• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

S
Vad som borde efterlysas är därför en klar definition av ordet camping i rättsliga sammanhang.

Det har länge varit min åsikt också, men jag är inte säker längre.
Jag har sökt på definitioner av camping i ordböcker och lagtext.
Den enda jag har hittat är den som finns i NEs ordbok. Där står att "camping är övernattnig under tillfälligt tak som tält, bivack, husvagn eller liknande". Citatet är inte bokstavlig, men näst intill. Om lagstiftaren väljer den vägen har vi inte vunnit något alls. Husbilar kläms gissningsvis in under "liknande".

Man skall vara försiktig med vad man ber om. Man KAN få det...

/Mikael
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Nu börjar jag undra om jag hamnat fel. Jag har varit och är med i Caravanclub sedan 1975. Vi skaffade husbil 1990 och upplever att vi är litet på undantag på caravans campingplatser och för övrigt på andra campingplatser. Nu kommer detta fenomen som kallas stellplats och är till för husbilar. Jag tycker att vi som är med i en HUSBILS klubb skall se till våra intressen. Jag känner mig inte alls kluven i det här fallet. Stellplatserna är till för husbilar. När jag är ute och åker med mina vuxna barn som har husvagn skulle jag aldrig komma på tanken att vi skall stå på en stellplats. Vi fricampar eller står på camping så väldigt självklart.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Jag lägger mig inte i diskussionen huruvida campingar är för husvagnar eller ställplatser för husbilar - jag bara konstaterar att vi har ett gemensamt intresse :)
Vi fricampar för det mesta, men ibland dyker vi in på en campingplats vi tycker om. Det var likadant när vi hade husvagnen - även om det oftare blev camping då - kändes inte lika tryggt att gå o lägga sig i "släpet" som det gör att sova i det fordon som tar en fram.
Beträffande CaravanClub så tyckte jag inte att vi kände utanför redan när vi hade husvagn, var bara medlem 1 år eller 2. Säkert kanon för de som ligger på säsong år efter år - då blir det ju en annan gemenskap och det var nog den vi kände oss utanför... Vi har alltid rullat omkring, våra fordon har ju hjul :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

...
Man skall vara försiktig med vad man ber om. Man KAN få det...

/Mikael

Exakt, man kan få det eller så kan man ta initiativet och frambringa det. Därför vore det bra om vi kunde bilda en arbetsgrupp som kunde jobba med att ta fram en definition av camping och implementera denna i så många sammanhang som möjligt.

Detta med att vara försiktig med vad man ber om gäller kanske också centralt placerade ställplatser i tätorter. Är vi slarviga vid användningen av dessa få som finns skapar det lätt prejudikat för kommande platser som kanske aldrig kommer till stånd för att de blir camingplatser i stället för parkeringsplatser för husbilar.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

:cool: Defenitionen av dom olika ekipagen är väl ändå rätt klar eller?

Av namnen att dömma kan man särskilja Hus-BIL från Hus-VAGN att den ena är en Bil och den andra en VAGN, och med det som bakgrund borde väl skylten med en Hus-BIL gälla för en BIL och inte för en VAGN. Så om man kan ta det som givet, så borde en parkering vara skyltad med två skyltar, om den gäller för båda ekipagen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Helt riktigt Hasse P, men ett problem är att vi inte har begreppet husbil i svensk lagstiftning. Därför lär det vara svårt att skriva ut ett betalningsföreläggande om kontrollavgift om en "husbil" står på en parkering skyltat med "P" och tilläggstavla "Ej husbil".
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Dessutom så vill de Svenska myndigheterna kalla en husbil för personbil. Må hända för att ta ut högre avgifter? :confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Från det ena till det andra, fäll inte ut markisen,plocka inte ut möbler, grill mm.mm på så kallade ställplatser eller andra icke campingar i Sverige.:swoon:
Ta grillen mm och gå bort en bit i stället, vem förknippar då dig med husbilen:confused:
Efter grillning eller annat sover man ju gott i husbilen framåt småtimman:D



Gurra
 
Toppen