• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stark men slö elcykel?

JanneB53

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30780
Medlemskap
2024
En elcykel med motorn i trampnavet, samt många växlar torde vara den starkaste, men troligen också bland de dyrare.
Har en sådan. Det betyder att jag har nio växlar på pedaler/motor, kan cykla uppför rejält branta backar på ettans växel utan ansträngning. Nackdelen är hög vikt på hojen så på husbilen har vi två lätta fullstora treväxlade damcyklar som tillsammans vägen bara något mer än elcykeln.
Elcykeln är köpt på Jula, skaplig cykel men manualen är helt kass - handlar inte ens om cykeln i fråga. (När ska Jula få fram vettiga bruksanvisningar?)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag delar inte din åsikt helt, med en framhjulsdriven cykel upplever många att det är lättare att gå omkull vid ”vinterväglag”. Om du trampar samtidig som du svänger glider lätt framhjulet framåt och du går omkull. Men framhjulsdrivna cyklar är ofta billigare än cyklar med centrum eller bakhjulsmonterade motorer.
Japp den har man ju provat :( Men jag har ff kvar min gamla Biltemacykel med framhjulsdrift som väl är 7-8 år gammal nu och den funkar utmärkt för cykling en sommardag och den hjälper till bra i uppförsbackar. Skulle jag köpt ny idag så skulle det definitivt bli en med navmonterad motor men till den cyklingen jag utsätter min kropp för så får min gamla gå till den lägger av.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
En till fördel med mittmotor som jag upplevt när jag provat dessa olika ,får du slut på ström när du är ute och cyklar blir det mycket tyngre med motor bak eller fram
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Om det är någon skillnad kan det endast bero på att det är mindre förluster i kraftöverföring, är det så ?
Jag har cyklar med mittmotor och navmotor. När det gäller mittmotor så måste man hela tiden tillföra en kraft på vevpartiet för att motorn ska aktiveras. På navmotorn så räcker det att hålla vevpartiet i rörelse för att motorn ska aktiveras.

Kan tänka mig att den kraften du tillför, även om den är minimal, bidrar till att man sparar på batteriet jämfört med en navmotor.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En till fördel med mittmotor som jag upplevt när jag provat dessa olika ,får du slut på ström när du är ute och cyklar blir det mycket tyngre med motor bak eller fram
Det är antagligen skillnad på framhjulsmotorer, jag har en med framhjulsmotor och en av de största fördelarna med den är att när det blivit ebb i batteriet så är det näst intill en vanlig cykel, det är inte mer motstånd än den navdynamo som sitter på den vanliga cykeln.
jag har heller inte upplevt några problem vid körning på hala vägar (kör året om) men det beror nog på hur effektläget är ställt (går bara att ändra via program i dator) jag kör på 0 som är det allra softaste läget vilket ger betydligt mjukare starter, i läge 5 blir den mycket piggare men då försvinner hälften av räckvidden. Detta är en grundinställning sedan är det effektlägen 1-5 som man reglerar från styret.
I övrigt så tycker jag att räckvidden är det största problemet med elcyklar, en fin sommardag på asfalt är räckvidden tre gånger längre än en kall dag på grus. Den uppgivna körsträcka är på upp till 10 mil (mätt i laboratorium vid +25˚ utan rullmotstånd) är i praktiken 4- drygt 5 mil och på vintern 3-4 mil och då jag flera gånger i månaden cyklar en sträcka på 4.5 mil betyder det att då och då får man fortsätta färden utan elassistans. (eller om det är för kallt ta den vanliga cykeln)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alla som skriver så fint till Lasse om sina drivningar här, ni kan väl lägga till tillåten totalvikt på era fina elcyklar så han får fram fler alternativ som han söker ;)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Alla som skriver så fint till Lasse om sina drivningar här, ni kan väl lägga till tillåten totalvikt på era fina elcyklar så han får fram fler alternativ som han söker ;)
Ett problem härvidlag är att det sällan uppges någon tillåten totalvikt, i de flesta fall får man nog göra en egen bedömning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om det är någon skillnad kan det endast bero på att det är mindre förluster i kraftöverföring, är det så ?

Text från Allt om Elcyklar:

"Den längre räckvidden beror dels på ett mer energieffektivt system, dels på att cyklisten bidrar med mer kraft på denna motortyp. Trampar du inte ordentligt så drar inte heller motorn ordentligt.

Upp till 20 mil i ett svep kan du räkna med fullt batteri (500 Wh) på dagens bästa mittmotorsystem. Det under bästa förhållanden, vilket är sommar, lägsta effekt, neutral vind, och att cykeln inte är så tungt lastad.

Trampar du med högsta assistans halveras körsträckan. Är det dessutom ett mindre effektivt motorsystem kanske körsträckan bara blir 6-7 mil, som dessutom krymper ytterligare vintertid när batteriet är kallt.

I medvind kan räkna med ytterligare några mil. Vice versa i motvind reducerar körsträckan. Men skulle strömmen sina, så är det bara att trampa på med muskelkraft. Visserligen går det tyngre, men det går framåt."
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Köpte denna elcykel när vi besökte Vietnan i höstas . Hoomsheel t5s pluss 14 tums hjul (vilket min hustru gilla som har korta ben) för 5000kr 13s6p 48v 15 ah batteri . Kört den i 41km i tim med 100 kilo vikt på
500kr extra för övervikt på qatar air till köpennhamn Varken tullare på Kastrup eller tåget till malmö
Kolla skivbromsar både bak o fram fjädring fram o bak pluss sadilstången motor bak
Helt nöjd med denna . Så varför betala 20 30 tusen ?
Leffe
 

Bilagor

  • 0-02-05-f881f3c34457a140698611f70a808ce30d59c83bd95eba12c417e3bc93f21782_3d744468.jpg
    0-02-05-f881f3c34457a140698611f70a808ce30d59c83bd95eba12c417e3bc93f21782_3d744468.jpg
    568,1 KB · Visningar: 31
  • viber_image_2023-02-08_14-21-06-510.jpg
    viber_image_2023-02-08_14-21-06-510.jpg
    586,5 KB · Visningar: 30

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Köpte denna elcykel när vi besökte Vietnan i höstas . Hoomsheel t5s pluss 14 tums hjul (vilket min hustru gilla som har korta ben) för 5000kr 13s6p 48v 15 ah batteri . Kört den i 41km i tim med 100 kilo vikt på
500kr extra för övervikt på qatar air till köpennhamn Varken tullare på Kastrup eller tåget till malmö
Kolla skivbromsar både bak o fram fjädring fram o bak pluss sadilstången motor bak
Helt nöjd med denna . Så varför betala 20 30 tusen ?
Leffe

Det där är en moped i EU!
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Finns tre steg i dislayen med fjårrkontrollen som du kan låsa hastigheten på ! 0-15 2 15- 25 3 25 -45
Glömde säga finns larm i den också. .
Leffe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Finns tre steg i dislayen som du kan låsa hastigheten på ! 0-15 2 15- 25 3 25 -45
Leffe
Tyvärr godkänns den inte för det, den har för hög effekt i motorn = 400W
Den måste registreras som moped, får inte framföras på cykelbanor och ha minst trafikförsäkring,
godkänd hjälm måste användas, samt giltigt AM-körkort.
Den blir mycket svår att få godkänd som elcykel.
Dock tål den 150kg enligt spec.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sådana här tester får man ta med en nypa salt och bedömningarna är gjorda efter de skrivande journalisternas erfarenheter. Det sägs att slitaget på kedjor och växlar är mycket högre på vintern än sommaren, de erfarenheter jag gjort som kör flest mil på grusväg är att slitaget på sommaren är mycket högre då vägdamm fastnar i den oljade kedjan (och utanpåliggande växel) där det fungerar som slippasta men på vintern dammar sällan en väg.
Där står även att man tar dubbelt så långa turer med en el-cykel, vilket är en helt personlig bedömning, vid längre turer är det vanlig cykel som gäller då batterierna helt enkelt inte räcker till på el-cykeln, även här är det naturligtvis en stor skillnad på vad man menar med en längre eller kortare tur.
 
Toppen