• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spårutrustning typ tracker

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har funderingar på att införskaffa någon sorts spårutrustning till båten. Kraven är att få ett SMS till telefonen när båten är på villovägar & att jag skall kunna se var den befinner sig i realtid. Finns detta utan abonnemang så man slipper glömma fylla på något kort eller liknande. Tips mottages tacksamt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag valde ”enkel” och laddade med 200:-. Får väl hoppas att det fungerar. Hittade inget om att de drar 15:-/mån eller någon annan gräns.

Jag har ladda enkelt på alla mina kort. Fungerar även utomlands på det kortet jag har i husbilen.
Om du tar din länk o klickar enkelt o ”läs mer” så får du fram det här. 15kr/månaden.

• Ladda Enkel ger saldo på ditt kontantkort som du kan använda för all typ av trafik och även för att ringa till utlandet för. • Trafik till utlandet ingår inte i vår laddning Fastpris. • Är du registrerad kund fungerar även ditt kort och denna laddning utomlands och inom EU/EES har du samma priser som inom Sverige. • Har du prisplan Telia Kontantkort får du dessa priser i 30 dagar – 1,49 kr/sms/mms, 1,29 kr/min + 0,99 kr i öppningsavgift, 10kr/MB max 19kr/dygn. • Laddar du inte Enkel igen efter 30 dagar hamnar du på vår Basprislista med 1,99 kr/sms/mms och 2,49 kr/min + 15 kr i månadsavgift. • Du kan surfa max 100 MB/dag när du surfar på ditt saldo. Vill du surfa mer samma dag får du ladda surf separat. • För att se ditt saldo, prisplan och info om övriga potter tryck *120# lur/skicka på din mobil. • På telia.se/priser finns prislistor för alla våra prisplaner, även våra säljstoppade – Kväll & Helg, Flexibel och Till Vänner. Där hittar du även priser för trafik till andra länder och vad det kostar om du vill använda ditt kontantkort när du reser utanför Sverige
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har ladda enkelt på alla mina kort. Fungerar även utomlands på det kortet jag har i husbilen.
Om du tar din länk o klickar enkelt o ”läs mer” så får du fram det här. 15kr/månaden.

• Ladda Enkel ger saldo på ditt kontantkort som du kan använda för all typ av trafik och även för att ringa till utlandet för. • Trafik till utlandet ingår inte i vår laddning Fastpris. • Är du registrerad kund fungerar även ditt kort och denna laddning utomlands och inom EU/EES har du samma priser som inom Sverige. • Har du prisplan Telia Kontantkort får du dessa priser i 30 dagar – 1,49 kr/sms/mms, 1,29 kr/min + 0,99 kr i öppningsavgift, 10kr/MB max 19kr/dygn. • Laddar du inte Enkel igen efter 30 dagar hamnar du på vår Basprislista med 1,99 kr/sms/mms och 2,49 kr/min + 15 kr i månadsavgift. • Du kan surfa max 100 MB/dag när du surfar på ditt saldo. Vill du surfa mer samma dag får du ladda surf separat. • För att se ditt saldo, prisplan och info om övriga potter tryck *120# lur/skicka på din mobil. • På telia.se/priser finns prislistor för alla våra prisplaner, även våra säljstoppade – Kväll & Helg, Flexibel och Till Vänner. Där hittar du även priser för trafik till andra länder och vad det kostar om du vill använda ditt kontantkort när du reser utanför Sverige
Kan ju förklara varför mitt saldo var 0:-!
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag har samlat lite i en wordfil men upptäckte då att det fungerade efter min uppladdning. Så jag fick ladda upp den som en PDF fil och då fungerade inte mina PDF filer längst ner. Så dom är bifogade separat. Observera att dom tre filerna är skrivet av en myndighet.
 

Bilagor

  • 1 Rapport projekt Störsändare.pdf
    56,6 KB · Visningar: 38
  • 2 elsak-aktuellt-1-2018.pdf
    1,6 MB · Visningar: 18
  • 3 elsak-aktuellt-1-2017.pdf
    2,1 MB · Visningar: 14
  • Radiohat.pdf
    96,8 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Dyster läsning, men jag känner att något måste man göra. Om inte annat så blir det besvärligare & riskablare för tjuven. Jag fick idag reda på att Swetrack, den trackern jag fastnade för är godkänd av mitt försäkringsbolag så nu köper jag en sådan. Med trackerrabatten på försäkringen är den snabbt intjänad+ att självrisken blir lägre om båten blir stulen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det finns ju en del apparater som stör ut gps signalen, den är ju ganska svag jämfört med en störare Sen finns det apparater som blockerar mobiler men det är lite svårare eftersom man måste spärra olika frekvenser. Riktigt ordentligt förbjudet i sverige men i kina finns det mesta så proffsen som stjäl är ganska svåra att komma tillrätta med. Sen vet dom säkert var man brukar montera larmen. Gäller att ha en försäkring som gäller i skarpt läge eftersom det kan verka som att man lånat ut nycklarna. Tyvärr är det nästan enklare idag att stjäla för de som kan än förr i tiden.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju som jag skrev beklagligt att tjuvar har tillgång till störutrustning men man kan väl inte kapitulera för stöldhotet pga detta. Detta är heller ingen anledning att inte ha en tracker i sitt fordon. Självrisker & ersättningar påverkas inte heller av om utrustningen är utstörd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Läste inte hela tråden ordentligt, men man har ju läst om folk som fått problem med inbrott eftersom det inte funnits brytmärken som kunde bevisa att det inte varit olåst.
De flesta som stjäl är ju inte proffs så det vanliga buset hjälper ju trackern för undrar om det inte går att använda en gammal mobil med lämplig app som tracker men den måste ju ha någon givare som startar upp den. Fast det är ju bra med en godkänd tracker så du får ut från försäkringen. Finns tydligen kjell och co.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har ”Swetrack lite” sen något år, tycker den fungerar bra.
Den väljer själv den operatör som har bäst täckning, dock inte Tre (3) vilket inte är någon större förlust med tanke på deras täckning utanför tätbefolkat område.
När vi körde från Skåne - vildmarksvägen t/r så var det ytterst få ställen den inte registrera färdvägen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har ”Swetrack lite” sen något år, tycker den fungerar bra.
Den väljer själv den operatör som har bäst täckning, dock inte Tre (3) vilket inte är någon större förlust med tanke på deras täckning utanför tätbefolkat område.
När vi körde från Skåne - vildmarksvägen t/r så var det ytterst få ställen den inte registrera färdvägen.
Tackar så mycket. Din kommentar känns bra. Jag har ju köpt den här trackern utan att veta hur bra den är, att jag valde den berodde på, inget kort eller batteri som skulle laddas. Naturligtvis också det låga priset & att den uppfyller de kriteria jag har.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Geosafe fungerar där ditt SIM kort fungerar som stödjer 2G och SMS i EU. Jag har använt GeoSafe i många år ute i EU och det fungerar bra men det ryktas om att 2G näten minskar så småningom i en del länder och då krävs annan teknik.
 
Toppen