• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spännrullen, specialverktyg?

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Göte J:

Många dieselpumpar är "förspända" i det läge (TDC) där remmen ska bytas.
Så fort remmen tas lös (ibland bara när sträckaren släps) så vrider sig pumpen en bit, sätter man då bara dit remmen hamnar pumpen fel.
Därför behövs låspinnar hos vissa motorer, jag har ibland fuskat med det och bytt utan låspinnar men då får man vara noga med efterkobntroll av inkuggning.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hej igen!
Jag har fått två mail där det undras om jag kan lägga ut bilder under arbetets gång när kamrem och vatten pump skall bytas, och visst har jag tänkt göra det.
Första bilderna blir väl på kamremskit och vattenpumpen när jag väl har fått hem allt, inte så spännande kanske, men bättre än inget.

vägkung
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hej på er!
Kolla vad jag fick i brevlådan idag:spinny: synd bara att det inte är vår och lite värme bara, så jag kunde börja med mekandet.
Och som sagt, jag lovar att lägga ut bilder på bytet av allt.
På bilden syns inte verktygen, men de finns där. Är det någon som vill låna dessa verktyg, ja då är det bara att höra av er.
 

Bilagor

  • DSCN0090.JPG
    DSCN0090.JPG
    2,6 MB · Visningar: 30
Toppen