• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

I dag fick jag min Nokia Lumia 1020, beställt via Amazon.de utskickat till dottern i Munchen.

Sony RX100, som vi har som kamera i dag levererar. Är egentligen otroligt bra. Men jag har alltid varit en som vill bära så lite som möjligt därav nu Nokia. Bilderna kommer efter en stund när jag hunnit "lära" lite av telefonen/kameran.

Skulle inte falla mig in att bära en lins och en telefon med mig i fickan, om jag klarar mig kvalitetsmässigt med en - Nokia. Windows 8 snurrar jättefint i den, Samsungen jag har nu känns inte svårt att lämna.. Inte frugans iPhone heller...

hälsning
jyrki

Lumia 1020 har säkert en bra kamera jämfört med andra mobilers men kan inte mäta sig mot din Sony RX100 och ännu mindre mot QX100.

Problemet är att du ändå är tvungen att ha en riktig mobil med riktiga appar och på så vis ändå ha två prylar. Skälet till att Microsoft köpte Nokias mobildivision var inte Lumia utan alla Nokias patent samt Nokias kartverksamhet (Navteq) som dominerar marknaden tillsammans med TeleAtlas.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Det vore ju kul att få veta vilka de riktiga och livsviktiga apparna är?
 
F

F.d. 53392

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Lumia 1020 har säkert en bra kamera jämfört med andra mobilers men kan inte mäta sig mot din Sony RX100 och ännu mindre mot QX100.

Problemet är att du ändå är tvungen att ha en riktig mobil med riktiga appar och på så vis ändå ha två prylar. Skälet till att Microsoft köpte Nokias mobildivision var inte Lumia utan alla Nokias patent samt Nokias kartverksamhet (Navteq) som dominerar marknaden tillsammans med TeleAtlas.

Navteq ingick inte i köpet när Microsoft köpte Nokia.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Lumia 1020 har säkert en bra kamera jämfört med andra mobilers men kan inte mäta sig mot din Sony RX100 och ännu mindre mot QX100.

Problemet är att du ändå är tvungen att ha en riktig mobil med riktiga appar och på så vis ändå ha två prylar. Skälet till att Microsoft köpte Nokias mobildivision var inte Lumia utan alla Nokias patent samt Nokias kartverksamhet (Navteq) som dominerar marknaden tillsammans med TeleAtlas.

Nu tycker jag det blir lite rundgång igen. Naturligtvis är det bökigare att hala fram en mobil ur en ficka och en (otymplig) lins ur en annan och plocka ihop dom, än att plåta direkt med än mobil eller kamera. Och wifi drar ström, det behöver vi väl heller inte ifrågasätta.

Äger idag iphones, ipad, android sony z pad, andoid sony z och htc one och lg g2 och sony v samt lumia 920 och precis som montreal sade har jag inga som helst problem med windows phones app-utbud. Har betydligt större nytta av appar i plattorna.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Navteq ingick inte i köpet när Microsoft köpte Nokia.

Jo, licensrätten på karverksamheten på 4 år och licensrätten på patenten på 10 år. Microsoft ger i stort sett samma summa för Nokia som Nokia betalade för Navteq för några år sedan. Sedan dess har Navteq tappat i värde pga kraftigt vikande försäljning av Nokiamobiler och av Garmins navigatorer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Nu tycker jag det blir lite rundgång igen. Naturligtvis är det bökigare att hala fram en mobil ur en ficka och en (otymplig) lins ur en annan och plocka ihop dom, än att plåta direkt med än mobil eller kamera. Och wifi drar ström, det behöver vi väl heller inte ifrågasätta.
Anders

Du glömde förfarandet att ta hand om bilderna efter exponering i en kamera utan WiFi!

Att plåta direkt med en mobil går förvisso snabbare ( men inte mycket) men ger magert bildresultat i jämförelse. Min "otympliga" lins (QX10) får plats 2 ggr om i bröstfickan på min skjorta och har en brännvidd på 25-250 mm och väger 105 gram med anslutningsadapter.

PS! En mobil/platta som är ansluten till WiFi drar faktiskt mindre ström än en som bara utnyttjar mobilnätet vilket framgår av nedanstående bild.

image.jpg
Petitesser kan tyckas men dumt att sprida felaktigheter som ofta sker på detta forum.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Du glömde förfarandet att ta hand om bilderna efter exponering i en kamera utan WiFi!

Att plåta direkt med en mobil går förvisso snabbare ( men inte mycket) men ger magert bildresultat i jämförelse. Min "otympliga" lins (QX10) får plats 2 ggr om i bröstfickan på min skjorta och har en brännvidd på 25-250 mm och väger 105 gram med anslutningsadapter.

PS! En mobil/platta som är ansluten till WiFi drar faktiskt mindre ström än en som bara utnyttjar mobilnätet vilket framgår av nedanstående bild.

Visa bilaga 76912
Petitesser kan tyckas men dumt att sprida felaktigheter som ofta sker på detta forum.

Finns ett talesätt att som fan läser bibeln osv. Sprida felaktigheter? Vem har pratat om plattor och sony qx och wifi eller mobilnät- inte jag i alla fall? Hittar du på nya diskussioner när argumenten tryter, varför förvrida diskussionen igen? Vi har redan diskuterat storlek och kvalitet m.m. Nu var frågan om otympligt handhavande och du kan återigen argumentera dig blå, jag köper inte att det är en snabb och smidig lösning. Att få bilder över till dator, platta eller nät är inget problem från en kamera eller mobil och i min värld klart underlägsna faktorer i detta sammanhang.

Anders
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Nokia sålde mobilverksamheten (D&S) till Microsoft samt rätten att använda aktuella patent i 10 år (de som ingår i Lumia och Asha).
Patenten läggs i en ny division Advanced Technologies tillsammans med forskning och utveckling med bla Grafen utveckling.
Nokia har över 30.000 patent vilket är industrins starkaste patentportfölj.
HERE divisionen (fd Navteq) är kvar och där satsas det friskt på framtida positioneringstjänster bla HERE auto, som ger realtidsinformation till bilar, kommer bla i MB, BMW, Toyota, Ford, Mitsubishi, mm.
HERE maps är och förblir standard i Windows plattformen.
Den största divisionen blir NSN (Nokia Solutions and Networks, fd.Nokia Siemens Networks).
Även här finns intressanta (självklart patenterade) lösningar tex, Liqiud Applications för LTE och LTE-A nätverk.

Läs här hur Nokias styrelseordförande presenterar "Nokia reinvented"

Nokia reinvented – Nokia Conversations : the official Nokia blog
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Ursäkta, jag trodde att det var du som sa att WiFi drar ström och att förfarandet var bökigt?

Det bökiga för mig är bl.a. att föra över bilder från kameror via mina laptops som blir allt långsammare, i alla fall om man jämför med min gamla iPad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Nokia sålde mobilverksamheten (D&S) till Microsoft samt rätten att använda aktuella patent i 10 år (de som ingår i Lumia och Asha).

Jag läser på flera ställen att även kartverksamheten licencieras på 4 år.
Efter 10 och 4 år lär patent och kartverksamheten vara i stort sett förbrukade.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Ursäkta, jag trodde att det var du som sa att WiFi drar ström och att förfarandet var bökigt?

Det bökiga för mig är bl.a. att föra över bilder från kameror via mina laptops som blir allt långsammare, i alla fall om man jämför med min gamla iPad.

Precis, jag sade att wifi drar ström och helt onödigt att ha igång utanför hemnätet på en MOBILTELEFON. Att jag sedan tycker det även på en platta behöver vi inte diskutera här men har inga problem att ta i en annan tråd - funkar sällan, för många användare vid öppna nät, och bökigt att logga in. Och jag vidhåller att ha på wifi på en mobil ökar strömförbrukningen, vilket är ett av smartphones största akilleshäl idag. Trodde knappast detta skulle behöva ältas.

Bara för att man inte har en QX behöver man självklart inte gå via en laptop initialt. Jag plockar lätt över bilderna i plattorna för backup och kommunikation på resor och sedan in i datorn hemma. Förstår inte varför QX skulle vara avlastande där?

Men du fick ju snyggt in din käpphäst att en laptop är död, igen. Undrar hur jag skulle redigera mina 4,5 timmar film från senaste resa, jobba ihop min lön med 3d-cad, bildbehandla och backupa mina tusentals bilder, göra alla mina tyngre outlook, excel, office jobb med mera utan den antika prylen?

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Du har aldrig reflekterat över varför Microsoft köpte Nokias mobildivision till ett kraftigt överpris?

Var det för att i tolfte timmen komma över patent och kartor för att de insåg att PC-eran är slut och det var hög tid att satsa på något nytt?

Microsofts styrelse tog beslutet och tvingade Ballmer att avgå, samme Ballmer som tyckte att Apple inte var seriöst när de 2007 satsade på iPhone.

Tiden får utvisa om det var Nokia eller Microsoft som drog vinstlotten, idag tror finansgubbarna på Wall Street mest på Nokia.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Du kan väl inte på allvar påstå att man kan sköta en professionell verksamhet från en padda på 10 tum. För närvarande använder jag en stationär dator med tre 22" skärmar ,där jag kör ett administrativt program, Word, Exel, Outlook, Firefox. Det görs kalkylering, hanteras texter till webshopen, görs nyuppläggningar i webshopen, besvaras kundmails, bildhantering, nyuppläggningar i det administrativa systemet m.m.
Hur skall du kunna hantera det på en padda, som jag i professionella sammanhang betraktar som en leksak, men som antagligen har sitt värde som just SURFplatta, navigator, spelkonsoll....?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Du kan utan vidare ersätta Microsofts dyra Officeprogram redan idag och inom en snar framtid övriga administrativa PC-program. Plattor och framför allt appar kommer att utvecklas enormt i nära framtid.

Knappandet kommer att ersättas med mer sofistikerade inläsningsmetoder, bokföringen sker i stor utsträckning redan idag med automatisk inläsning och analyserna sker blixtsnabbt.

Annat var det 1986 när jag var med och införde datoriserad bokföring och redovisning på en ABC800 på ett energiföretag med 27000 kunder. Minnet bestod av floppydiskar på 360 kB vill jag minnas.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Börjar vi inte hamna ganska långt off topic nu? Vet inte riktigt vad som är poängen med denna pattfanatism. Skickat från tåg med min Sony Z pad

Anders
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Du kan utan vidare ersätta Microsofts dyra Officeprogram redan idag och inom en snar framtid övriga administrativa PC-program. Plattor och framför allt appar kommer att utvecklas enormt i nära framtid.

Knappandet kommer att ersättas med mer sofistikerade inläsningsmetoder, bokföringen sker i stor utsträckning redan idag med automatisk inläsning och analyserna sker blixtsnabbt.

Annat var det 1986 när jag var med och införde datoriserad bokföring och redovisning på en ABC800 på ett energiföretag med 27000 kunder. Minnet bestod av floppydiskar på 360 kB vill jag minnas.


Det känns som att det är några år sedan du sysslade med sådant här, men vad har priset på Officeprogrammen med detta att göra. Sedan pratar du om vad du tror om framtiden, men berätta i stället hur du på ett realistiskt sätt skall bedriva en professionell verksamhet med en padda på 10" innehållande lite av det jag beskrev, för det är verklighet. Vad som hände -86 är heller inte särskilt relevant.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Vad som hände -86 är heller inte särskilt relevant.

Jag var ansvarig för verksamheten till 2008, även det är forntid idag.
Jag har alltså varit med om några systemskiften under tiden men önskar jag vore med idag, nu när det börjar hända saker i databranschen.
 
Toppen