• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Fördelarna är bra zoom, relativt bra sensor, ny innovation som kommer att sätta fart på andra kameratillverkare, ett hyfsat bra pris för DSC-QX100.

Kan den användas i lite tuffare miljö så är den använbar...
Ska man vara noga så kan den kanske inte klara alla tekniskt perfekta bilder...
men de mest intressanta bilderna får man ju i ögonblicket... och där har den fördelar.
Vill ha!

Bosse
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Fördelarna är bra zoom, relativt bra sensor, ny innovation som kommer att sätta fart på andra kameratillverakare, ett hyfsat bra pris för DSC-QX100.

Kan den användas i lite tuffare miljö så är den använbar...
Ska man vara noga så kan den kanske inte klara alla tekniskt perfekta bilder...
men de mest intressanta bilderna får man ju i ögonblicket... och där har den fördelar.
Vill ha!

Bosse

Jag har beställt den lilla QX10, beräknad leverans 25/9. Troligtvis längre leveranstid pga enorm efterfrågan. Det blir att lära sig ett nytt sätt att fotografera, skall bli spännande.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

  • Betydligt mindre storlek och vikt än motsvarande kamera.
  • Sökaren kan användas flera meter från kameralinsen tex i skugga
  • Sökaren lika stor som använd telefon/platta (4-10 tum)
  • Sensorn är dubbelt så stor som Lumians

-Håller inte med om mindre storlek.
-Sökaren=skärmen, ingen riktig sökare, syns ej i solen och kräver läsglasögon för väldigt många. Riktig sökare kan optiskt justeras
-riktig elektronisk sökare visuellt mycket större.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

-Håller inte med om mindre storlek.
-Sökaren=skärmen, ingen riktig sökare, syns ej i solen och kräver läsglasögon för väldigt många. Riktig sökare kan optiskt justeras
-riktig elektronisk sökare visuellt mycket större.

Anders

Den lilla väger knappt 90 gram, den stora 165 och motsvarande kamera 254.
Dessutom är sensorn på den stora 1 tum, en vanlig kompaktkameras sensor är i regel 5 ggr så liten. De flesta kompakter har endast skärmsökare på max 3 tum.

image.jpg
Klicka för större text
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Somliga har tummen mitt i handen och borde inte göra tester över huvud taget!

Jag tog några bilder i all hast och tycker att så mycket enklare kan det inte bli och med bättre resultat än med de flesta kompakter.

QX100 som är den dyrare varianten har samma objektiv som Sony RX100 II som rankas som den bästa kompaktkameran och har 1-tums sensor.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Somliga har tummen mitt i handen och borde inte göra tester över huvud taget!

Jag tog några bilder i all hast och tycker att så mycket enklare kan det inte bli och med bättre resultat än med de flesta kompakter.

QX100 som är den dyrare varianten har samma objektiv som Sony RX100 II som rankas som den bästa kompaktkameran och har 1-tums sensor.

Vidhåller att fotografering bör ske med kamera med riktig sökare med full information, synfelskompensering och läsbar i soljus. Förstår inte din kommentar om 3 tums sökare tidigare - titta i Lumix LX-7:s elektroniska sökare så kan vi prata om tiotusentals tum stor sökare. Dessutom mycket lättare att hålla stadigt när man kan hålla den mot huvudet. kanonkvalitet på bilderna. Får plats fotograferingsfärdig i en innerficka. Bara för att ta ett exempel.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Vidhåller att fotografering bör ske med kamera med riktig sökare med full information, synfelskompensering och läsbar i soljus. Förstår inte din kommentar om 3 tums sökare tidigare - titta i Lumix LX-7:s elektroniska sökare så kan vi prata om tiotusentals tum stor sökare. Dessutom mycket lättare att hålla stadigt när man kan hålla den mot huvudet. kanonkvalitet på bilderna. Får plats fotograferingsfärdig i en innerficka. Bara för att ta ett exempel.

Anders

Jag är säker på att du skulle bli positivt överraskad om du gav dig tid att prova själv.

Jag tyckte tidigare att genomsiktsökare var det enda raka men har ändrat åsikt alltefter skärmarna blivit större. Lite som att titta i ljusschaktet på en Hasselblad men med rättvänd bild.

Med bildstabilisering behöver man inte längre vara orolig för skakningsoskärpa.
Jag har använt elektroniska sökare på tidigare kameror men är inte imponerad!

Min QX får plats i bröstfickan och väger tredjedelen av en hyfsad kamera med 3-tumsskärm.

image-710281.jpeg


PS! En Lumix från 2012 kan inte på långa vägar mäta sig med en modern Sony RX 100 II från i år.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Jag är säker på att du skulle bli positivt överraskad om du gav dig tid att prova själv.

Jag tyckte tidigare att genomsiktsökare var det enda raka men har ändrat åsikt alltefter skärmarna blivit större. Lite som att titta i ljusschaktet på en Hasselblad men med rättvänd bild.

Med bildstabilisering behöver man inte längre vara orolig för skakningsoskärpa.
Jag har använt elektroniska sökare på tidigare kameror men är inte imponerad!

Min QX får plats i bröstfickan och väger tredjedelen av en hyfsad kamera med 3-tumsskärm.

image-710281.jpeg


PS! En Lumix från 2012 kan inte på långa vägar mäta sig med en modern Sony RX 100 II från i år.

Jag har under de senaste åren säkert köpt (och sålt) ett 20-tal kameror. I familjen idag äger vi 2st Sony Nex-6 med längsta zoom och pancake zoom. Varför den? Jo bra sökare, bra autofokus, bra sensorstorlek, i minsta format. Dessutom Lumix LX-7 och 2 st GoPro + ett antal mobiler inklusive Sony Z och Lumia 920. Plåtar ca 20000 bilder per år och filmar hundratals timmar video i ganska utmanade förhållanden. Så jag vet att sökare är oumbärligt och jag vet att håller man kameran närmare kroppen med böjda armar så får man mindre skakningar och jag vet att Lumix LX-7 är den optimala kameran om man vill ha litet format, bra zoomomfång, bra kvalitet och riktig sökare. Detta vet jag oavsett om du tycker annorlunda.

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Så jag vet att sökare är oumbärligt och jag vet att håller man kameran närmare kroppen med böjda armar så får man mindre skakningar och jag vet att Lumix LX-7 är den optimala kameran om man vill ha litet format, bra zoomomfång, bra kvalitet och riktig sökare. Detta vet jag oavsett om du tycker annorlunda.

Anders

Utvecklingen går snabbt i den här branschen, det bästa är naturligtvis att själv bilda sig en uppfattning om vad som passar bäst. Med en modern kompaktkamera med större sensor, tex Sony RX100 II med samma optik och sensor som QX100 har man åtminstone teoretiskt störst möjlighet att få bra bilder.

Rörelseoskärpa pga skakningar har blivit ett allt mindre problem tack vare bildstabilisering.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Utvecklingen går snabbt i den här branschen, det bästa är naturligtvis att själv bilda sig en uppfattning om vad som passar bäst. Med en modern kompaktkamera med större sensor, tex Sony RX100 II med samma optik och sensor som QX100 har man åtminstone teoretiskt störst möjlighet att få bra bilder.

Rörelseoskärpa pga skakningar har blivit ett allt mindre problem tack vare bildstabilisering.

Nu var ju diskussionen kanske inte så mycket om RX100 eller LX-7 utan sökare eller inte sökare och formfaktorn. Men lite roligt att läsa om vad första kommentaren till Fototsidans artikel om RX100 II skrev:

"Äntligen möjlighet att får riktig sökare på nya RX100. Att göra en så bra kamera utan denna möjlighet var synd och skam, och nu är det avhjälpt. Att man sedan lyckas ta fram en variant som passar till många olika kameramodeller borde göra att man säljer fler och förhoppningsvis kan hålla priset nere. På sitt sätt hade det dock varit bättre om den varit inbyggd i kameran redan från början, lösa sökare har en tendens att göra kamerorna klumpigare."

Visst, utvecklingen går framåt men frågan är om framåt alltid är rätt håll.
Med risk för att vi låter som skivspelare som hängt sig på upprepning så hävdar jag att utan riktiga sökare, smidigt format och vettigt zoomomfång så blir det problem. Tänk på alla dessa systemkameror som, om jag får raljera lite, köps av alla småbarnsfamiljer och sedan samlar damm i byrålådorna. Alldeles för tunga och klumpiga. Och alla dessa bilder som tas av lågupplösta mobiler och med billiga kompakter på armlängdsavstånd. Utan läsglasögon och på stranden/i fjällen ser man knappt vad man siktar på. Och mobilbilderna tas ofta på högkant och kamerabilderna/videorna i 4:3 eller 3:2-format för att sedan tittas på på liggande 16:9 skärmar:confused:

Så mycket viktigare i min värld att ha koll på det ovanstående än att analysera bildfiler på pixelnivå. Dessutom kan man med filter och photoshop göra så mycket med bilder idag så att försöka underbygga sina case med "titta vad fina bilder jag tar - jag har rätt" tror jag inte riktigt på. Viktigare att få bilderna tagna i vettig kvalitet och vettigt format är viktigare. Och då spelar så mycket annat än sensorstolek in.

Men eftersom bilder önskades så här är en av mina bilder tagna med Nex-6 i max sol och med 340 mm brännvidd (35-mm ekvivalent) senaste påsk. Större systemkamera skulle aldrigt åkt med upp på toppturen och en LX-7, QX100 eller RX100 skulle aldrig klarat av brännvidden eller hanteringen i solskenet och kylan. Klicka på bilden så ser ni den högupplöst. Inte alls photoshoppad ellr filtrerad förutom viss beskäring. Men nu börjar vi kanske hamna utanför tråden och i en generell fotodebatt. Dessutom väljer jag utrustning lika mycket för videokvalitet som för foto.

Bifogar även länkar till lite youtube-material vi lägger upp regelbundet.

2013-Påsken-Joel.jpg

Winter 2012-2013 BBC Best Shots slide show - YouTube

BBC -2013-03 Hemsedal Myrkdalen Snowboarding and Splitboarding - YouTube

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Somliga har tummen mitt i handen och borde inte göra tester över huvud taget!

De borde kanske även ha testat den med en Android. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Androidappen är bättre/snabbare eftersom Sony ju faktiskt har ett gäng Androider i sin repertoar.

Har du testat den med en modern Androidtelefon? Samma funktioner? Samma hastighet som på en iPhone?

Jag har inte hunnit plocka upp någon ännu...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Svar till JAndersB:
Håller med om det mesta, dock tycker jag att en "ögonsökare" begränsar möjligheterna. Det var av denna anledning som jag skaffade en QX som kan placeras både högt och lågt där bilden kan komponeras i lugn och ro på behörigt avstånd.

Det var så jag tog mina bilder bl.a. på de halvvissna blommorna, någon lust att lägga mig ned på backen hade jag inte.

a20131002_41-760563.JPG

Nästa gång blir det snyggare blommor!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

De borde kanske även ha testat den med en Android. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Androidappen är bättre/snabbare eftersom Sony ju faktiskt har ett gäng Androider i sin repertoar.

Har du testat den med en modern Androidtelefon? Samma funktioner? Samma hastighet som på en iPhone?

Jag har inte hunnit plocka upp någon ännu...

Företaget Agawi har mätt svarstiderna på en rad smartphones som finns ute på marknaden. Ju kortare svarstid desto snabbare upplevs telefonen. Mätningen visar att iPhone 5 är mer än dubbelt så snabb som flera av konkurrenterna.

Även gamla iPhone 4 är exempelvis snabbare än Samsung Galaxy S4, Lumia 928, HTC One och Moto X.

Detta är även min erfarenhet med min iPhone 5 vs Samsung Galaxy Androidversion 4.1.2.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Svar till JAndersB:
Håller med om det mesta, dock tycker jag att en "ögonsökare" begränsar möjligheterna. Det var av denna anledning som jag skaffade en QX som kan placeras både högt och lågt där bilden kan komponeras i lugn och ro på behörigt avstånd.

Det var så jag tog mina bilder bl.a. på de halvvissna blommorna, någon lust att lägga mig ned på backen hade jag inte.

a20131002_41-760563.JPG

Nästa gång blir det snyggare blommor!

Förstår denna poäng. Nu har ju de flesta kameror med riktig sökare även en vinklingsbar LCD-skärm. Dessutom är sökaren på LX-7 vinklingsbar. Men knäböja måste man ju. Eller så tar man GoPron och kör remote på Androiden. Eller Nex-6 via Wifi :)

Anders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
I

Ice-Man

Guest
Sv: Sony QX - objektiv med sensor till mobilen

Företaget Agawi har mätt svarstiderna på en rad smartphones som finns ute på marknaden. Ju kortare svarstid desto snabbare upplevs telefonen.

Ja där ser man, Sony vill väl inte sälja kamerorna ihop med deras egna telefoner :)
Har du någon länk till Agawi?
 
Toppen