• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatspriset

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är väl bara att konstatera att allt blir dyrare och som jag har skrivet tidigare så går det ju inte att upplåta något gratis eller nästan gratis för då finns det folk som missbrukar det tyvärr.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Detta är inte ställplats men bara 1 natt, väntar på återbäring på investering står så på kvittot.
 

Bilagor

  • IMG_6929.jpeg
    IMG_6929.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 165

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Fakta är bra givetvis, om man vill veta hur saker funkar.
Därför efterfrågas just fakta som visar hur mycket en ställplats måste kosta för att gå ihop och ge rimlig vinst. ??

Roysan
Hej
Har anläggningsarbeten utförts för att skapa en ställplats och dessutom byggts en rad (för oss meningslösa) serviceinrättningar så är det klart att det kostar att stå där och priset kommer naturligtvis att höjas tills beläggningen minskar av det.
Det är dock långt ifrån alltid som en ställplats har föregåtts av anläggningsarbeten, på många ställplatser är den enda investeringen en ställplatsskylt och ett swischnummer för betalning på en i övrigt tom grusplan och detta på en plats där husbilar i många år kunnat övernatta fritt.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej
Har anläggningsarbeten utförts för att skapa en ställplats och dessutom byggts en rad (för oss meningslösa) serviceinrättningar så är det klart att det kostar att stå där och priset kommer naturligtvis att höjas tills beläggningen minskar av det.
Det är dock långt ifrån alltid som en ställplats har föregåtts av anläggningsarbeten, på många ställplatser är den enda investeringen en ställplatsskylt och ett swischnummer för betalning på en i övrigt tom grusplan och detta på en plats där husbilar i många år kunnat övernatta fritt.
Exakt,och ändå vill dom ha minst 200 spänn utan att rodnar ...ungefär som våran kommunala hyresföretag som tar 80 spänn för parkeringsplatsen och det enda som dom har investerat i var skyltet och nummer
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Varför har man köpt en husbil för hundratusentals kronor och sedan beklagar sig för ställplatsavgifter? Har man inte råd att betala för detta så tycker jag att man skall sälja sin husbil! Räkna ut vad det kostar att ta in på ett hotell för en vecka jämfört vad husbilen kostar per år! Det är inga fattigpensionärer som köper husbil. Har ni haft råd att köpa så har Minogue råd att betala för en ställplats.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Varför har man köpt en husbil för hundratusentals kronor och sedan beklagar sig för ställplatsavgifter? Har man inte råd att betala för detta så tycker jag att man skall sälja sin husbil! Räkna ut vad det kostar att ta in på ett hotell för en vecka jämfört vad husbilen kostar per år! Det är inga fattigpensionärer som köper husbil. Har ni haft råd att köpa så har Minogue råd att betala för en ställplats.
Detta är en ständigt återkommande kommentar i detta forum. Med detta resonemang skall vi inte klaga på höjda bränslepriser, bonus malus, Det är helt ok med alla prishöjningar vad avser vårt husbilsliv menar du
 
Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Varför har man köpt en husbil för hundratusentals kronor och sedan beklagar sig för ställplatsavgifter? Har man inte råd att betala för detta så tycker jag att man skall sälja sin husbil! Räkna ut vad det kostar att ta in på ett hotell för en vecka jämfört vad husbilen kostar per år! Det är inga fattigpensionärer som köper husbil. Har ni haft råd att köpa så har Minogue råd att betala för en ställplats.
Intressant syn på andra husbilsägare. Om jag haft den samma hade jag skäms för att uttrycka den offentligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tja,alla vill väl tjäna pengar men kanske med lite mindre girighet ,den "nya" i Rendsburg kostar 16 euro och då har dom lagt mycket pengar på den ...det är det jag inte begriper att en gräsplätt ska kosta nära 30 euro ..för vad ?Visa bilaga 223063Visa bilaga 223064

Det är väl ganska enkelt, kommunen har valt att bygga en ställplats utan att ta ut full kostnadstäckning, varför kan man ju bara spekulera om.
När man gör jämförelser mellan Sverige och länder längre söderut är ju beläggningen betydligt högre p.g.a. längre säsong, ibland hela året,
och därigenom får man betydligt högre intäkter.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Oavsett vad en ställplats kostar 10 kr eller 1500 kr, är det en helt frivillig utgift.

Sluta klaga!

Om det inte passar, låt marknadskrafterna verka igen, välj något annat övernattningsställe.
(vi står aldrig på ställplatser.)
Hej Michael Blev lite nyfiken på var du brukar stå när du är ute med husbilen. Känns ju inte som om du fricampar ute i skogen med en 10 tons bil. Om du inte står på ställplatser så är det väl campingar som återstår.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Tror du verkligen att intäkterna från husbilarna räcker för att driva och underhålla Göta Kanal? Självklart måste dom försöka få in det som går
på olika sätt, det är ju ledningens uppgift men vill man inte betala kan man ju alltid låta bli att åka dit.
Självklart inte, mitt svar gällde ett tidigare påstående som gjorde detta gällande om du kollar igen
 
Toppen