• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcells + litium på äldre bil

bartsokol

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Storfors
HBK-Nr
34091
Medlemskap
2025
Hej! Vi har köpt vår först husbil och vill göra några ändringar på elsystemet. Vi arbetar på distans och vill fricampa ibland så behöver vi mer el än det finns idag. Vi vill driva två datorer och ladda mobiler osv. Bilen är Knaus Sport Traveller 500D från 2005. Nu finns det ett bodelsbatteri (62Ah bly från Biltema under förarsätet) och det räcker inte. Vi tänker installera solcells, inverter och byta batteri till litium. När det kommer till solcells är det inte så komplicerad (takyta är inte så stor) men jag behöver lite tips när det kommer till batteri, inverter, laddare...

Jag har kommit på följande:
Solcellspaket: Sunlux 330W solcellspaket (kanske med någon andra regulator)
Batteri: Sunwind 100Ah
Inverter: Victron Phoenix 500VA

Kan befintlig laddare (Calira EVS 30/20-DS/IU) klara laddning av 100Ah litium batteri och startbatteri (också 100 Ah)? Det har inställningar bara för bly och gel, och klarar 70 till 200 Ah batteri. Behöver vi mer ändringar på elsystemet för att allt ska fungera? Kanske skulle vi välja något annat när det kommer till solcell, batteri, inverter? Tack för alla tips om dessa!
 
F

F.d. 72435

Guest
Jag lever off grid och har skaffat husbil som rekreation.
Min stuga/tinyhouse har 3000w solceller och en batteribank på 16x100ah gelbatterier.
Husbilen har 2x120w solceller och 2x 95ah blybatterier.
Idag ångrar jag att jag inte köpte lithium till huset, dom laddar upp så mycket snabbare.
Nästa år tänker jag sälja av mina gel och köra lithium hemma också.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oj, det passerade förbi i all hast, jag kommer inte ihåg var jag såg just det batteriet.
Just nu kollar jag runt lite här:
Batteri för fritidshus | Sunwind
Köper du två 100Ah..lifepo4 batteri så räcker inte ens dina 15 000 till bara inköpet av batteriet
Med 200 ah lithium skulle jag tro att du klarar dig 2-3 dagar om ingen laddning sker under tiden..
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Köper du två 100Ah..lifepo4 batteri så räcker inte ens dina 15 000 till bara inköpet av batteriet
Med 200 ah lithium skulle jag tro att du klarar dig 2-3 dagar om ingen laddning sker under tiden..
OK! Jag får kanske revidera budgeten. Läste någonstans att någon hade över 400Ah i sitt Litiumbatt. Måste kostat en slant.
Solcellen som sitter här på taket är på 120W vad jag förstått i mina papper.
Nu ska jag ta reda på vad det är för batteri jag har och hur mycket plats det tar... Antar att det gamla byts ut och ett nytt ersätter? Det finns väl varken utrymme eller anledning att ha kvar det gamla?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
OK! Jag får kanske revidera budgeten. Läste någonstans att någon hade över 400Ah i sitt Litiumbatt. Måste kostat en slant.
Solcellen som sitter här på taket är på 120W vad jag förstått i mina papper.
Nu ska jag ta reda på vad det är för batteri jag har och hur mycket plats det tar... Antar att det gamla byts ut och ett nytt ersätter? Det finns väl varken utrymme eller anledning att ha kvar det gamla?
Sen bör du kolla upp hur mycket A du får ut ur solpanelen en solig dag (med halvtomt batteri)
Jag hade 10st flexibla solpaneler varav 4 var limmad på taket.... Nu har jag fått ta bort 5 st Då dessa har slutat att fungera. De som var limmad blev säkert för varma..... Två av de flexibla panelerna var bara 1,5år gammla.... Mycket att tänka på när man behöver mycket el... :rolleyes: så lycka till...
 
F

F.d. 72435

Guest
Sen bör du kolla upp hur mycket A du får ut ur solpanelen en solig dag (med halvtomt batteri)
Jag hade 10st flexibla solpaneler varav 4 var limmad på taket.... Nu har jag fått ta bort 5 st Då dessa har slutat att fungera. De som var limmad blev säkert för varma..... Två av de flexibla panelerna var bara 1,5år gammla.... Mycket att tänka på när man behöver mycket el... :rolleyes: så lycka till...
Vad spelar ett halvtomt batteri för roll?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Angående din förbrukning är det väldigt lätt att räkna.
Lägg ihop effekterna (Watt) ty effekterna är samma energivärde oberoende av vad apparaten matas med i volt.
T.ex. kaffebryggare 1000W (230V)+dator 200W (19V) + vattenkokare 300W (12V).
Detta blir 1500W.
Om allt körs på 230V drar det (1500/230) 6,5A, på 12V (1500/12) 125A.
På ett ungefär, du får lite förluster också.
Om du får 1500W på grejor som går på 230V så behöver du en inverter som minimum klarar 1500W men den kommer då att dra 125A från ditt 12V batteri.
Är ditt batteri då på 200Ah så klarar du dig drygt en timme.
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Dessa "lågpris" drop-in Litium kan parallellkopplas, det tyder på ett lite mer påkostat BMS, du får 2st för under 15k just nu.
Ska du använda husbilen i minusgrader så kanske du behöver Litiumbatteri med inbyggd värme, beroende på dess placering.

LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah - Sunlux® Powerbox
Ja, det är den storleken jag får plats med. Förnämligt att det i annonsen tom står att "det passar i en Ducato". Där sitter ett vanligt 13V blybatt idag så jag har ju inte plats för två nya. Men vadå "lågpris"? Är det sämre kvalitet? Vad är "normalpris"?
Nja, visserligen bor man i Sverige men det kommer inte bli aktuellt med fjällsemester i husbil vintertid. Vi har annat boende när vi ska åka slalom i Sverige men man vet aldrig.
 
Senast ändrad:

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Angående din förbrukning är det väldigt lätt att räkna.
Lägg ihop effekterna (Watt) ty effekterna är samma energivärde oberoende av vad apparaten matas med i volt.
T.ex. kaffebryggare 1000W (230V)+dator 200W (19V) + vattenkokare 300W (12V).
Detta blir 1500W.
Om allt körs på 230V drar det (1500/230) 6,5A, på 12V (1500/12) 125A.
På ett ungefär, du får lite förluster också.
Om du får 1500W på grejor som går på 230V så behöver du en inverter som minimum klarar 1500W men den kommer då att dra 125A från ditt 12V batteri.
Är ditt batteri då på 200Ah så klarar du dig drygt en timme.
Det är nog så att vi kan tänka bort kaffet. Den lille bryggaren går ju bara en minut på morgonen, en minut vid lunch och en minut på em. Datorerna snurrar däremot mer konstant. Behöver effekt nog att ha igång minst en av dem mer eller mindre konstant dagtid, iaf i 3 dygn innan man rör på sig. Vi står alltså vid mässhallar och det kan ju bli så att det inte finns landström alltid.
Rent spontant blir jag lite förskräckt om det nu skulle visa sig att våra "krav" behöver ett monsterbatteri för att hålla en dator i liv 3 dygn.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Drar din dator 3A/timmen då blir det på ett dygn 72A som går ur batteriet
Så på 3 dygn blir det totalt 216A.
Går den istället 12 timmar\ dygnet under 3 dagar då förbrukar datorn 108A totalt....
Använder du mer el så är det bara att lägga till.... Lycka till..
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är nog så att vi kan tänka bort kaffet. Den lille bryggaren går ju bara en minut på morgonen, en minut vid lunch och en minut på em. Datorerna snurrar däremot mer konstant. Behöver effekt nog att ha igång minst en av dem mer eller mindre konstant dagtid, iaf i 3 dygn innan man rör på sig. Vi står alltså vid mässhallar och det kan ju bli så att det inte finns landström alltid.
Rent spontant blir jag lite förskräckt om det nu skulle visa sig att våra "krav" behöver ett monsterbatteri för att hålla en dator i liv 3 dygn.
Om du ska få reda på vad din inverter måste klara så ska den dimensioneras efter den enskilt största förbrukaren (gissningsvis kaffemaskinen).
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det senaste batteriet jag byggde är på 8 st CATL 302 Ah celler och således 604 Ah, Sedan Daly 250 Amp BMS. Kostnad ca 15000. Sedan så har jag en lågfrekvens inverter som kan ge 3000 W kontinuerligt och 9000 W momentant, samt att den laddar 90 A om jag mot förmodan står på landström.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dessa "lågpris" drop-in Litium kan parallellkopplas, det tyder på ett lite mer påkostat BMS, du får 2st för under 15k just nu.
Ska du använda husbilen i minusgrader så kanske du behöver Litiumbatteri med inbyggd värme, beroende på dess placering.

LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah - Sunlux® Powerbox
Nu kommer ny version med mera AH i samma låda.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Batteri är för mig ett fenomen.. men tror att det behövs 10 amp laddning per 100 amp batteri. Sen å fatta hur mycket en solpanel ger å hur ja ska tolka spänningen i batteri i förållande till hur mycket som är kvar i batteri.!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad är det? Du behöver inte förklara vad en inverter är, men lågfrekvens ?
Kort sagt en betydligt mera välbyggd inverter. Klarar tex 3x märkspänning i upp till 30 sekunder, detta gör att du kan dra igång grejor som kräver mycket startströn, tex kompressor och luftkonditionering. Sök på det så finns det en del att läsa om det. Enda nackdelen är väl att de väger lite grand, min väger ca 25 kg, de har också en något högre elförbrukning vid tomgång.
 
Toppen