• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Startar inte

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag hämtade för 14 dagar sedan ut min Burstner Elegance 690 2005 från vinterförvaringen.
Alltid lite osäkert om motorn startar efter 6 månaders vila, med bortkopplad minuspol, men det gick bra.
Väl på sommarplatsen stod den i en vecka varpå jag åkte dit för att sätta i bodelsbatterierna.
När jag därefter slog på kontrollpanelen visade bodelsbatterierna 13 volt, men startbatteriet visade 4 volt.
Motorn gick förstås inte att starta och jag tog ur batteriet för att ladda det.
Var på Biltema, där jag köpt det ett par år tidigare, där testade och laddade man batteriet som verkar ok med grön indikatorljus.
Satte tillbaka batteriet i bilen och nu visade kontrollpanelen 13 volt, men motorn ville inte starta. Inga lampor tändes i instrumentpanelen, inte ens ett klick från startmotorn, helt dött men fortfarande 13 volt på kontrollpanelen för Reich.

Säkringar vid batteriet är ok och spänning kommer till e-kontrollboxen, en Reich 526-200011, s/n 21302.
Även här är säkringarna ok, liksom säkringar tv och th om instrumentpanelen.

Under främre passagerarstol finns en kraftig kabel, röd och svart (+/-) med kontakt, som jag inte vet vad den är till.
Möjligen för extra värmare eller för laddning av startbatteriet med separat laddare? Här mäter jag också 13 volt.
Foto nr 3 från vänster.
Jag tog bort panel så att jag kom åt att mäta vid startnyckeln men där fanns ingen spänning.

Så nu står jag här med pannan i djupa veck och undrar om det finns någon ”där ute” som kan tänkas ha några idéer om vad som kan vara fel.
Bakom panelen vid startnyckeln sitter ett relä(?) med artnummer 01336569080, vars funktion jag inte vet. En immobilizer/styrenhet?
Vet inte om bilen är utrustad med en sådan men vid Googlande på numret dyker ordet upp.
Bildelsbasen (LAGA) har sådana till ytterst varierande priser (200-2000 kr). 200 kr är det absolut värt OM felet kan ligga här.

Så vitt jag förstår så kommer, av någon orsak, ingen spänning till startnyckeln. Det skulle iofs kanske kunna bero på fel i immobilizern OM det är en sådan. Har även provat med reservnyckeln med samma resultat och saknar elschema över tändningssystem.

Vill höra här, innan jag beställer bärgning till verkstad. Jag vet att det finns mycket samlad kunskap i klubben…

Med vänlig förhoppning
Dan
 

Bilagor

  • 74EA5589-316D-4827-A0D3-063074D8F708.png
    74EA5589-316D-4827-A0D3-063074D8F708.png
    519,8 KB · Visningar: 29
  • 20E03355-3CC2-48E1-9622-B3E31B4D7C09.jpeg
    20E03355-3CC2-48E1-9622-B3E31B4D7C09.jpeg
    84,6 KB · Visningar: 29
  • 28C24825-519E-42DF-9D11-63626B2D3474.jpeg
    28C24825-519E-42DF-9D11-63626B2D3474.jpeg
    43,8 KB · Visningar: 25
  • 022C69A9-2105-400B-B7F1-DAB8C188C07C.jpeg
    022C69A9-2105-400B-B7F1-DAB8C188C07C.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 27
Senast ändrad:

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Några tips och tankar bara, om batteriet varit nere på 4V så är risken stor att det är förbrukat har du mätt spänningen under belastning ett batteri kan visa högre spänning obelastat men den dyker direkt under belastning. Sätt på belysning och mät efter någon minut ska vara full spänning då.
Om batteriet är bra kan du med en lös kabel från batteriet aktivera solenoiden (startrelä på startmotorn) då start nyckeln bara styr detta relä kan vara trångt . Var noga då ingen växel i och åtdragen handbroms.
Låna ström från bodels batteri om startbatteriet är dåligt möjligt med långa start kablar
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Troligen har batteriet ingen ork (A) kvar men har spänning (V).
Testa med att starta med batteribooster/starthjälp, och glöm inte mäta konditionen på startbatteriet.
Finns enkla hjälpmedel på Biltema (art.nr 15-1365 eller 15-1383 )som kan användas för att mäta batterihälsan.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Några tips och tankar bara, om batteriet varit nere på 4V så är risken stor att det är förbrukat har du mätt spänningen under belastning ett batteri kan visa högre spänning obelastat men den dyker direkt under belastning. Sätt på belysning och mät efter någon minut ska vara full spänning då.
Om batteriet är bra kan du med en lös kabel från batteriet aktivera solenoiden (startrelä på startmotorn) då start nyckeln bara styr detta relä kan vara trångt . Var noga då ingen växel i och åtdragen handbroms.
Låna ström från bodels batteri om startbatteriet är dåligt möjligt med långa start kablar
Batteriet är testat hos Biltema och skall vara ok och det verkar så, men jag skall ändå göra ett belastningsprov med koll på ev spänningsfall. Tycker ändå att lampor i instrumentpanelen borde lysa men det är helt mörkt där.

Börjar tro att det har något att göra med den beskrivna immobilizern, om det nu finns en sådan i min bil.
Beskrivningen av artikelnummer säger immobilizer och om den är defekt så vet jag dock inte om det verkligen påverkar hela instrumentpanelen?
Att dra kabel från bodelsbatteriet är en idé, men problemet med mörk instrumentpanel kvarstår förmodligen.
Jag har inte kontrollerat de olika säkringar som sitter på platta vid batteriets pluspol, men om någon av dem är trasig så beror det förstås på något.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Troligen har batteriet ingen ork (A) kvar men har spänning (V).
Testa med att starta med batteribooster/starthjälp, och glöm inte mäta konditionen på startbatteriet.
Finns enkla hjälpmedel på Biltema (art.nr 15-1365 eller 15-1383 )som kan användas för att mäta batterihälsan.
Tack, jag skall göra ett belastningsprov men tycker att, även om batteriet skulle var dåligt vilket Biltemas test inte visar på, det borde bli någon slags reaktion på instrumentpanelen men ingen sådan öht.
Jag lämnade in batteriet för reklamation men Biltema kollar först och jag hoppas man kan lita på deras resultat…
Funderar på det kan vara något med immobilizatorn, OM det är en sådan som sitter där
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack, jag skall göra ett belastningsprov men tycker att, även om batteriet skulle var dåligt vilket Biltemas test inte visar på, det borde bli någon slags reaktion på instrumentpanelen men ingen sådan öht.
Jag lämnade in batteriet för reklamation men Biltema kollar först och jag hoppas man kan lita på deras resultat…
Funderar på det kan vara något med immobilizatorn, OM det är en sådan som sitter där

Börja med att kolla säkringarna på batteriet, lätt att råka bränna en sådan vi ur- och imontering!
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Tack, jag skall göra ett belastningsprov men tycker att, även om batteriet skulle var dåligt vilket Biltemas test inte visar på, det borde bli någon slags reaktion på instrumentpanelen men ingen sådan öht.
Jag lämnade in batteriet för reklamation men Biltema kollar först och jag hoppas man kan lita på deras resultat…
Funderar på det kan vara något med immobilizatorn, OM det är en sådan som sitter där
Jag skulle ha börjat med att undersöka jordkablar och flätor mellan batteri-kaross, Motor - kaross och startmotor - kaross eftersom inte ens displayen tänds upp i tändläge, efter att batteriet är kontrollerat ok.
Sedan mäta mig fram med multimeter mellan minuspol och jordpunkter och letat efter spänningsfall.
Alternativt felkodsläsare i senare skedet.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.745
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej. Jag hade samma problem som du förra året. Funkade ena dagen. Död 2 dagar senare.

Jag lägger in länk till min tråd med bilder hur jag löste det. Det var jordfel.

Hoppas detta tips löser ditt problem.

 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
272
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej, jag hämtade för 14 dagar sedan ut min Burstner Elegance 690 2005 från vinterförvaringen.
Alltid lite osäkert om motorn startar efter 6 månaders vila, med bortkopplad minuspol, men det gick bra.
Väl på sommarplatsen stod den i en vecka varpå jag åkte dit för att sätta i bodelsbatterierna.
När jag därefter slog på kontrollpanelen visade bodelsbatterierna 13 volt, men startbatteriet visade 4 volt.
Motorn gick förstås inte att starta och jag tog ur batteriet för att ladda det.
Var på Biltema, där jag köpt det ett par år tidigare, där testade och laddade man batteriet som verkar ok med grön indikatorljus.
Satte tillbaka batteriet i bilen och nu visade kontrollpanelen 13 volt, men motorn ville inte starta. Inga lampor tändes i instrumentpanelen, inte ens ett klick från startmotorn, helt dött men fortfarande 13 volt på kontrollpanelen för Reich.

Säkringar vid batteriet är ok och spänning kommer till e-kontrollboxen, en Reich 526-200011, s/n 21302.
Även här är säkringarna ok, liksom säkringar tv och th om instrumentpanelen.

Under främre passagerarstol finns en kraftig kabel, röd och svart (+/-) med kontakt, som jag inte vet vad den är till.
Möjligen för extra värmare eller för laddning av startbatteriet med separat laddare? Här mäter jag också 13 volt.
Foto nr 3 från vänster.
Jag tog bort panel så att jag kom åt att mäta vid startnyckeln men där fanns ingen spänning.

Så nu står jag här med pannan i djupa veck och undrar om det finns någon ”där ute” som kan tänkas ha några idéer om vad som kan vara fel.
Bakom panelen vid startnyckeln sitter ett relä(?) med artnummer 01336569080, vars funktion jag inte vet. En immobilizer/styrenhet?
Vet inte om bilen är utrustad med en sådan men vid Googlande på numret dyker ordet upp.
Bildelsbasen (LAGA) har sådana till ytterst varierande priser (200-2000 kr). 200 kr är det absolut värt OM felet kan ligga här.

Så vitt jag förstår så kommer, av någon orsak, ingen spänning till startnyckeln. Det skulle iofs kanske kunna bero på fel i immobilizern OM det är en sådan. Har även provat med reservnyckeln med samma resultat och saknar elschema över tändningssystem.

Vill höra här, innan jag beställer bärgning till verkstad. Jag vet att det finns mycket samlad kunskap i klubben…

Med vänlig förhoppning
Dan
Har haft samma fel en gång på min gamla husbil, testade allt inget hjälpte. Dock var felet att pluspolen på batteriet inte var åtdragit ordentligt.
Pinsamt men blev en erfarenhet rikare.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Troligen har batteriet ingen ork (A) kvar men har spänning (V).
Testa med att starta med batteribooster/starthjälp, och glöm inte mäta konditionen på startbatteriet.
Finns enkla hjälpmedel på Biltema (art.nr 15-1365 eller 15-1383 )som kan användas för att mäta batterihälsan.
Har belastat batteriet men spänningen håller. Skall kolla säkringar på batteriet samt jordandlutning
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Jag skulle ha börjat med att undersöka jordkablar och flätor mellan batteri-kaross, Motor - kaross och startmotor - kaross eftersom inte ens displayen tänds upp i tändläge, efter att batteriet är kontrollerat ok.
Sedan mäta mig fram med multimeter mellan minuspol och jordpunkter och letat efter spänningsfall.
Alternativt felkodsläsare i senare skedet.
Skall kontrollera kontinuiteten mellan minus och jord, ev testa med extra jord mellan batteri och chassie
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Har tagit ur batteriet och skall rengöra alla kopplingsställen på pluspolens platta. Mycket rost och oxid. Nästa steg blir att kolla över/ förbättra jordkontskten batteri/chassi, ev prova med att mata startmotorn med 12 volt direkt och kolla kontinuitet generator-batteri.
Lär ta ett tag….
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har tagit ur batteriet och skall rengöra alla kopplingsställen på pluspolens platta. Mycket rost och oxid. Nästa steg blir att kolla över/ förbättra jordkontskten batteri/chassi, ev prova med att mata startmotorn med 12 volt direkt och kolla kontinuitet generator-batteri.
Lär ta ett tag….
Glöm inte jordningen chassie-motor, ett välkänt problemställe!
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
161
Kommun
Båstad
Hur var det, är det 13 V när startnyckeln är i det återfjädrande läget? Du skriver att panelen är mörk också. Startmotorn kan vara ytterligare en misstanke, speciellt om det är spänning som det ska överallt.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Spänningen (på kontrollpanelen) ligger kvar på 13 volt när jag vrider om nyckeln. Kopplade på en extern lampa direkt på batteriet och spänningen sjönk 0,3 volt, så batteriet är mig ok.

All el inne i bilen fungerar via bodelsbatterierna, det är bara de funktioner som är kopplade till startbatteriet som inte reagerar och lampor på instrumentpanelen som inte tänds.
Får se vad rengöring kan ge och byte av batteri.
Tänker sedan koppla ett bodelsbatteri direkt med startkablar, i stället för startbatteriet för att utesluta att felet kan ligga i detta.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
161
Kommun
Båstad
Men då slocknar alltså allt som är kopplat till startbatteriet när man vrider om nyckeln? Då blir spänningen från startbatteriet nästan noll? Jag tror ju inte att bodelsbatteriet alls har med saken att göra.
 
Toppen