• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsvakt

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej där ute, efter att ha levt i husbilen ca 6månader lärde vi oss en del saker.

Ett exempel på det är att Emma alltid använder micron på morgonen till gröten, och gröt får jag bara om det finns ström;).

När morgonen kommer och Emma slår på micron har det hänt att man hör en otäck signal från 230v omformaren... speciellt senare på året då solpanelen inte räckt till...

För att slippa råka ut för att ej få gröt på morgonen:rolleyes: blev jag tvungen att lösa detta problem.

Med de batterier vi har i husbilen, har jag konstaterat att vid en spänning på XXvolt börjar det bli ont om ström, och då vill jag få ett larm automatiskt!
Nästa problem blev att vid stort strömuttag sjunker spänningen men då vill jag INTE få ett larm.

Lösningen ser ut så här:

IMG_0097.JPG
Funktionen är denna:
* Batteriet kopplas in på plintens IN+ och IN -
* En summer har kopplats till plintens UT+ och UT-
* Larmnivån kan ställas mellan 11,5 och 12,5V
* Finns en strömbrytare för att koppla till/från hela paketet.
* En grön lysdiod (BATT) lyser alltid (vid Till) och indikerar att det är inkopplat - den lyser alltså även vid låg batterispänning.
* En annan grön lysdiod (HÖG) lyser vid spänning över larmnivån och slocknar direkt om spänningen understiger larmnivån.
* 4,5 - 5 min efter att grön (HÖG) slocknat tänds en röd lysdiod (LÅG) samtidigt som det går ut spänning till summern.

* När paketet kopplas in (spänningssätts) lyser RÖD (LÅG) och summern låter ett litet ögonblick. Om spänning är OK slocknar röd och sedan lyser endast de två gröna.

Det är en prototyp, vad tycker ni om funktionen?
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Spänningsvakt

Hej TL
Det verka ju bra och genomtänkt,(Utan gröt statrar inte HB:n) Tänker du dig att cirenen ska monteras i sänglådan eller i sittgruppen?
Men du är inte elektronik lådan lite i största laget?
Vi ska tampong trycka locket till en RADON MÄTARE som är betydligt smidigare (mindre).
På locket finns uttag för 3 lysdioder.
Titta in får du se om inte den skulle passa.Ni ska väl in till BIG IN och julhandla någon dag
/Vidhem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Det jag skulle kolla först är om invertern drar ström även om den är i "off läge" för den jag hade på min tidigare husbil så var det så och jag monterade en huvudbrytare på den grova ingående 12 volts kabeln , det är samma på den som jag har nu men det har tidigare ägare gjort .
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Spänningsvakt

Det jag skulle kolla först är om invertern drar ström även om den är i "off läge" för den jag hade på min tidigare husbil så var det så och jag monterade en huvudbrytare på den grova ingående 12 volts kabeln , det är samma på den som jag har nu men det har tidigare ägare gjort .

Nej nej... Den låter när spänningen är för låg vilket den skall göra!!:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Jo men angående din inverter så kan det vara så att invertern drar lite ström även om den strömbrytaren som brukar vara monterad på invertern är avstängd .

Så bara ett litet tips kolla om invertern drar ström även om den är avstängd , för då är det bra med en huvudströmbrytare på ex. 12 volts kabeln som går in i invertern så den blir helt strömlös .
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Spänningsvakt

Jo men angående din inverter så kan det vara så att invertern drar lite ström även om den strömbrytaren som brukar vara monterad på invertern är avstängd .

Så bara ett litet tips kolla om invertern drar ström även om den är avstängd , för då är det bra med en huvudströmbrytare på ex. 12 volts kabeln som går in i invertern så den blir helt strömlös .

Tack för din tanke men då missar man poängen med automatiken som sköter detta.

Strömförbrukningen när den är avslagen är så liten att det ej är ett problem i mitt fall.:)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Spänningsvakt

Jo men angående din inverter så kan det vara så att invertern drar lite ström även om den strömbrytaren som brukar vara monterad på invertern är avstängd .

Så bara ett litet tips kolla om invertern drar ström även om den är avstängd , för då är det bra med en huvudströmbrytare på ex. 12 volts kabeln som går in i invertern så den blir helt strömlös .

Har själv en WAECO 2000 W Inverter. Den drog en hel del i standby-läge. Köpte helt sonika en huvudbrytare och kopplade in. Ingen strömtjuv mer =)

Men visst, anser man strömförlusten försumbar funkar fjärrkontrollen lika bra =)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Spänningsvakt

Hej

Hur mycket drar den i tomgångsström hur många watt ger den fabrikat?

Mvh Bert

Hej Bert, min tanke var att tråden skulle handla om Spänningsvakten som ligger i inlägg 1...

Omformaren vi använder är på 1500w kontinuerligt, tomgångs-förbrukningen har jag ej mätt upp då den endast avvänds till micro & dammsugare.

Fabrikat måste jag kika på om du är nyfiken, kommer inte ihåg utan måste titta.

Kanske var jag otydlig med min undran vad ni tyckte om möjligheten att få ett larm, när när spänning varit under en viss nivå i 5minuter.

Själv tycker jag det är kanon så man kan göra något åt det innan det blir ett problem!:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spänningsvakt

Jeg hadde begge deler, en kontaktor som jeg kunne sette spenning på spolen og legge inn 12V til inverteren sammen med en varsler som ga signal ved 11,5V. Fant det var bedre å ta tyren ved hornene og fjerne 12V fra inverteren når den ikke var i bruk. "The final solution" for meg ble en EFOY 1600 som selv starter når batterispenningen kommer under en faregrense og lader opp i løpet av natta, ingen problem med strøm til frokost.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Spänningsvakt

Hej TL
Du ja la in lådan under Rado Vac.
Kolla där.
TL Känner du Håkan i Bysala? han som fick pris för sin ETANOLBOX. Boxen går tydligen att koppla in i alla bensin drivna bilar efter 1987 års modell.
/Vidhem


Bilden av Rado Vac är flyttat till denna tråd, inlägg #9. /HBK.web
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Hej där ute, efter att ha levt i husbilen ca 6månader lärde vi oss en del saker.

Ett exempel på det är att Emma alltid använder micron på morgonen till gröten, och gröt får jag bara om det finns ström;).

När morgonen kommer och Emma slår på micron har det hänt att man hör en otäck signal från 230v omformaren... speciellt senare på året då solpanelen inte räckt till...

För att slippa råka ut för att ej få gröt på morgonen:rolleyes: blev jag tvungen att lösa detta problem.

Med de batterier vi har i husbilen, har jag konstaterat att vid en spänning på XXvolt börjar det bli ont om ström, och då vill jag få ett larm automatiskt!
Nästa problem blev att vid stort strömuttag sjunker spänningen men då vill jag INTE få ett larm.

Lösningen ser ut så här:

Visa bilaga 23077
Funktionen är denna:
* Batteriet kopplas in på plintens IN+ och IN -
* En summer har kopplats till plintens UT+ och UT-
* Larmnivån kan ställas mellan 11,5 och 12,5V
* Finns en strömbrytare för att koppla till/från hela paketet.
* En grön lysdiod (BATT) lyser alltid (vid Till) och indikerar att det är inkopplat - den lyser alltså även vid låg batterispänning.
* En annan grön lysdiod (HÖG) lyser vid spänning över larmnivån och slocknar direkt om spänningen understiger larmnivån.
* 4,5 - 5 min efter att grön (HÖG) slocknat tänds en röd lysdiod (LÅG) samtidigt som det går ut spänning till summern.

* När paketet kopplas in (spänningssätts) lyser RÖD (LÅG) och summern låter ett litet ögonblick. Om spänning är OK slocknar röd och sedan lyser endast de två gröna.

Det är en prototyp, vad tycker ni om funktionen?
Hej du
Enkel o smart pryl.Har själv haft proplem med tjut fr omvandlaren(600w+bat 160mp) vid låg spänning.I mitt fall visade det sig att 16 kvadratkab och flytt av omvandlaren närmare batt så blev jag av med larmandet.Självklart så larmar den även nu men av rätt anledning,för låg spänning och inte av spänningsfall p,g av fel plasering å fel kabel area.Kan tillägga att tomgång förbrukning på omvandlaren är 0,8 amp i mitt fall+ att jag har digital battvakt
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Spänningsvakt

Hej igen
FDet var nog lite fel formulerat av mig.utan jag har en sådan härhttp://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html
är ju ingen batterivakt presis men en visuell övervkning
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Spänningsvakt

Phu... blev lite orolig att jag "uppfunnit hjulet på nytt":rolleyes:

Jag letade efter en spänningsvakt som skulle klara det som "min" gör men fann ingen... Det är roligt med idéer!

Jag är helnöjd nu när vi får en indikering på att det är dags att "tanka" lite ström.
 
Toppen