta är kanske inte så konstigt men varför har det laddat ut så fort. Ställer mig tveksam till att bodelsbatteriet sugit åt sig så mycket, är det lithium?

Ifall ett fulladdat blybatteri visar 11,5V så är det trasigt.
Ett fulladdat, men sulfaterat blybatteri håller rätt spänning, men saknar kapacitet.

Bytte just denna säkring (50A maxi) på en Bürstner förra veckan, den visade då 11,5V/2% i bodelsbatterierna (2x100Ah) på displayen, vid start laddar den sen stadigt över 33A på tomgång, åkte och besiktigade den, efter 1h laddar den fortfarande över 30A/36%, de va blybatterier i den.
Så "hög" laddström är inte alltid ovanligt.
 

Nisse Johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
34299
Medlemskap
2024
Om man sätter i ett fulladdat bilbatteri och säkring går mellan bilbatteri och bodelsbatteriet. Hur kan då bilbatteri visa 11.5 volt? Att bilen går att starta är kanske inte så konstigt men varför har det laddat ut så fort. Ställer mig tveksam till att bodelsbatteriet sugit åt sig så mycket, är det lithium?
Hej igen
Vill bara förtydliga mig hur felet uppstod. När jag skulle hämta ut husbilen efter vinterförvaring så startade den inte. Då tog jag startkablar och startade bilen. När jag sen kommer hem sätter jag batterierna på laddning med extern laddare då det står i instruktionsboken att husbilen laddare inte laddar start batterierna fullt ut.
Sagt och gjort så var batteriet fulladdat och bilen startar perfekt. När jag sen står i Tyskland (utan el) på morgonen så fick jag hicka och lilla paniken att bilen inte skulle starta. Men det gjorde den.
Därav min fråga på forumet.

Ha det bra på vägarna
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.942
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej igen
Vill bara förtydliga mig hur felet uppstod. När jag skulle hämta ut husbilen efter vinterförvaring så startade den inte. Då tog jag startkablar och startade bilen. När jag sen kommer hem sätter jag batterierna på laddning med extern laddare då det står i instruktionsboken att husbilen laddare inte laddar start batterierna fullt ut.
Sagt och gjort så var batteriet fulladdat och bilen startar perfekt. När jag sen står i Tyskland (utan el) på morgonen så fick jag hicka och lilla paniken att bilen inte skulle starta. Men det gjorde den.
Därav min fråga på forumet.

Ha det bra på vägarna

Jag skulle för säkerhets skull kolla upp med Hymer om storleken på din säkring vid startbatteriet, 20A låter litet, 40-60A brukar vara mer vanligt
 
Toppen