• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stark men slö elcykel?

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vi har i Tyskland købt 2 stk. af denne cykel. De kan folde og placeres i garagen. Jeg bryder mig ikke om cykler på stativ bag på husbilen.

Hjælper til 25 kmH. 250W motor med 65Nm drejningsmoment og 500Wh batteri. De klarer fint alle bakkerne i Alsace. Selv om cyklerne er helt ens,, så har de forskellig rækkevidde. Da jeg vejer 20 kg mere end hustruen og har mere vindmodstand, så kan jeg køre 20 km kortere. Men rækkevidden er meget længere en de 60-70 km vi normalt kører på en cykeltur.

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Sådana här tester får man ta med en nypa salt och bedömningarna är gjorda efter de skrivande journalisternas erfarenheter. Det sägs att slitaget på kedjor och växlar är mycket högre på vintern än sommaren, de erfarenheter jag gjort som kör flest mil på grusväg är att slitaget på sommaren är mycket högre då vägdamm fastnar i den oljade kedjan (och utanpåliggande växel) där det fungerar som slippasta men på vintern dammar sällan en väg.
Där står även att man tar dubbelt så långa turer med en el-cykel, vilket är en helt personlig bedömning, vid längre turer är det vanlig cykel som gäller då batterierna helt enkelt inte räcker till på el-cykeln, även här är det naturligtvis en stor skillnad på vad man menar med en längre eller kortare tur.
Jag har cyklat (ej elcykel ) året runt till arbetet på asfalt i många år i Stockholmsområdet. På vintern fastnar en massa sörja (gegga)och grus både i både kedja, drev och växlar. Sörjan är ofta även full med vägsalt. Även bromsarna påverkas av sörjan. Om man cyklar på vintern behöver man kunna spola av cykeln, nästan förutsättning. Vintern sliter hårt på cykeln. Jag använder olika oljor för vinter, sommar och blött underlag. Ett vanligt misstag som görs är att man har för mycket olja på kedjan. Då fastnar ännu mer smuts i kedjan och dreven. Även för tjock olja binder mera smuts.


Jag tror att det är bra att ha lite mer koll på drivlinan om man har en elcykel.
Man märker nog inte av allt som sitter i fast i drivlinan på samma sätt som med en vanlig cykel. Då slit allt ner ännu fortare.

Numera pensionär som har lagt cykel på hyllan.
 
Toppen