• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatspriset

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så länge vi betalar kommer priserna att stiga efter hand. Har oftast inget med kostnaderna att göra. Kallas marknadskrafter. Vill vi vrida prisbilden nedåt är det massiv bojkott som gäller. Kanske en utopi.

Ja, med tanke på att det är de dyraste platserna med många faciliteter som fylls först, är det nog en utopi.
Att sedan tro att det är möjligt att anlägga en ställplats och sedan få det att gå runt på t.ex. 100kr avgift är väl lite naivt.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
nej men tyvärr inte det vi fattiga pensionärer får betala ! det är inte värt att åka till Tyskland för att tanka längre heller för nästan lika dyrt där ? så utfallet för oss stackars HB-ägare ser inte speciellt bra ut ? vi måste hitta nåt hållbart och mer miljövänligt alternativ som dessutom måste vara billigt ell ännu hellre gratis ! det blir en nöt att knäcka !
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Något som också är prisdrivande är när friplatserna runt en en ställplats eller camping beläggs med husbils eller övernattningsförbud, vi har sett det i ett flertal kommuner att när så sker så har de anlagda platserna raskt stigit i pris.
Det finns enstaka platser där det kan finnas skäl till att de stängs för husbilar men in många av fallen är det uppenbart att det är för att tvinga in dem på anlagda platser. Ett flertal av dessa kommuner har vi helt slutat att besöka och vi undviker även att tanka och handla i dem.
Jag tänker på Kils kommun.
Vid Frykensjöns södra ände finns en fin badplats, Frysta.
För några år sean utökade man parkeringspltsen vid badet och satt upp en skylt med blå husbil.
Dvs det var fritt och ok att parkera sin husbil vid badet. Där stod oxo en och annan husbil, även när det inte var badväder.
Men så plötsligt kom det upp en skylt med överstuket tält, och överstuken husvagn och husbil.
Dvs förbjudet att stanna med en husbil.
Under försommaren och hösten stod det ändå en och annan husbil där som verkar ha övernattat, på en stor grusplan ingen badande allt tomt.
Så nu lägger man upp badbryggn så att ingen husbil får plats att stanna.
det finns minst en handfull platser omkring Kil med samma typ av skyltning, en del med tillägget att man är välkommer till campingplatsen Fryeknbaden, ett tiotals km norr på sjöns östra sida.
Förvisso en fin camp, men hur har de fått Kils kommun att göra detta????
Även parkeringar utanför ICA etc i själva Kil har förbud att parkera mer än några timmar och absolut inte övernatta.
Bor själv i Karlstad kommun men gränsen ligger en km härifrån.
Karlstad däremot har många helt fria husbilsplatser för 24 timmar. och bygger nu fler vid Mariebergskogens park. Besök även naturrummet där.
Den närmste campingen i Karlstad ligger så långt från centrum att de tydligen inte kan kräva förbud av kommunen.

Annars verkar det som man övernattar på IKEA:s parkering, åtminstone gör många långtradare det.

Åker vi norrut utmed Klarälven till Forshaga Deje kommun, finns fler gratis platser märkta med blå Husbil.

Roysan
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Ja, med tanke på att det är de dyraste platserna med många faciliteter som fylls först, är det nog en utopi.
Att sedan tro att det är möjligt att anlägga en ställplats och sedan få det att gå runt på t.ex. 100kr avgift är väl lite naivt.
Jag hoppas du inte tror jag är så naiv att jag inbillar mig det är gratis att anlägga en ställplats. Det finns däremot många ytor som redan avskrivits genom tidigare eller periodvis användning. På dessa är varje ny krona ren förtjänst. Jag pratar då inte om att där skall finnas någon form av service, bara vara tillåtet att stå över natten. Vill man utnyttja faciliteter skall man naturligtvis betala för dessa. Med en normalt utrustad husbil klarar man väl några dygn utan all service. Det gör i alla fall vi. Om det nu är så att de dyraste och "finaste" ställplatserna fylls först visar det bara att marknadskrafterna för tillfället inte är till vår fördel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hoppas du inte tror jag är så naiv att jag inbillar mig det är gratis att anlägga en ställplats. Det finns däremot många ytor som redan avskrivits genom tidigare eller periodvis användning. På dessa är varje ny krona ren förtjänst. Jag pratar då inte om att där skall finnas någon form av service, bara vara tillåtet att stå över natten. Vill man utnyttja faciliteter skall man naturligtvis betala för dessa. Med en normalt utrustad husbil klarar man väl några dygn utan all service. Det gör i alla fall vi. Om det nu är så att de dyraste och "finaste" ställplatserna fylls först visar det bara att marknadskrafterna för tillfället inte är till vår fördel.
Nejdå, det var inte riktad till dej specifikt, mera till alla som tycker att 100Kr och uppåt på en förberedd ställplats är dyrt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag betalar gärna ett par hundra för en bra ställplats. Mitt problem är att det f-n i mig nästan alltid är fullt överallt nuförtiden, och de där gratis drömplatserna i det fria som alla andra verkar hitta lyser med sin frånvaro, har förbudsskyllt eller är upptagna.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Kan tänka mej att det kostar en hel del att hålla igång Göta Kanal, intäkterna behövs nog! Tror knappast att det har med girighet att göra!
Trots dessa intäkter så går det inte ihop för Göta kanal, krävs en hel del statsbidrag för att driva det. Så nog behövs intäkterna. Det är väldigt enkelt att som en del säga girighet när man inte vet fakta.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Givetvis inte gratis att anlägga en plats för husbilar att stå på.
Men en parkering för vanliga bilar vid en badplats kostar så gott som aldrig pengar att använda.
den är ju bara en grusplan som vanligen används av en och annan bil där ägaren går en promenad med hunden, samt när det är badväder.
Att förbjuda husbilar där är lite underligt.
Lika underligt som att man vid Falu gruva anger tider i AM och PM, dvs man väntar sig Amerikanska husbilister som inte kan klockan till 24.
det är således i vissa kommuner stor skillnad på biltyp, huruvida de får parkera eller ej.

Roysan
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
nu är jag inte politeker som väl är men jag fattar ändå att det inte går
att driva ett ett samhälle uta harn kostnad därför klagar jag inte
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Trots dessa intäkter så går det inte ihop för Göta kanal, krävs en hel del statsbidrag för att driva det. Så nog behövs intäkterna. Det är väldigt enkelt att som en del säga girighet när man inte vet fakta.
Det kan väl ändå inte vara meningen att husbilar ska betala hela driften av kanalen, vi ska självklart betala för dom kostnader som vi åstadkommer, och naturligtvis lite till
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Ser nu kraftiga höjningar även på populära platser i Tyskland, tänkte åka en runda till bl.a. Sellin på Rügen men 28€ för låg och 35€ för högsäsong gör att vi ändrar kurs. Förra gången vi var i Sellin för ett par år sedan låg priset på 20€...
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Fakta är bra givetvis, om man vill veta hur saker funkar.
Därför efterfrågas just fakta som visar hur mycket en ställplats måste kosta för att gå ihop och ge rimlig vinst. ??

Roysan
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Fakta är bra givetvis, om man vill veta hur saker funkar.
Därför efterfrågas just fakta som visar hur mycket en ställplats måste kosta för att gå ihop och ge rimlig vinst. ??

Roysan
Tja,alla vill väl tjäna pengar men kanske med lite mindre girighet ,den "nya" i Rendsburg kostar 16 euro och då har dom lagt mycket pengar på den ...det är det jag inte begriper att en gräsplätt ska kosta nära 30 euro ..för vad ?IMG_20180515_154140.jpgIMG_20180515_154348-1.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan väl ändå inte vara meningen att husbilar ska betala hela driften av kanalen, vi ska självklart betala för dom kostnader som vi åstadkommer, och naturligtvis lite till

Tror du verkligen att intäkterna från husbilarna räcker för att driva och underhålla Göta Kanal? Självklart måste dom försöka få in det som går
på olika sätt, det är ju ledningens uppgift men vill man inte betala kan man ju alltid låta bli att åka dit.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Tror du verkligen att intäkterna från husbilarna räcker för att driva och underhålla Göta Kanal? Självklart måste dom försöka få in det som går
på olika sätt, det är ju ledningens uppgift men vill man inte betala kan man ju alltid låta bli att åka dit.
Går ställplatsavgifterna till Kanalbolaget?
I ex vis Lyrestad är det väl till fotbollsklubbben?!
 
Toppen