• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ett objektiv med sensor till mobilen – Sony QX10 och QX100
Kamera & Bild har provat på Sonys senaste innovation: ett objektiv som innehåller sensor, optik, minneskort och avtryckare. För att också få en skärm ansluter man bara "kameran" till valfri smartphone via wifi, och får då en mer klassisk kamera. De nya objektivkamerorna QX10 och QX100 kan användas även utan telefonen.

sony3.jpg


Två versioner
QX10 väger 105 gram och har en 18,2 megapixels 1/2,3"-sensor, och objektiv med ljusstyrkan 3,3-5,9 - samt en optisk zoom på 10x (motsvarande 25-250 mm i småbildsformatet). ISO-omfånget är mellan 160 och 25600 ISO.
QX100 kommer med samma 1"-sensor som vi hittar i nya Sony RX100-II på 20,2 megapixel, och har ett objektiv med ljusstyrka från 1,8 till 4,9. Zoomen hos QX100 är 3,6x (motsvarande 28-100 mm i småbildsformatet). Vikten hos QX100 är 179 gram. ISO-omfånget är mellan 100 och 12800 ISO.
Diametern hos kamerorna är 62 centimeter. Båda kamerorna har inbyggd bildstabilisering och kan spela in video i 1080p i 30 bilder per sekund.
DSC-QX10 kommer att kosta 2000 kronor. DSC-QX100 kommer att kosta 4000 kronor. Båda kamerorna finns tillgänglig från slutet av september 2013.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ett objektiv med sensor till mobilen

sony-qx-smart-lens.png


Experterna tror att Sonys QX kameror kommer att ta död på både kompaktkameror och kameror typ Nokias/Microsofts Pureview.

The era of “smart cameras” might be dead before it fully arrives thanks to Sony’s new line of QX Smart Lenses, which the company announced today.
The QX Smart Lenses are essentially just a really nice camera lens that hijacks your smartphone (nearly any smartphone) to transform it into a “smart camera” that’s on par with point and shoots. Yes, there is the matter of you still having two different pieces (lens + smartphone) to keep up with, but if we’re just talking about photo quality, the QX might be worth it.

The QX lenses have pretty much everything you’d find in a mid-level camera, including (of course) zoom lens function, image sensors, battery, microphone, and removable memory card slots. As for the smartphone, the QX lens uses the screen as its viewfinder (window or screen you look into/at when aiming to take a shot). The lens can connect to your smartphone via Wi-Fi, which also allow you to upload photos to the web and share them across social networks and such. Also, you don’t actually need to keep both the lens and the smartphone attached when taking a shot. That means you can detach the lens and get the exact angle you want… while matching up with your smartphone screen to make sure you’ve got a good shot.

Read more at Sony’s QX Smart Lens turns any smartphone into a badass camera | VentureBeat
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Sonys gratisapp PlayMemories app kan användas för att kontrollera kamerainställningar såväl som att hantera, redigera och dela med sig av bilderna.

Eftersom kamera och telefon/platta är sammankopplade med WiFi kan de även användas åtskilda vilket ger oanade möjligheter.

image.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Og samtidig lanserer Sony Experia Z1 med meget bra kamera - greit å satse på flere hester. Z1 med sin vatntetthet og tålighet ellers, men uten optisk zoom, og QX i 2 varianter - en rimelig med 10 ganger zoom og en dyrere med 3,6 ganger zoom. Sisteman med øvrige fotodata helt mot toppen av kompaktkameraene.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Vissa nackdelar dock:
  1. Liten sensor, därmed korta brännvidder och nästan omöjligt att få korta skärpedjup
  2. Inget stativfäste
  3. Klarar ej RAW-format
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

QX100 har en stor sensor på 1 tum och stativfäste men kan inte ta RAW-bilder.
Största bländare 1,8 innebär litet skärpedjup om man så vill.
Manuell inställning har endast bländarförval. Eftersom detta är de första versionerna kommer det säkert fler funktioner ganska snart.

Jag själv kommer att hänga på låset när den släpps i slutet på månaden eftersom min älskade Samsung Galaxy börjar falla isär och få alltför mycket damm på sensorn som inte kan avlägsnas.

image-759042.jpeg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

QX100 klarar också manuell inställning av fokus och zoom. Man kan också välja en mängd olika fotoprogram, inklusive Superior Auto , som identifierar 44 olika fotograferingsförhållanden och justerar kamerans inställningar i enlighet med detta .

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

camera1.jpg


Att kameralins och telefon/platta kan hållas åtskilda upp till 5 meter öppnar för oanade möjligheter,
särskilt när det gäller makrofotografering eller fotografering i trånga miljöer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Jag fick en förfrågan om varför mina sympatier plötsligt svängt från Nokia/Microsoft Lumia 1020 till Sony QX.

Skälen är bland annat:
  • Att man kan använda sin befintiga telefon/platta vare sig den är Apple, Android eller Windows.
  • Att man ständigt är online och kan dela med sig av bilderna till sociala media, Dropbox m.m.
  • Att sensorns storlek är drygt dubbelt så stor på QX100
  • Att priset jämfört med motsvarande kamera är betydligt lägre
  • Att man kan använda lins och telefon/platta åtskilda
  • Att man på en platta på 7-10 tum får en överlägsen sökare

Denna utveckling på kamerafronten är bara början, jag är säker på att Canon, Nikon, Olympus m.fl. kommer med liknande snillrika koncept ganska snart.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Men, men... Igen två prylar att kånka med. Jag är lite skeptisk, fast det får nog bildkvaliten att visa. Själv har jag en Sony RX100, inte mycket större än objektivet, men vilka bilder! Och vilken lätt hantering.

hälsning
jyrki:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Men, men... Igen två prylar att kånka med. Jag är lite skeptisk, fast det får nog bildkvaliten att visa. Själv har jag en Sony RX100, inte mycket större än objektivet, men vilka bilder! Och vilken lätt hantering.

hälsning
jyrki:)

Objektivet och sensorn kommer just från Sony RX100 II som betraktas som den bästa kompaktkameran idag mycket tack vare sin stora sensor (1 tum). Jämfört med en vanlig mobilkamera är sensorn 5 ggr så stor. RX100 II kostar i handeln mellan 6500-7500 kr idag och QX100 3500-4000.

Prylarna tar mindre plats än separat kamera och telefon och får betydligt större bildskärm än en RX100 med bättre skärpa och upplösning.

QX100 väger 165 gram och motsvarande kamera RX100 II 254 gram. En annan fördel är att QX100 har högre ljuskänslighet än kameran (100-25600 ISO).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Spännande utveckling. Men är utformningen optimal? Nu föredrar jag gamla tunga systemkamerans format för att fotografera före telefonens lite kantiga. Rörelseoskärpan lär väl kameran ta hand om själv, men nån fyrkantigare/ egen fot/ handtag borde ge enklare handhavande? Att det är runt/ ringar att skruva på är ju eg ganska onödigt om man har en manöverpanel.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Jag håller med om att det är lite avigt att fota med en telefon/platta men med QX greppar man optiken underifrån med vänsterhanden som i gamla dagar. Det ger fritt fram för att göra inställningar med höger hand på telefonens/plattans skärm. Zoomningen görs på objektivet, möjligen också på skärmen?

Att man kan ha objektiv och telefon åtskilda ger spännande möjligheter att ta mer obemärkta bilder. Nu fattas bara en app med medföljande stativ som kan styras i höjd- och sidled.

image.jpg

Carl Zeiss T*, det för tankarna till Hasselblads objektiv som kostar en smärre förmögenhet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Otympligt format- svår att få ner i fickan

Ingen sökare så lika dålig i solljus som de flesta andra kompaktkameror.

Kör själv Sony Nex-6 för mer avancerat och Lumix Lx-7 med elektronisk sökare när platta formatet för plats i fickan viktigt. Mobilen i nödfall. Lumia 1020 verkar som bästa reserven just nu.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Otympligt format- svår att få ner i fickan

Ingen sökare så lika dålig i solljus som de flesta andra kompaktkameror.

Kör själv Sony Nex-6 för mer avancerat och Lumix Lx-7 med elektronisk sökare när platta formatet för plats i fickan viktigt. Mobilen i nödfall. Lumia 1020 verkar som bästa reserven just nu.

Anders

  • Betydligt mindre storlek och vikt än motsvarande kamera.
  • Sökaren kan användas flera meter från kameralinsen tex i skugga
  • Sökaren lika stor som använd telefon/platta (4-10 tum)
  • Sensorn är dubbelt så stor som Lumians
 
Toppen