• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spännrullen, specialverktyg?

F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Tack låter lite fjuttigt i detta sammanhang, men om jag provar med tack gånger 1000000 så låter det bättre.:applaus::applaus::msn_sun:

Jag har sökt på nätet efter bilder/instruktionsblad etc etc, men nu är sökandet över, så tack overlander:):bock:

vägkung med "nästanfru"=sambo önskar er alla en riktigt GOD JUL och ett riktigt GOTT NYTT ÅR
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Jag har följt denna tråd med "spänning" för jag bytte kamrem på min Iveco för 3 år sen och jag vet ej om gjorde allt helt rätt men än så länge går den, jag plockade ner front och allt som var i vägen sen gick jag i flera dagar tittade och funderade så jag inte skulle göra fel, visst har jag skruvat en del med bilar men aldrig bytt kamrem på en diesel. Jag hade fått många fina tips av kunniga skruvare och det första var att remskivan på vevaxeln kunde sitta hårt och var besvärlig att lossa, det stämde och jag fick göra ett specialverktyg för att hålla remskivan och köpa en stor hylsa för muttern (överrakande billig runt 50: - på en välkänd biltillbehörsfirma)
Sen lärde mig någon "Tippex tricket" (se bild) för att vara säker på att det inte skulle bli fel "kugge" samt att man skulle låsa pumpen med en dorn, jag hade ett borr. När jag drog motorn till 0 punkten jag kommer inte ihåg var jag såg det märket, men det stod nog i serviceboken men när pumpens styrhål var så att dornen gick i (se bild) var märket på kamremsskivan nästan 0 ca: 1-2 mm fel (se bild) men det fanns ett litet gult märke efter tidigare byte så jag tror det var OK. När spännaren skulle avlasta spännhjulet så formade jag på en liten plåtbit se bild, det är nog där den "halva" muttern skall placeras.
Det står på ett ställe i serviceboken för IVECO 2,5 TDI skall remmen bytas var 6000/mil men läser man service intervallet just för kod M3 som innefattar kamremsbyte så står det 6000/ 12000/ 20000/ 30000/40000 mil.
Jag bytte remmen vid 12800 och 20300 mil så nu vet jag inte om det är dags igen vid 26000 eller om det skall vara enl. M3 intervallet d.v.s. 30000 mil.
Jag skall försöka att dokumentera bytet väl med foto nästa gång så jag kan lägga in en PDF fil i forumet. Så ni som har äldre IVECO kan se hur jag som amatör gjort.

kamrem1.jpg

Märkning på rem som jag sen överför till den nya remmen
Klicka för större bild.

kamrem2.jpg

Vertyget som jag tillverkade motsvarar förmodligen den halva "muttern"
Det som jag funderade över var att när spännaren gjort sitt drar man fast hjulet och spännaren har sen inget "jobb" att göra.

borret.jpg maket.jpg

Borret som styr pumpens "nolla"

Jag såg att det fanns ett gult märke bredvid "nollan" så jag tror att tidigare serviceverkstad märkt upp detta.
Ja detta var inte samma bil men ändå ganska lika i förfarande.
Tack alla som skriver.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Tack postis!

Jag har också tänkt på detta med att det är trångt kring kamremskåpan, och jag får väl göra som du om det blir för jobbigt att skruva, fronten får helt enkelt tas bort.

Kul med hemmapulare som tillverkar egna verktyg, men nu är redan kamremsverktygen beställda (c:a 70:) från ebay.

Och vad jag förstår, så när man använder dessa (styrdorn/pinnarna/låspinnarna) kan man inte få remskivorna att hamna fel, de ska väl stoppas in gemom hål i remskivorna och vidare in i hål gjorda i blocket så att de därmed "låses" fast i rätt position när byte av kamrem ska ske,om jag nu inte är helt felunderättad.

vägkung
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

När du är klar med bytet av kamrem, var en fegis och lita inte på att du gjort rätt. Dra runt motorn för hand fyra varv så är du säker på att ventilerna inte slår i kolvarna om du mot förmodan gjort något galet.
Ove.G
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

På min Peugeot 2,5 td från 1993 finns det inga hål att stoppa styrpinnar i. Så jag fegade ut och lämnade in den. Peugeot ville ha 7500 men en Mekonomenansluten firma tog 4600kr.
Lycka till
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Finns reparationshandböcker för de flesta fordon om man letar på nätet.
Kanske en hundralapp billigare här på forumet.:confused:
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hej!

Ja då vet jag inte vad pinnarna i verktygskitet ska vara till, jag trodde att det fanns hål i blocket och i remskivorna, annars förstår jag inte funktionen med dessa pinnar.

Pinnarna kan ju rimligtvis inte bara gå igenom remskivorna utan att ha något att "låsas fast" vid, de kan ju inte "sväva fritt" när de väl gått igenom remskivorna, eller tänker jag helt galet nu:wub::swoon:

decker- absolut, det finns reparationshandböcker till alla möjliga fordon att införskaffa, har sett böcker som handlar om hur en spitfire (flygplanet alltså) är konstruerat, har även sett hur de första månlandarna är uppbyggda, men nu efterfrågade jag inte det, och inte efterfrågade jag heller om reparationshandböcker som avser min husbil, jag vill ha lite handfasta råd och tips från medlemmar som har gjort ett kamremsbyte, allt för att slippa ev krångel, och det har jag nu fått.
 
Senast redigerad av en moderator:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

På min finns inga hål. Jag var in på en citroenverkstad dom ville inte ens göra jobbet. Men det här som jag skriver om har jag hört från andra. Så det kan finnas hål. Så du får kolla upp det före. Sökte själv pinnar till min men hittade inga på nätet. Peugeot menar att det är bökigt att byta då det inte finns hål och inget är uppmärkt. Men verkstaden som bytte han tyckte det var enkelt. Enligt honom tog det bara 2 timmar.
Ha det
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Då det gäller gamla C25/J5 med dieselmotor är kamrem/pump-remsbyte mycket enkelt.
Har man alla verktyg framme så är det ca 1-1,5 timmes jobb utanför att vanligt villagarage.
En av de lättaste bilar jag bytt kamrem på, inte i Volvo 700-900 klass men nära.
Uppmärkningen är inte allt för bra så jag gjorde egna märken men några hål för låspinnar hittade jag inte.
En remsats med nya rullar köptes från Autotiele Augustin för 79 euro och bytet klarar alla som kan byta kamrem i en bil.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

OJ OJ, nu börjar det jobbigt, men om jag kollar på nätet på motorer som jag har Fiat ducato 2.5L (non turbo) 55KW motortyp 8144.67 finns dessa verktygskit att köpa, satsen innehåller låsverktyget för fjäderblastad kolv plus tre stycken "låspinnar".

Men bara för att jag kollat detta på nätet behöver det ju inte betyda att låspinnarna behövs, och kanske än mindre finns det "hål i blocket för pinnarna", men jag måste nog säga att det känns en aning konstigt om de inte skulle ha någon som helst funktion.

Kittet finns för övrigt avbiltat på tidigare svar.

Som tur är har jag inte "tummen mitt i handen" vad gäller mekanik, och jag har bytt kamrem på volvo v70 och på en tidig volvo 850, och vad gäller verktyg kan jag nog säga (utan att skryta) att jag har allt som behövs.
En bra garageuppfart har jag också:)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Tag gärna foton när det bli dags. Alltid roligt att läsa om dom som kan och törs.
Lycka till
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Fiat Ducato och Peugeot J5/Citroen C25 har inte samma motor så det kan finnas behov för låspinnar (alt "det underlättar") till Fiatmotorn.
Exempel: Till vissa VW finns det låspinnar som bör användas vid kamremsbyte men jag byter utan dessa vilket går bra.
Jag är dock säker på detta: kan du byta rem på Volvo 850/V70 så är dessa bilar inga problem alls.

Edit, kollade lite på bilder från i sommras.
Jag tog inga bra bilder på kamremsbytet men jag kollade hur lång tid det tog, en skada från min tid som bilmekaniker.
Volvo 740 gör jag fortfarande kamremsbyte på 30 min men denna tog just över en timme.

Detta är alltså en Peugeot J5 med U25/673 motor (Heter CRD93LS om bilen kallas Citroen C25).
En Fiat har som sagt inte denna motor.
 

Bilagor

  • kamrem.jpg
    kamrem.jpg
    68,2 KB · Visningar: 43
  • IMG_3662.JPG
    IMG_3662.JPG
    626,1 KB · Visningar: 39
  • IMG_3663.JPG
    IMG_3663.JPG
    2,4 MB · Visningar: 42
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Jag tror att även på min motor kan man byta kamrem utan att använda sig av låspinnar och dylikt, detta behövdes t.ex inte på V70:n som jag bytte på nu i somras.
Tekniken/funktionen skiljer sig ju inte från modell till modell, det kan se annorlunda ut, men som sagt, rent mekaniskt sett är det ju "samma" teknik.

Men jag skulle vilja veta exakt hur verktygen fungerar, för är det så att verktygen säljs kan man ju tro att de har någon typ av funktion
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Jag tror att även på min motor kan man byta kamrem utan att använda sig av låspinnar och dylikt, detta behövdes t.ex inte på V70:n som jag bytte på nu i somras.
Tekniken/funktionen skiljer sig ju inte från modell till modell, det kan se annorlunda ut, men som sagt, rent mekaniskt sett är det ju "samma" teknik.

Men jag skulle vilja veta exakt hur verktygen fungerar, för är det så att verktygen säljs kan man ju tro att de har någon typ av funktion

Köp en verkstadshandbok.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Mener å huske at den 2.5 motoren er en Iveco så postis sine bilder burde stemme bra selv om han har en Iveco med motoren på langs. Mye av jobben gjøres fra høyre hjulbrønn, pall opp bilen og ta av hjulet.
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Låspinnarna används på fiat motorn i färdiga hål i remskivor och block för att låsa allt i rätt position vanliga dorn duger bra.
Hålen sitter ganska nära centrum på skivorna.
Den fjäderbelastade spännaren har den funktionen att man vid normala servicen skall släppa på muttern till spännhjulet, så att spännaren tar up ev slack därefter är det bara att dra åt.:)
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Angående muttern på remskivan till vevaxeln.
Så finns det ett urtag i hjulhuset på den sidan för att komma åt den med en mutterdragare och förlängare dock krävs en kraftig maskin men då slipper man krångla med att låsa fast.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Tack overlander!

Det var väl det jag förstod, verktygen har en funktion:yes:

Jag har mutterdragare (elektrisk) den kanske är för klen, men jag har även tillgång till förlängare i olika längder, men allt detta återstår att se hur jag gör.

Det rent tekniska fixar jag, hoppas det inte är trångt och besvärligt bara, men det fixar sig nog.

Återigen- tack alla för tips och råd.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Jag har en fundering runt der här med låspnnarna. Om timingen är korrekt på motorn före bytet av kamrem borde den väl inte ändras för att man bytes kamrem, om man bara låter bli att lossa drevet på vevaxeln! Förutsatt att man märkt upp lägena på de olika dreven och ser till att lägena blir samma med nya remmen.
Ni som bytt många kamremmar, gör ni aldrig så?
// Göte J
 
Toppen