• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spännrullen, specialverktyg?

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er!

Jag undrar om det behövs någon typ av "specialverktyg" för att spänna kamremmen vid byte? Jag ska snart byta kamrem (löp och spännrullen) och vattenpump.

Fiat diesel 2.5L 89:a, motortyp 8144-67.

PS: God jul och gott nytt år på er alla:)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Kolla om du behöver byta vattenpump, på min Ducato 2,8 TD 99 års modell sitter
vattenpumpen separat med en annan "vanlig" fläktrem.
Kanske någon som vet 100, eller din reservdelsleverantör bör ju veta!
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Specialverktyget gör du enkelt själv av en M12 mutter som du kapar bort 1/4 av så att du får en öppning i den.
Jag skulle bytta vattenpumpen också eftersom spännaren är monterad i vattenpumpen.
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Här är en bild på orginalvektygen det går bra med några don.
Specialverktyget används för att släppa på späningen till spännar hjulet när remen är bytt tas det helt enkelt bort och remen sträcks upp.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    29,8 KB · Visningar: 1.244
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Tack overlander!

"Pinnarna" som syns på bilden är väl till för att låsa remskivorna/hjulen, eller hur?
Men hur fungerar verktyget som ser ut som ett U?

Jag vet att du skrev-- Specialverktyget används för att släppa på späningen till spännar hjulet, när remmen är bytt tas det helt enkelt bort och remen sträcks upp.

Kan du mer exakt beskriva hur spänningen till spännar-hjulet släpps med verktyget, att det är en form av låsverktyg förstår jag, men hur tar verktyget upp spänningen på remmen, och var exakt ska verktyget sitta på spännarhjulet?

Och jag ska absolut byta till ny vattenpump.

Tack för alla svar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hejsan hoppar in :), en bild säger mer än 1000 ord............Men jag har ingen bild
just nu tyvärr :( så.....

Jag har bara bytt i motorer nyare än -95 men det verkar vara lika på din.
I vattenpumpen sitter det en hylsa inslagen som är ca. 15m.m. i dia. och kanske 80m.m. lång, inne i den sitter det en kolv som är kraftigt fjäderbelastad. Den kolven skall trycka på spännrullens arm och trycka så kraftigt på den, så att remmen spänns upp.
Innan montering av rem och inställning så måste man trycka in kolven bakåt och avbelasta spännrullen. När man har tryckt den fjäderbelastade kolven bakåt i sin hylsa så kommer "kolvstången" med ett spår i ut på baksidan av hylsan, där stoppar man in U-hylsan som då låser fast kolven i intryckt läge. När remmen är monterad och kuggen ligger rätt på alla kuggremhjul så drar man bort U-hylsan och fjädern trycker då ut kolven mot spännrullen så slacket på remmen spänns. Innan man drar fast/låser spännrullen så bör man dra runt motorn lite så att allt slack på remmen hamnar vid spännrullen och och spänns bort.
Om konstruktionen är lika som på lite nyare motorer så kolla att inte plastkåpan kommer i kläm och sabbar fastdragningen av spännrullen.

Hoppas det blev begripligt.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hej och tack alla!

Då förstår jag principen.

En till fråga- den där hylsan som sitter i vattenpumpen med en fjäderbelastad kolv, ska den tas från gamla vattenpumpen och monteras i den nya vattenpumpen, eller följer den med den nya vattenpumpen?

Om jag kollar på bilder på den typ av vattenpump som ska passa min motor, kan jag inte se var hylsan med den fjäderbelastade kolven sitter, så all hjälp uppskattas även här

JANKRO- nu har jag inte kollat så noga på min motor, men vad jag minns så såg det "lite" trångt ut kring kamkåpan, jag tror att en del moment när man tar bort vattenpumpen och kamremmen får helt enkelt göras "underifrån bilen", men vad menar du med- citat-Om konstruktionen är lika som på lite nyare motorer så kolla att inte plastkåpan kommer i kläm och sabbar fastdragningen av spännrullen?

vägkung
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Ja du flyttar fjäderhylsan från den gammla vattenpumpen till den nya.
Den sitter i ett hål under vattenpumpen.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    17,5 KB · Visningar: 906
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hej!

Ja vad ska man säga-jo så här säger jag, man måste bara tycka om det här forumet:yes:
här finns all information som man kan tänka sig:applaus::bock:

Så nu är kamremssats (SKF) och vattenpump beställd, allt från Ebay.uk.

Så tack alla ni som ställt upp med er kunskap och tid, hoppas kunna återgälda det på något vis.

God jul och gott nytt år önskar vägkung till alla:msn_gift::santa-3-icon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

vägkung;509696 JANKRO- nu har jag inte kollat så noga på min motor skrev:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, jo lite trångt är det allt :D men det finns många bilar som är mycket värre, och man får nog attackera rätt mycket från undersidan av bilen.

Angående kamkåpan och komma i kläm. Läs genom den här tråden. Går för fett - Husbil, neråt inlägg åtta så får du en förklaring, om det som sagt ser lika ut på din bil.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hej och tack!

Inte för att jag riktigt förstår, men är det så att plastkåpan du pratar om dras fast med samma mutter som låser spännrullen?

På ett av svaren du refererade till står det något om en bricka med ansats, menas det då en bricka som har "två olika dimensioner/ trappstegstyp" men med samma håldiameter vad gäller bultens/pinnbultens diameter?
Om så är fallet kan ju inte plastkåpan ta stryk av "hård fastdragning" av spännrullen,eller?

För man vill ju inte att spännrullen kan lossna pga att man inte kan dra fast muttern tillräckligt hårt, huvva.

vägkung
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Se till att ha något att hänga upp motorn i eftersom vattenpumpen är motorfäste på den sidan.
Domkraft under motorn gör att den vrider sig så att det blir för trångt samt att den är i vägen när du själv ska krypa in.
Själv gjorde jag en träställning över huven och lyfte med ett spännband i öglorna på motorn.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hej!

Är det den "tjocka delen" på vattenpumpen som bildar motorfäste?

Nu har jag ju inte motorn tillgänglig så att jag kan se efter själv, men jag får helt enkelt kolla när jag tar fram husbilen till våren.
Bra förslag med spännremmar och träställning, och förhoppningsvis menar du att motorn "bara" lyfts i den ände som vattenpumpen/kamkåpan sitter, och sen får vi väl hoppas att även jag har lyftöglor som du pratar om.

Sen blir jag lite orolig kring frågan med "kamkåpa i kläm", men allt går ju att lösa, man vill ju bara veta allt innan man sätter igång, men som sagt, allt löser sig.

Så alla trix och fix innan själva bytet är välkommet, och jag lovar att till våren lägga ut bilder på bytet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Hej igen vägkung'en, jag tror att kåpan i kläm vid muttern och brickorna hör till problem som någon har skapat som inte fullt inser ur det var monterat från början när de bytt kamrem, även om det verkar ha förekommit på bilar som inte borde ha varit skruvade med sedan de var nya.
Det är stora brickor som klämmer fast spännrullen när den är pressad åt sidan av tryckkolven. Muttern som klämmer åt brickickorna måste ju trycka direkt mot metallbrickorna och inte ha en tre m.m. tjock plastkåpa inklämd mellan. Om man tänker på det, och det finns en metalldistans eller nersvarvning på en av de stora brickorna som skall kompencera för plastkåpans tjocklek, så kan man utan problem förstå hur det borde monteras.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Bara för att klargöra, det är inte "kamkåpan" det gäller utan kamremskåpan. :)
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

OK, då får jag m.a.o vara extra observant på hur allt satt ihop från början, och följdaktligen sätta ihop allt som det satt tidigare.

Jag vill återigen tacka alla som engagerat sig, det betyder mycket, och kommer förmodligen att betyda extra mycket när väl mekandet börjar:applaus:

Och visst är det kamremskåpan som avses, men även solen har ju sina fläckar som bekant:wink:
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Spännrullen, specialverktyg?

Här är en bild på spänarens montering.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    201,9 KB · Visningar: 48
Toppen