• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpaneler

Bugz

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Olofström
HBK-Nr
20055
Medlemskap
2024
Har 1 st 110w solpanel och tänker sätta upp en 160w till, kan jag bara paralellkoppla solpanelern och sedan in i regulatorn som självklart måste klara i mitt fall minst 270w?
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Förstår inte varför man skall ha så mycket paneler. Har 100 W och står aldrig på elplats. Batteriet alltid fulladdat ( dock inte alltid på morgonen men tillräckligt). Kör
Spis, värme och kyl på gasol. Använder inte bilen på vinterhalvåret.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förstår inte varför man skall ha så mycket paneler. Har 100 W och står aldrig på elplats. Batteriet alltid fulladdat ( dock inte alltid på morgonen men tillräckligt). Kör
Spis, värme och kyl på gasol. Använder inte bilen på vinterhalvåret.

Förstår inte hur detta hjälper Bugz o_O
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Förstår inte varför man skall ha så mycket paneler. Har 100 W och står aldrig på elplats. Batteriet alltid fulladdat ( dock inte alltid på morgonen men tillräckligt). Kör
Spis, värme och kyl på gasol. Använder inte bilen på vinterhalvåret.

Om du inte förstår..... då tycker jag du skall använda din husbil en vinter.... då får du se om du ändrar din inställning.... hör gärna av dig hur det gick.... ;)
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Förstår inte varför man skall ha så mycket paneler. Har 100 W och står aldrig på elplats. Batteriet alltid fulladdat ( dock inte alltid på morgonen men tillräckligt). Kör
Spis, värme och kyl på gasol. Använder inte bilen på vinterhalvåret.

Helt klart ett fall för den berömda avundsjukan...

ju mer ström desto bättre , bara man har utrymmet. varför sitta o snåla på strömmen ???

200watts paneler, står trots det vid el stolpe då tillfälle erbjuds.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förstår inte varför man skall ha så mycket paneler. Har 100 W och står aldrig på elplats. Batteriet alltid fulladdat ( dock inte alltid på morgonen men tillräckligt). Kör
Spis, värme och kyl på gasol. Använder inte bilen på vinterhalvåret.

Du förstår tydligen inte heller att alla vi HB-åkare har olika krav på bekvämligheter med krav på 12v vi vill ha i våra fordon? Fler solcellspaneler ( det heter faktisk så enl. vår bortgågne vän Jappe) förlänger säsongen för oss som använder HB'n hela året. För oss "åretruntare" är min rekommendation att "tapetsera" taket med paneler.:D
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
När det gäller regulatorns kapacitet, är det amperen man ska kolla på då, dvs max power current ratingen på panelerna parallelkopplade som avgör? KIkar på en 100W panel som har max power current på 5.5A, tre sådana är 300W men bara 16.5A samtidigt som många 20A regulatorer säger sig klara max 260W. Max power voltage anges till 17.5 dvs 96.25 Watt den vägen. Vad är det som inte lirar i det exemplet och vad är det avgörande för regulatorn?
 
Senast ändrad:

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
BBC/ TopGear körde en Toyota Hilux till nordpolen den hade lätt kunnat bära en camper, jag har med egna ögon sett tyskreggad husbil i indien... medlemmar i klubben finns i Australien... Usa är knappast ovanligt med RV, vilken kontinent var det du tänkte på?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg tok ikke med min europeiske husbil hit down under, for dyr transport :D og når vi flyttet hit så ville det blitt krav om ombygging for å tilfredstille Australske lover og regler (føreplass på høyre side og bodelsdør på venstre). Men det finnes mengder med husbiler å hyra eller kjøpe. Har hatt en Winnebago Explorer i noen år, er uten egen husbil nå.

Australia er omtrent som Tyskland og Frankrike meget husbilsvennlig, mange byer er utmerket som RV Friendly - en kan overnatte på rimelige campingplasser, showgounds, naturparker og mengder av gratis plasser. Men når du hyr så pass på at det er biler som er utstyrt for overnatting utenom campsites det finnes campers som er avhengige av 230V oppkobling og som mangler badrum og toa.
 
Senast ändrad:

Bugz

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Olofström
HBK-Nr
20055
Medlemskap
2024
Om jag då har 2 st parallelkopplade batterier, 1 st regulator o 1 st panel, kan jag då koppla på en xtra panel med regulator paralellt med dom jag redan har ? Lr får jag en kortslutning då ?
 
Toppen