• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsvakt

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej där ute, efter att ha levt i husbilen ca 6månader lärde vi oss en del saker.

Ett exempel på det är att Emma alltid använder micron på morgonen till gröten, och gröt får jag bara om det finns ström;).

När morgonen kommer och Emma slår på micron har det hänt att man hör en otäck signal från 230v omformaren... speciellt senare på året då solpanelen inte räckt till...

För att slippa råka ut för att ej få gröt på morgonen:rolleyes: blev jag tvungen att lösa detta problem.

Med de batterier vi har i husbilen, har jag konstaterat att vid en spänning på XXvolt börjar det bli ont om ström, och då vill jag få ett larm automatiskt!
Nästa problem blev att vid stort strömuttag sjunker spänningen men då vill jag INTE få ett larm.

Lösningen ser ut så här:

IMG_0097.JPG
Funktionen är denna:
* Batteriet kopplas in på plintens IN+ och IN -
* En summer har kopplats till plintens UT+ och UT-
* Larmnivån kan ställas mellan 11,5 och 12,5V
* Finns en strömbrytare för att koppla till/från hela paketet.
* En grön lysdiod (BATT) lyser alltid (vid Till) och indikerar att det är inkopplat - den lyser alltså även vid låg batterispänning.
* En annan grön lysdiod (HÖG) lyser vid spänning över larmnivån och slocknar direkt om spänningen understiger larmnivån.
* 4,5 - 5 min efter att grön (HÖG) slocknat tänds en röd lysdiod (LÅG) samtidigt som det går ut spänning till summern.

* När paketet kopplas in (spänningssätts) lyser RÖD (LÅG) och summern låter ett litet ögonblick. Om spänning är OK slocknar röd och sedan lyser endast de två gröna.

Det är en prototyp, vad tycker ni om funktionen?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Lasse. Jag tycker din manick är bra, eftersom den bl.a. är ställbar. Den fungerar ju också när batteriet börjar bli gammalt och "dyker" lite snabbare. Den larmar också om man missat stänga av "en platta" och drar ur batteriet i onödan.
Till min solpanel finns en lågnivåvakt inbyggt i regulatorn, som iofs är bra, den stänger av strömmen helt när den är nere på 10,5V. OK, den gör sitt jobb, men jag saknar en fiffig varning - som du har!
 

Amigo

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2222
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsvakt

Lasse, jag tycker också din manick verkar intressant. Jag har en husbuss med ganska många elförbrukare placerade på de mest udda ställen och det är lätt gjort att glömma stänga av någon eller några när man går till kojs efter en kväll i glada vänners lag.

Jag har också två stora solpaneler på taket som oftast klarar vår förbrukning tillsammans med lite körning då och då. Men på hösten med få ljusa timmar, då det kanske regnar, gäller det att vara rädd om batteribanken när man fricampar.
Jag har en fast monterat voltmeter som är permanent inkopplad så jag kan se konditionen på batteribanken, men då måste man ju komma ihåg att titta på mätaren också!!

Din manick med en liten diskret summer och en lampa som påminner mig är bra. Att jag själv kan välja nivå på larmet ser jag som en stor fördel!
Jag hoppas din manick kommer i produktion....

Börje
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Tack för din tanke men då missar man poängen med automatiken som sköter detta.

Strömförbrukningen när den är avslagen är så liten att det ej är ett problem i mitt fall.:)


Visst är det en bra pryl men min tanke var om du hade problem med att invertern tjuvdrog ström om den är ständigt inkopplad på 12 volt och du inte har en huvudbrytare på ingående plusen eller jorden .

Monterar du en huvudbrytare så tar du ju bort "tjuvströmmen" och på så sätt ändå kan få din gröt för invertern är ju bara på i 3 minuter eller hur länge kör du din gröt ?

Skulle den varnaren pipa får du ju ändå ingen gröt pga. för låg spänning .

Lite som att skaffa en starthjälp men aldrig stänga av parkeringsljusena .

Om nu spänningen går ner för mycket så slutar väl även tändningen till kylskåpet och värmen fungera .

Men som sagt späningsvakten är bra men en huvudbrytare på invertern så slipper du nog råka ut för grötbrist .
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Spänningsvakt

Visst är det en bra pryl men min tanke var om du hade problem med att invertern tjuvdrog ström om den är ständigt inkopplad på 12 volt och du inte har en huvudbrytare på ingående plusen eller jorden .

Monterar du en huvudbrytare så tar du ju bort "tjuvströmmen" och på så sätt ändå kan få din gröt för invertern är ju bara på i 3 minuter eller hur länge kör du din gröt ?

Skulle den varnaren pipa får du ju ändå ingen gröt pga. för låg spänning .

Lite som att skaffa en starthjälp men aldrig stänga av parkeringsljusen.

Om nu spänningen går ner för mycket så slutar väl även tändningen till kylskåpet och värmen fungera .

Men som sagt spänningsvakten är bra men en huvudbrytare på invertern så slipper du nog råka ut för grötbrist .

Hej Bengt-Åke, tror du missat hela poängen!:rolleyes:

Nu ska jag formulera mig tydligare, hoppas jag lyckas:)

Ett fulladdat batteri håller en viss spänning, den sjunker sakta men säkert när man ej tillför någon energi.

När vi nu ska använda omformaren, krävs det en viss mängd energi för att jag skall få min gröt! ;)

Om den energin som finns lagrad inte räcker till, ljuder en summer från omformaren som varnar för att spänningen är för låg. (så ska det vara och så är det)

Det är nu min spänningsvakt kommer in i bilden...

Jag vill veta när det ej finns tillräckligt mycket energi kvar i min batteribank för att jag ska få min gröt.;)

Nu kan jag ställa batterivakten på den spänning som jag vet att jag behöver ha, för att energin skall räcka till för att jag skall få min ...:p

Fördröjning på 5minuter finns för att vid stort energiuttag sjunker spänningen och då skulle batterivakten lösa ut felaktigt och det vill jag inte.

När min ... är klar så stiger spänningen och allt är som det ska igen.

Om nu batterivakten varnar mig dagen innan jag skall ha min ... kan jag göra något åt det... på morgonen vill jag inte det för då är jag lite trött i ögat.:eek:

Undrar om detta var tydligt, inlägg 2, 6, 9, 13, 14, 15, 23, 24 stämmer bra överens med trådens innebörd.

Ta nu allt med en nypa salt... kunde inte låta bli;)

Från ett snöigt Bernshammar med -8 grader.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Jo precis men det jag menar om en person ställer en bil med ljuset på så ser man ju först till så ljuset är avstängt innan man skaffar en starthjälp och min lilla fråga var bara innan du sätter på denna lilla fiffiga finess .

Och min fråga var :

Har du någon huvudströmbrytare på din inverter ?

Om inte så kanske du tappar batterikapacitet i onödan för drar invertern lite ström 24 timmar/ dygn och du kan få bort detta med en huvudbrytare så kanske du sparar lite ström .


Vi har -9 grader i Falköping och snö :)
 
Senast ändrad:

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Jo precis men det jag menar om en person ställer en bil med ljuset på så ser man ju först till så ljuset är avstängt innan man skaffar en starthjälp och min lilla fråga var bara innan du sätter på denna lilla fiffiga finess .

Och min fråga var :

Har du någon huvudströmbrytare på din inverter ?

Om inte så kanske du tappar batterikapacitet i onödan för drar invertern lite ström 24 timmar/ dygn och du kan få bort detta med en huvudbrytare så kanske du sparar lite ström .


Vi har -9 grader i Falköping och snö :)

Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion men tror du att TeknikLasse bara har en inverter som drar ström från batterierna?

Vi har -21 grader i Oviken Jämtland

Leif C
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Nä givetvis finns det ju flera strömförbrukare och för skoj skull så anslöt jag min lilla 150watts inverter till ett 100amp batteri som jag har stående och bara genom att koppla dit den så sjönk spänningen från 12.9 volt till 12.8 volt och då har jag inte anslutit någon förbrukare alls , jag skall kolla vad spänningen är efter 24 timmar , hur mycket sjunker det inte på med en som är 5ggr så kraftig ?

Vad jag menade var att om man har en huvudbrytare på invertern så skulle man kunna spara lite ström men jag fick aldrig något svar på min fråga .

Det var inte min mening att reta upp någon ,spänningsvakten är en bra grej .
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsvakt

Jeg hadde i min gamle Flair 6700 iLTA (eldre utgave av TeknikLasse sin bil) en Waeco inverter, denne målte jeg til 0,5A i avslått stand - slik at den kunne slås på med fjernkontrollen. Med maks 160 Ah batteri så var dette et merkbart forbruk, monterte en fjernstyrt hovedbryter (kraftig power-relee med 12V spole) som ikke trakk strøm i avslått tilstand og ca. 0,1 A når det ble slått på.

Dette fjernet mye av problemene med strømtyv. Selvfølgelig så vil Lasse sin vakt kunne sørge for at han får kjørt sin generator på kvelden slik at det ikke blir problem om morgenen.

I dagens Flair 8000 har jeg en EFOY som automatisk starter når Lasse sin vakt ville pipe, og som i løpet av kvelden løfter spenningen tilstrekkelig slik at jeg kan stenge den om natten - slipper den lille viftesusen, selv om den er mye mindre enn hva en luftvarme ville laget.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Spänningsvakt

Hej på er, Min tråd handlar inte om tjuvström!:)

Min tråd handlar heller inte om hur er omformare fungerar!:)

Min tråd handlar om att få veta när det är för lite energi i vår batteribank!

Men som svar till Bengt-Åke, vi har ej någon brytare och kommer inte att sätta dit någon då vi ej har problem med någon "tjuvström" från konvertern.

Emma & jag sitter med varsin dator och tar hand om kort efter dagens fotografering, när det är klart skall korten skickas över ftp: till vår uppdragsgivare. Ofta ca 1Gb eller mer i storlek.
Detta sker med ICE.net och en D35a.

Allt detta drar ström, som alla vet kan man titta i ett glas hur mycket vatten som finns kvar men inte i ett batteri.

Så till er som tycker det skulle kännas bra att få ett "larm" när det sjunkit till en viss nivå, skriv lite hur ni ser på saken.

Jag startar gärna en tråd om "tjuvström" ang. konverter 12 -> 230v om ni vill.

Snälla nu skriver vi om spänningsvakt.

Från ett Bernshammar med -11grader;)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Toppen