• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcells + litium på äldre bil

bartsokol

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Storfors
HBK-Nr
34091
Medlemskap
2025
Hej! Vi har köpt vår först husbil och vill göra några ändringar på elsystemet. Vi arbetar på distans och vill fricampa ibland så behöver vi mer el än det finns idag. Vi vill driva två datorer och ladda mobiler osv. Bilen är Knaus Sport Traveller 500D från 2005. Nu finns det ett bodelsbatteri (62Ah bly från Biltema under förarsätet) och det räcker inte. Vi tänker installera solcells, inverter och byta batteri till litium. När det kommer till solcells är det inte så komplicerad (takyta är inte så stor) men jag behöver lite tips när det kommer till batteri, inverter, laddare...

Jag har kommit på följande:
Solcellspaket: Sunlux 330W solcellspaket (kanske med någon andra regulator)
Batteri: Sunwind 100Ah
Inverter: Victron Phoenix 500VA

Kan befintlig laddare (Calira EVS 30/20-DS/IU) klara laddning av 100Ah litium batteri och startbatteri (också 100 Ah)? Det har inställningar bara för bly och gel, och klarar 70 till 200 Ah batteri. Behöver vi mer ändringar på elsystemet för att allt ska fungera? Kanske skulle vi välja något annat när det kommer till solcell, batteri, inverter? Tack för alla tips om dessa!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Før køb af inverter skal du overveje, hvor meget 230V strøm du skal bruge.

Der er kun ganske få ting i en husbil, som ikke kan gå på 12V eller gas. Hus os skal vi bruge 230V til fruens hårtørrer og til ladning af cykler. Til hårtørrer rækker 500 ingen steder. Vor inverter er på 2.000 med spidsbelastning på 3.000.
Fint at du vælger "ren sinus" da visse el-artikler ikke kan klare modificeret sinus.

Laptops skal have 19V, men der findes mange omformere fra 12 til 19V, så du ikke behøver 230V til det. Telefoner kan lades via 12V cigarstik eller via USB, og så videre.... Vi har ingen kaffemaskine med lav er stempelkaffe med vand kogt på gas.

Når du vælger produkter, kunne det være en fordel om de forskellige enheders bluetooth kunne samarbejde, så du kan aflæse alle enhedernes værdier samme sted.

Din MPPT lader bør have en lithiumprofil for at lade LiFePo4 korrekt uden at ødelægge. Det er jeg ganske overbevist om at din Calira ikke har. Jeg har trukket sikringen til ladning på EBL, således at den ikke virker. Det kan dog betyde ,at du skal have en 230V lader med en lithiumprofil monteret i stedet. Igen en god ide at vælge samme fabrikat til alle dine enheder.

Jeg har gjort som vedhæftet.
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 112

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det ser ut som ett ok paket. Ställ laddaren på Gel så bör det fungera bra. Möjligtvis så är invertern liten men det beror lite på ditt behov. Det finns billigare fullt kapabla inverters med större effekt. Ren sinus ser jag som ett måste.
 

bartsokol

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Storfors
HBK-Nr
34091
Medlemskap
2025
När det kommer till inverter, vi vill driva 2 x MacBook Pro (med 160W laddare sammanlagt) och ibland några mindre apparater (tandborste laddare osv) så behöver vi inte så mycket kraft. Det självklart måste vara ren sinus för datorer. Tänker nu 375VA ska vara tillräckligt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
När det kommer till inverter, vi vill driva 2 x MacBook Pro (med 160W laddare sammanlagt) och ibland några mindre apparater (tandborste laddare osv) så behöver vi inte så mycket kraft. Det självklart måste vara ren sinus för datorer. Tänker nu 375VA ska vara tillräckligt.
Nej behöver du inte mer så är det ok. Jag hade dock satsat på minst 1500, bra att kunna dammsuga osv men känner du att det blir bra med 500 så är det bara att köra på :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Før køb af inverter skal du overveje, hvor meget 230V strøm du skal bruge.

Der er kun ganske få ting i en husbil, som ikke kan gå på 12V eller gas. Hus os skal vi bruge 230V til fruens hårtørrer og til ladning af cykler. Til hårtørrer rækker 500 ingen steder. Vor inverter er på 2.000 med spidsbelastning på 3.000.
Fint at du vælger "ren sinus" da visse el-artikler ikke kan klare modificeret sinus.

Laptops skal have 19V, men der findes mange omformere fra 12 til 19V, så du ikke behøver 230V til det. Telefoner kan lades via 12V cigarstik eller via USB, og så videre.... Vi har ingen kaffemaskine med lav er stempelkaffe med vand kogt på gas.

Når du vælger produkter, kunne det være en fordel om de forskellige enheders bluetooth kunne samarbejde, så du kan aflæse alle enhedernes værdier samme sted.

Din MPPT lader bør have en lithiumprofil for at lade LiFePo4 korrekt uden at ødelægge. Det er jeg ganske overbevist om at din Calira ikke har. Jeg har trukket sikringen til ladning på EBL, således at den ikke virker. Det kan dog betyde ,at du skal have en 230V lader med en lithiumprofil monteret i stedet. Igen en god ide at vælge samme fabrikat til alle dine enheder.

Jeg har gjort som vedhæftet.
Trevligt med bifogat kopplingsschema :)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Om du vill ha ett system du kan utveckla, så skulle jag lägga slantarna på...
Victron multiplus 12/1200/50 den ger dig 1200w 240, samt laddar ditt lifpo4 batteri med 50Ah.
Victron mppt 100/50 då kan du seriekopplade solceller till max 100v pa inkommande ledning, vilket ger mindre spänningsfall samt mindre kablar att dra genom bilen. Och den kan ladda med 50Ah. Fins aven några mindre modeller om ni inte kan. nyttja fler paneler.
Därefter.. Minst 200 Ah lifpo4 batteri.

Kostar lite mer men da kan du utveckla samt att det går att app styra det hela, samt online viavictrons service.
Paneler kan och ovan kända prylar kan hittas i Europa till vettiga priser om man jagar runt lite online...
Runt 11K for det jag räknat upp, med 2st 160W paneler, dock inte batteri medräknat.
 

bartsokol

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Storfors
HBK-Nr
34091
Medlemskap
2025
Om du vill ha ett system du kan utveckla, så skulle jag lägga slantarna på...
Victron multiplus 12/1200/50 den ger dig 1200w 240, samt laddar ditt lifpo4 batteri med 50Ah.
Victron mppt 100/50 då kan du seriekopplade solceller till max 100v pa inkommande ledning, vilket ger mindre spänningsfall samt mindre kablar att dra genom bilen. Och den kan ladda med 50Ah. Fins aven några mindre modeller om ni inte kan. nyttja fler paneler.
Därefter.. Minst 200 Ah lifpo4 batteri.

Kostar lite mer men da kan du utveckla samt att det går att app styra det hela, samt online viavictrons service.
Paneler kan och ovan kända prylar kan hittas i Europa till vettiga priser om man jagar runt lite online...
Runt 11K for det jag räknat upp, med 2st 160W paneler, dock inte batteri medräknat.
Multiplus ser intressant ut, om jag förstår det bra kommer det att ersätta Calira när det kommer till laddning från elnätet? Vad med laddning från generator då? Skulle jag ta Calira bort och installera något DC-DC laddare?

När det kommer till solceller vi har bara liten yta när vi kan placera dem, kanske 150x150 cm, så 2x165 är mest vi kan få. Jag tänkte Victron 100/20 regulator skulle räcka.

Och 200 Ah litium... det kommer att bli lite dyrt ;)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Victrons prylar kan finjusteras så du far optimal laddning för litium batterier eller vad du nu väljer.
Ja, en DC -DC laddare från generator ar en bra lösning jag själv har.
 

bartsokol

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Storfors
HBK-Nr
34091
Medlemskap
2025
Har beställt solceller från Sunlux, Victron SmartSolar 100/20 och Phoenix Inverter 500VA med Control till bra pris (från SolarQuip). Har också bestämt att bara byta batteri med Calira kvar.

Tänker att beställa 100Ah litium med värme (från Sunwind), det kostar 7990 nu så priset är ganska ok. Det har BMS så ska det funka som drop-in? Ska Calira vara ställt på bly eller gel? Båda går till 14.4V men gel slutar laddning efter 10 timmar och bly efter 4.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Hej!

(Ber redan nu om ursäkt om någon blir kränkt men jag kapar den här tråden istället för att starta en ny då jag också funderar på upgrade på elkapacitet.)

Åker runt i en '21 Chausson V690 med solceller men behöver helt klart mer kraft pga att vi kör på mässor neråt kontinenten några gånger / år och har alltså kontoret med oss. Vi står helst inte på ocharmiga ställplatser utan heller lite mer off-grid utan kabelanslutning.

Vi behöver dra runt två, tre datorer och en liten Nespresso-bryggare på 220V.

Bör tilläggas att jag inte riktigt vågar använda min 12-220V-150W-konverter då manöverpanelen i bilen får frispel då den är inkopplad. Den "brummar" dessutom lite väl mycket. Ska man släcka belysningen går antingen utomhusbelysningen på eller så startar vattenpumpen. Och det går inte se hur många procent det är kvar i varken bilbatt. eller bodelen. Och det går inte släcka belysn ens. Måste dra kontakten för att manöverpanelen ska bli normal. Fara för elfel/brand??

Fråga 1
Hur stort Litiumbatt behöver vi investera i?
Kan ingenting om Ah och effekt. Finns det någon tabell någonstans man kan se hur många maskiner man vill koppla in så man ser hur många dygn det räcker för? Måste jag titta på apparaterna och räkna ihop vad de kräver för kraft? På en laptop står det "19V 6,3A, 120W" Hur 17 ska jag tänka; det var länge sedan man pluggade fysik i skolan.

Fråga 2
Varför funkar inte 220-vägguttagen i bilen om vi inte är inkopplade på elnätet?
Är det någon strömbrytare/relä i husbilen som är frånslagen?

Fråga 3
Vad är en laddregulator?
Måste jag köpa det också eller ingår det i ett nytt Litiumbatteri?

Fråga 4
Betyder "LifePo4" litiumbatteri eller är det ett fabrikat bland flera?

Fråga 5
"REN sinusvåg" jomenvisst... Behöver jag ens fundera på vad det innebär?

Tack för att ni finns!

/Johan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 72435

Guest
1 Vanligtvis sätter man in två ca 100ah batterier i bodelen och det ska räcka över natten.
Lithium kan du tömma så mycket mer än ett blybatteri så i praktiken räcker ett 100ah lithium istället för två 100ah blybatterier.
Spontant skulle jag säga att ett 200ah lithium med 200w solpaneler eller mer kommer bli en bra lösning för er.

2 230-uttagen är ren koppling från 230-landström. Vill ni ha 230 i de befintliga uttagen ska ni antingen ha landström eller koppla om ledningarna via en inverter. Jag föreslår att ni låter befintligt vara och satsar på en inverter med kvalitet, Victron tex. Du nämner 150w inverter idag och kaffemaskin, ni måste ha större inverter!

3 Laddregulator är grunkan som solpanelerna går in i, och från laddregulatorn till batterierna för batteriladdning.

4 Lifepo4 är lithiumbatteri med lithium/järn/någontingteknologi, det är den vanliga och i mitt tycke bästa lithiumbatteriet idag. Inget tillverkarnamn alltså.

5 Ren sinus är vad ni SKA ha, eftersom ni kan driva alla era 230v produkter med den.

6 Tänk på att stänga av invertern när ni inte använder den, eftersom den har en egenförbrukning. Ju större inverter, desto större egenförbrukning.

7 Lycka till! Jag är anvundsjuk på erat husbilsliv!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag svarar på frågan 1...

Eftersom du tänker jobba från husbilen så är det viktigt att el finns.
Efter mer än 12års boende i husbil vill jag säga.... Montera så mycket solpaneler som det får plats på taket... Varför.?.. Tänk då såhär.. Om en 100w solpanel ger vid dåligt väder max 1A.... Då ger 10 paneler tillsammans 10A laddning.
Sen är det samma med lifepo4 batteri... Köp så stort som din ekonomi tillåter, och med tanke på att du skall jobba.... Så bör det vara minst 420A..
Jag har tidigare haft 200 A lifepo4, men köpte nu via Ali Express ett 420A som tyvärr visar sig vara ett 175A....
Att ha många paneler och stort batteri gör att chansen för avbrott blir mindre om solen inte är framme....
Men om du utgår ifrån att solen är framme alltid då klarar du dig med ett 50Ah lifepo4 batteri... Och bara 1-200w Solpaneler...
Lycka till...
 
Senast ändrad:

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
1 Vanligtvis sätter man in två ca 100ah batterier i bodelen och det ska räcka över natten.
Lithium kan du tömma så mycket mer än ett blybatteri så i praktiken räcker ett 100ah lithium istället för två 100ah blybatterier.
Spontant skulle jag säga att ett 200ah lithium med 200w solpaneler eller mer kommer bli en bra lösning för er.

2 230-uttagen är ren koppling från 230-landström. Vill ni ha 230 i de befintliga uttagen ska ni antingen ha landström eller koppla om ledningarna via en inverter. Jag föreslår att ni låter befintligt vara och satsar på en inverter med kvalitet, Victron tex. Du nämner 150w inverter idag och kaffemaskin, ni måste ha större inverter!

3 Laddregulator är grunkan som solpanelerna går in i, och från laddregulatorn till batterierna för batteriladdning.

4 Lifepo4 är lithiumbatteri med lithium/järn/någontingteknologi, det är den vanliga och i mitt tycke bästa lithiumbatteriet idag. Inget tillverkarnamn alltså.

5 Ren sinus är vad ni SKA ha, eftersom ni kan driva alla era 230v produkter med den.

6 Tänk på att stänga av invertern när ni inte använder den, eftersom den har en egenförbrukning. Ju större inverter, desto större egenförbrukning.

7 Lycka till! Jag är anvundsjuk på erat husbilsliv!!
TACK Henrikss för dina svar! Jag ska kolla vad det är för kräm i bef batteri och vad det är för solpanel som sitter på taket.
Har insett att det här är något som husbilsfirman får installera då det är en hel del grejer som måste lira; inget jag köper in från USA/Kina och bygger ihop själv. BMS är något annat jag stötte på precis. Sitter den ihop med ett nytt Li-batt? Jag räknar med att det landar runt 15.000 för ett nytt batt. Bara det installeras rätt och att ingen vital del missas.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Jag svarar på frågan 1...

Eftersom du tänker jobba från husbilen så är det viktigt att el finns.
Efter mer än 12års boende i husbil vill jag säga.... Montera så mycket solpaneler som det får plats på taket... Varför.?.. Tänk då såhär.. Om en 100w solpanel ger vid dåligt väder max 1A.... Då ger 10 paneler tillsammans 10A laddning.
Sen är det samma med lifepo4 batteri... Köp så stort som din ekonomi tillåter, och med tanke på att du skall jobba.... Så bör det vara minst 420A..
Jag har tidigare haft 200 A lifepo4, men köpte nu via Ali Express ett 420A som tyvärr visar sig vara ett 175A....
Att ha många paneler och stort batteri gör att chansen för avbrott blir mindre om solen inte är framme....
Men om du utgår ifrån att solen är framme allrid då klarar du dig med ett 50Ah lifepo4 batteri... Och bara 1-200w Solpaneler...
Lycka till...
Precis, lika bra att köpa så stort som ekonomin tillåter. Och ja, det finns mer plats på taket. :) Beklagar där med din Kina-investering.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
6 Tänk på att stänga av invertern när ni inte använder den, eftersom den har en egenförbrukning. Ju större inverter, desto större egenförbrukning.

7 Lycka till! Jag är anvundsjuk på erat husbilsliv!!
Invertern är alltså omvandlaren från 12 V till 220V du menar? Ja, den har ju en liten strömbrytare och lysdiod så den ser ju ut att dra ström när den är på. Men det verkar som om bilen inte tycker om den.
Tack, ja som gammal seglare så är detta lite nytt ändå med husbil. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
TACK Henrikss för dina svar! Jag ska kolla vad det är för kräm i bef batteri och vad det är för solpanel som sitter på taket.
Har insett att det här är något som husbilsfirman får installera då det är en hel del grejer som måste lira; inget jag köper in från USA/Kina och bygger ihop själv. BMS är något annat jag stötte på precis. Sitter den ihop med ett nytt Li-batt? Jag räknar med att det landar runt 15.000 för ett nytt batt. Bara det installeras rätt och att ingen vital del missas.
Jag tvivlar på att du får något nämnvärt större lifepo4 batteri inkl installation för 15 000:- spänn..... Tyvärr
 
Toppen