• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatspriset

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
O alla som bor i villor värda 3-5miljoner ska väl inte klaga när elpriset går mot 3-4 kr kilowatt,,
Nej, såklart inte, varför skall de/dem det?? Alla vi som bor i hus har ju givetvis tagit med det i kalkylen när vi har gjort våra val,,,
Likaså med räntor och alla andra kostnader,,allt annat hade ju varit fullständigt befängt när man gör en investering 1,5-15 mijoner.
Jag menar, man går ju inte och lånar max på banken bara för att man kan,,,,eller??
Samma med lån för konsumtion (husbilslån osv osv), vill man ha det, så får man acceptera att det kostar.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Oavsett vad en ställplats kostar 10 kr eller 1500 kr, är det en helt frivillig utgift.

Sluta klaga!

Om det inte passar, låt marknadskrafterna verka igen, välj något annat övernattningsställe.
(vi står aldrig på ställplatser.)
Problemet som jag ser är att det i allmänhet inte finns några andra alternativ. Det mesta brukar vara "skyddat" av skyltar, höjdhoppsställningar eller stenar. Känns mer som: Köp en massa du inte behöver eller stick någon annanstans.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Utan att vilja blanda in diskussionen om ställplatser ska vara bokningsbara eller inte är det ett annat fenomen som stör mig lite.
Förbokningsavgift.
Idag fick jag veta, av en som kom från ställplatsen, att Vadstena infört bokningsbara platser. Vill du förboka kräver de 40 kr i förbokningsavgift.
I mitt tycke ganska fräckt sätt att höja priset. Jag har svårt att se merkostnaden för förbokning. Betalar du ledig plats vid ankomsten används ju samma datasystem för betalning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Utan att vilja blanda in diskussionen om ställplatser ska vara bokningsbara eller inte är det ett annat fenomen som stör mig lite.
Förbokningsavgift.
Idag fick jag veta, av en som kom från ställplatsen, att Vadstena infört bokningsbara platser. Vill du förboka kräver de 40 kr i förbokningsavgift.
I mitt tycke ganska fräckt sätt att höja priset. Jag har svårt att se merkostnaden för förbokning. Betalar du ledig plats vid ankomsten används ju samma datasystem för betalning.

Jag antar att någon skall ta emot bokningen och sedan markera platsen som reserverad?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej Michael Blev lite nyfiken på var du brukar stå när du är ute med husbilen. Känns ju inte som om du fricampar ute i skogen med en 10 tons bil. Om du inte står på ställplatser så är det väl campingar som återstår.
Vi bor på campingar eller övernattar på rastplatser.
Ställplatser erbjuder inget vi är intresserade av VS en campingplats.

När vi rör oss norr om polcirkeln, vilket vi gör varje år, är det enkelt att hitta andra allternativ än campingar och rastplatser.
(Dessa allternativ är inte ställplatser)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
dag fick jag veta, av en som kom från ställplatsen, att Vadstena infört bokningsbara platser. Vill du förboka kräver de 40 kr i förbokningsavgift.
I mitt tycke ganska fräckt sätt att höja priset. Jag har svårt att se merkostnaden för förbokning.
Förmodligen enbart för att avskräcka folk från att boka men inte dyka upp.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jag antar att någon skall ta emot bokningen och sedan markera platsen som reserverad?
Nja, det behövs nog ingen maskinist för det. Det sköter dataprogrammet automatiskt.

Förmodligen enbart för att avskräcka folk från att boka men inte dyka upp
Jag har inte använt systemet i Vadstena än, det verkar ganska nytt. Men jag antar att jag måste betala i samband med bokningen, jag tror inte jag kan boka och sedan betala vid ankomst.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, det behövs nog ingen maskinist för det. Det sköter dataprogrammet automatiskt.


Jag har inte använt systemet i Vadstena än, det verkar ganska nytt. Men jag antar att jag måste betala i samband med bokningen, jag tror inte jag kan boka och sedan betala vid ankomst.

Kan ju vara så att de även markerar platsen som reserverad rent fysiskt också? Det är ju i varje fall en extra tjänst som erbjuds, sådant kostar ju oftast. Om du inte vill använda den är det ju ditt val.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Förmodligen enbart för att avskräcka folk från att boka men inte dyka upp.

Kan nog stämma, en avart som har kommit tillsammans med kostnadsfritt bokningsbara platser är tydligen att några bokar flera platser på olika ställen i landet för helgen, och sedan åker till den med bäst väder..?! Därför infördes bokningavgift+förskottsbetalning där.
Detta var inte i Sverige, men kreativiteten är väl lika stor här?
 
Toppen