• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcells + litium på äldre bil

bartsokol

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Storfors
HBK-Nr
34091
Medlemskap
2025
Hej! Vi har köpt vår först husbil och vill göra några ändringar på elsystemet. Vi arbetar på distans och vill fricampa ibland så behöver vi mer el än det finns idag. Vi vill driva två datorer och ladda mobiler osv. Bilen är Knaus Sport Traveller 500D från 2005. Nu finns det ett bodelsbatteri (62Ah bly från Biltema under förarsätet) och det räcker inte. Vi tänker installera solcells, inverter och byta batteri till litium. När det kommer till solcells är det inte så komplicerad (takyta är inte så stor) men jag behöver lite tips när det kommer till batteri, inverter, laddare...

Jag har kommit på följande:
Solcellspaket: Sunlux 330W solcellspaket (kanske med någon andra regulator)
Batteri: Sunwind 100Ah
Inverter: Victron Phoenix 500VA

Kan befintlig laddare (Calira EVS 30/20-DS/IU) klara laddning av 100Ah litium batteri och startbatteri (också 100 Ah)? Det har inställningar bara för bly och gel, och klarar 70 till 200 Ah batteri. Behöver vi mer ändringar på elsystemet för att allt ska fungera? Kanske skulle vi välja något annat när det kommer till solcell, batteri, inverter? Tack för alla tips om dessa!
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Har beställt solceller från Sunlux, Victron SmartSolar 100/20 och Phoenix Inverter 500VA med Control till bra pris (från SolarQuip). Har också bestämt att bara byta batteri med Calira kvar.

Tänker att beställa 100Ah litium med värme (från Sunwind), det kostar 7990 nu så priset är ganska ok. Det har BMS så ska det funka som drop-in? Ska Calira vara ställt på bly eller gel? Båda går till 14.4V men gel slutar laddning efter 10 timmar och bly efter 4.
Glöm inte att Verkningsgrad på solceller är ca 20% !
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Jag har en panel .250 watt..laddregulator 20 amp batteri är 150 amp agm från Leoch. Detta driver mitt 12 v system och ger vid behov 230 v via en 2000 w ren snus inverterad.detta enkla system har i sommar levererat mer el än ja kunnat använda...
Tänker är det om att kunna ladda lapptop
Så är det mycket watt från solelpaneler som är gynnsamt.. speciellt nu när det stundar mörka tider.
Sedan är ja av den åsikten att en lapptop eller en mobil kan laddas .med en enklare omformulera..
Läs på laddaren.den är elektronisk och klarar allt från typ 110 volt /60 Hz till 230 v 50Hz
Vad som är känsligt är el.motorer vatten värmare.. spisplator..
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Det går bra att ladda datorn från ett 12V uttag. Jag laddar datorn i husbilen via en transformator DC / DC 12-19,5V, det ger mindre förluster än att gå via en inverter som först ska transformera DC12V till AC220V som därefter ska transformeras ner till DC19V (eller i en del fall till 19.5V)

Håller med om ovanstående, men tycker det är enklare att köpa 12V laddare som passar datorn. Jag köpte min här, bra sortiment...

 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Det går bra att ladda datorn från ett 12V uttag. Jag laddar datorn i husbilen via en transformator DC / DC 12-19,5V, det ger mindre förluster än att gå via en inverter som först ska transformera DC12V till AC220V som därefter ska transformeras ner till DC19V (eller i en del fall till 19.5V)
Transformator DC/DC 12-19,5 V direkt utan att gå via AC tror jag inte på, det går ju inte att transformera upp en likspänning. Den enheten måste väl först hacka upp likspänningen till växelspänning för att sedan transformera upp spänningen till lämpligt värde och därefter likrikta tillbaka till DC. Förloppet blir i så fall samma som en att första en inverterad och sedan likrikta. Kanske är det i så fall så att kvaliteten på utrustningen bestämmer förlusterna, blir enheten varm vet man att det är onödigt stora förluster
 
Senast ändrad:

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Transformator DC/DC 12-19,5 V direkt utan att gå via AC tror jag inte på, det går ju inte att transformera upp en likspänning. Den enheten måste väl först hacka upp likspänningen till växelspänning för att sedan transformera upp spänningen till lämpligt värde och därefter likrikta tillbaka till DC. Förloppet blir i så fall samma som en att första en inverterad och sedan likrikta. Kanske är det i så fall så att kvaliteten på utrustningen bestämmer förlusterna, blir enheten varm vet man att det är onödigt stora förluster
Nope.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Transformator DC/DC 12-19,5 V direkt utan att gå via AC tror jag inte på, det går ju inte att transformera upp en likspänning. Den enheten måste väl först hacka upp likspänningen till växelspänning för att sedan transformera upp spänningen till lämpligt värde och därefter likrikta tillbaka till DC. Förloppet blir i så fall samma som en att första en inverterad och sedan likrikta. Kanske är det i så fall så att kvaliteten på utrustningen bestämmer förlusterna, blir enheten varm vet man att det är onödigt stora förluster
Har en ciggpluggsladdare som ger 60w via USB-C PD uttag. Fungerar aldeles utmärkt på de flesta nya Laptop som har denna teknik. Kör även jobbdator på detta sätt. HP Laptop.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Har en ciggpluggsladdare som ger 60w via USB-C PD uttag. Fungerar aldeles utmärkt på de flesta nya Laptop som har denna teknik. Kör även jobbdator på detta sätt. HP Laptop.
Precis. Har själv en HP Spectre. Har mailat HP, Dustin, Conrad, Kjell & Co m fl för det är precis en sådan jag behöver. Ena delen på kablaget behöver bytas ut till en för "cigg". Hittade den här en bit ner men inte som köpbart. Hur funkar det? - Laddare till laptop. Jag som höll på att köpa batteri för 20 lakan.... :twitcy:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Transformator DC/DC 12-19,5 V direkt utan att gå via AC tror jag inte på, det går ju inte att transformera upp en likspänning. Den enheten måste väl först hacka upp likspänningen till växelspänning för att sedan transformera upp spänningen till lämpligt värde och därefter likrikta tillbaka till DC. Förloppet blir i så fall samma som en att första en inverterad och sedan likrikta. Kanske är det i så fall så att kvaliteten på utrustningen bestämmer förlusterna, blir enheten varm vet man att det är onödigt stora förluster
Hej
Det är helt riktigt att likström inte går att transformera och hur just den här transformatorn är uppbyggd har jag inte satt mig in i men oftast är det att likströmmen går via transistorer som omvandlar den till en fyrkantkurva som sedan kan transformeras. Man brukar att kalla de här transformatorerna för DC/DC för att man både skickar in och får ut likström. Det kan nog vara ganska stor kvalitetsskillnad på transformatorerna och som Du säger kan värmeutvecklingen ge en viss ledtråd. De här transformatorerna är relativt billiga så jag köpte en i det övre segmentet och den håller sig hela tiden helt kall, den blir inte ens ljummen.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Den här varianten att höj spänningen kan bara användas vid låga effektuttag. Att kunna driva en fatorsamt laddningen av ett datorbatteri funkar inte
Nej det är sant. Var bara ett exempel på att man måste inte ha en transformator och gå via AC. Orkar inte ge mig in i en internetdebatt om saken. Ett annat exempel på något som fixar mer ström är en induktiv boost converter. Har använt en som i alla fall klarar 20A.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Jag har en panel .250 watt..laddregulator 20 amp batteri är 150 amp agm från Leoch. Detta driver mitt 12 v system och ger vid behov 230 v via en 2000 w ren snus inverterad.detta enkla system har i sommar levererat mer el än ja kunnat använda...
Tänker är det om att kunna ladda lapptop
Så är det mycket watt från solelpaneler som är gynnsamt.. speciellt nu när det stundar mörka tider.
Sedan är ja av den åsikten att en lapptop eller en mobil kan laddas .med en enklare omformulera..
Läs på laddaren.den är elektronisk och klarar allt från typ 110 volt /60 Hz till 230 v 50Hz
Vad som är känsligt är el.motorer vatten värmare.. spisplator..
Senaste veckorna så tog ja en gammal stationär dator till kuren .plugga in den på systemet och har spelat ett gammalt datorspel .. tills ja tröttnat..men det märks inte på batteri
.trotts relativt högt uttag av el .. vid mulet väder.. solel är ett fenomen .. vet inte hur mycket som går att ta ut
 
Toppen