• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller - elverk, vad ska man köpa??

F

F.d. 4931

Guest
Vi är helt nya som husbilsägare, vi har köpt en Burstner 810G 2011, som vi får i april.
Nu till vår fråga..

Vi ska komplettera bilen med solcellspaneler och ett elverk..

Vad rekommenderas är det gäller solceller? Watt, regulator etc?? något särskilt att tänka på? Husbilsfirman hade specat bilen med 57W solcellspaneler, men det har vi avbeställt, räcker 100W eller vad ska man ha?

Fråga 2: Elverk, vad behövs i storlek?
Vi vill kunna nyttja AC (takklima) eller den elektriska golvvärmen, räcker ett 2000W elverk? är det bara Honda som gäller??

Man vill ju ha tillräckligt effekt, men ändå inte för mkt vikt att dra runt på...

Tacksam för hjälp...
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Var placerar Ni Elverket när ni campar, så att det stör så lite som möjligt, framför allt gäller det grannar. Vad jag förstår så är det enda möjligheten att ha ett elverk om man skall driva en AC.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej räcke det med ett Kipor IG 1000 när man vill ha det till att driva kylskåp,micro, kaffebryggare,ledlampor och TV när man fricampar???? Inte allt samtidigt naturligtvis.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Var placerar Ni Elverket när ni campar, så att det stör så lite som möjligt, framför allt gäller det grannar. Vad jag förstår så är det enda möjligheten att ha ett elverk om man skall driva en AC.

Vår erfarenhet är att om det finns bakgrundsljud så hörs inte ett honda 20ie mer än 100 meter när vi laddar batterier och ser på Tv. När vi vildcampar och är ensamna brukar vi låsa fast elverket vid ett träd el. dyl 25 meter bort. Men ska du köra AC så kommer elverket att gå på fullvarv och då är ljudnivån en helt annan...
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Är det någon som försökt att bygga in Elverket och ljudisolerat det i någon låda, problemet skulle antagligen bli kylningen, går det att lösas på något sätt?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

var själv intresserad av elverk så jag kollade runt på Mässcampen på Elmia där gick nog dom flesta av marknades märken ,med reservation om belastningsgraden så upplevde jag att Hondas var tystas , kolla på decibellen vid olika belastningarär ett tips.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej.
Vi har provat (men inte mätt via Db-mätare) hör dock ingen skillnad i vårt användande mellan Honda el. Kipor, detta vid ett identiskt nyttjande!
Har även kört Kipor (som är en väl byggd kopia av Honda, startar jämt) i 3år utan problem.

Intressant hur en tråd utvecklar sig, blev nyfiken på en Bürstner 810... Där får plats 550W solpanel på taket.
Även fast jag starkt rekommenderar: Sen-Höst, Vinter el. Tidig-Vår en: Solföljande panel!

Finns en & annan här som inte har Ödmjukheten att inse andras energi behov, endast deras eget "friluftsliv"... =Värmeljus, tälta jämte husbilen, ingen Tv/radio etc..?
För Er med tunnelseende, som Aldrig vart utanför ramarna, era rekommendationer är av all väl-mening men passar för den skull inte Alla!

Man kan bli Så trött på att läsa trådar med inlägg som hävdar:
Energibehov vadå? Släng allt, köp inget... "Vi klarar oss minsann att fricampande i 2veckor utan solceller, utan någon som helst tillskotts-el eller något annat" på våra ~45Ah...

Stöööööööööön.............. :wall: .... :msn_wink:

En del jobbar Faktiskt med fordonet Året runt och klarar sig således Inte utan El! Speciellt inte de gånger det innebär två dygn mitt i vintern Utan Elstolpe!!!
Tex. AC i Juli till hundarna! = Bra & fräsch batteribank + ett elverk! eFoy i all ära, men det fungerar dåligt med el-tillskottet det ger per dygn för investerad krona i vår applikation.
Dock inget annat att säga: Det är verkar riktigt bekvämt för en normal-användare! (men +40.000SEk monterat för en E1600... jösses)

Who knows, det kanske blir både 550W solceller (4.950:) platt på taket, + ~60W + solföljare (3750:) + en ~1200W efoy (Usch... dyr) + i reserv ett Kipor 3000W (4700:) elverk i bilen som landar i Mars! :msn_laugh:
Vilket som blir det: 3000W S-inverter, (4500:) + 360Ah AGM batteribank (6100:) = Centraldamsugare, Micro, El-markis, El-sängar, el-tandborstar, hårfön, surround ljud, tv etc... El hit & dit... Vi Njuter av Livet! :blabla:

Mvh. Magnus :angel:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Kort beskrivning av våra behov och vår konfigurering (får kopieras):

Fricamping 100 dagar i Europa - ingen 220 V - (inga åskskador längre)

100 W solpanel med LR1218 kopplat till EBL 220-2
2 st 100 Ah Gelbatterier (dyra jäklar, 2.900:) + startbatteri
25 LED-lampor + 8 m LED-slinga
LED-TV med antennförstärkare: 2-3 h/dag, 12 V
TV-ljudet kopplat till bilradion (startbatteriet)
Dator: 2-3 h/dag, DC/DC 12->19V
3G-router alt NET1-router alt Wifi-Repeater: 2-3 h/dag DC/DC 12->12 V
2 st Mobil-laddare, 12 V + 7 st larm varav 6 st på 12 V
Electrolux Ergorapido Gold sladdlös batteridammsugare: Laddas direkt på 12 V
Omniaugn (gasol). Blev lurade att köpa 220V ugn och 1500 elverk. Ugnen kunde vi ångra.

Hittills har batterierna inte varit under 50% (funkar tydligen bäst med lite kräm kvar i batterierna)

Inga 220V förbrukare
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej
Jag sitter litet i samma läge som trådskaparen och skall snart hämta en ny husbil.
Efter ganska många år med husvagn och husbil så har man ju vissa erfarenheter i bagaget så när man fått chansen att specificera "drömbilen" vill jag göra rätt så den funkar bra.
Bilen i fråga är en 880 lång integrerad bil med dubbelgolv och god isolering. Från början har jag 200Ah i batteribanken som laddas från en 140 A generator på motorn via bilens EBL som klarar ladda max 45 A från 230 inkopplig när jag står stilla och har elstolpe.
Jag får 2st 125W solpaneler som kopplas via mppt regulator. Alla lampor är LED även om de är många. Bilen har inbyggd AC sittande i golvet men den räknar jag bara med att köra när jag har tillgång till 230. Jag har vattenburen Aldevärme men också en stor Webastovärmare kopplad på bodelens el och värmesystem. Bilen har också värmeväxlare. Bilen har multimedia system kopplat på bilens el samt 22 tums LED Tv. Jag använder bilen i från Mars till Oktober just nu och fricampar vid skjutbanor ofta 2-4 dagar åt gången utan el. Planen är att om några år övervintra i spanien och då växla mellan fricamping och campingplatser.
Vad jag förstår finns det redan många i klubben som lever i stort som jag planerar så min undring är om jag missat något och kommer strömen att räcka till? Jag har också ett 1000W elverk i reserv som jag aldrig behövt använda. När jag testat det så tycker jag att oljudet inte riktigt går ihop med min syn på lugn och ro.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Bestliner/

Nedan inlägg gäller enbart utan tillgång till el-stolpe:
I mina ögon ser du ut att ha riktigt bra koll på hur din konfiguration bör vara!

Du kommer klara dig fin, fint och vid ev. x-tra behov /som tyvärr inträffar emellanåt/
Laddar du din batteribanken från 30% tillbaks till närmare fullt på ca. 5h. el-verks drift.

Själva:
Inräknat även de gånger vi bistått andra "strandsatta, tomma" fri-campare på ställplatser...
Har vi startat upp elverket ett 10-tal gånger. Värt sitt pris, vikt, underhåll utan omsvep!
(Sen använder vi det även mer än så, tex. när vi underhåller på platser utan tillgång till el, Stort +)

Skulle själv idag Aldrig åka utan ett elverk!
En natt för ganska precis 2år sedan med -15gr. började vår gasol panna att krångla.
Räddning: Elverket startades upp inkl. 2st 1000W el-fläktar som Alltid är med.
Det är via ytterligheterna vi lär oss att ha med back-up! (pannan hade "bråkat " förr) :msn_wink:

Gällande el-tillskott mellan Okt-Mars är det lite knivigare... Speciellt runt våra bredd-grader här i norr.
Fri-camp är då antingen i behov av solföljare, bränslecell el. just el-verk.
Solföljare är då helt överlägset platt monterade paneler, under sommartid är stora platt monterade paneler bra till drift av hög konsumtion.
Men under höst, vinter och vår ger en solföjare med ex. 60W panel bortåt 50-100% mer effektivt tillskott än dina 250W platt monterade.
En solföljande panel kan ibland bli skillnaden mellan att behöva starta el-verket el. inte under denna period.

Viktigast är att ta reda på sin egen tänkta elkonsumtion! Sätt in teknik, tillskott, förbrukare efter det som Du är nöjd och känns tillfreds med.

* Räkna samman alla förbrukare
* Fundera på användandet, fri-camp, eller ta in på camping med El emellanåt?
* Montera sedan in tillskott med rekommendationen ca. 30-50% i över kapacitet.

Mvh. Magnus
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Det jag hade satsat på idag hade varit en bränslecell för på sommaren då laddar solcellerna bäst men man har minst användning för energin .

Under den perioden som man kör med värme och = den mörka delen av året så laddar inte solcellerna .

När du skall sälja bilen så sitter solcellerna monterade medans en Efoy kan du lätt plocka med till nästa bil .


Min röst går på en bränslecell .

Elverk går bort totalt eftersom dom jag hört låter för mycket och det är risk att grannar störs och dom måste ju vara igång många timmar för batterierna skall laddas .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

För mig är alternativet enkelt.


Vintertid
En investering på under 3000kr för ett elverk som står inne i garaget på bilen.
Uppmätt ljud utanför ca 2m från bilen ca 70db vilket motsvarar lite drygt samtalston.

Sommartid
Räcker med den batteribank jag har för dom 2-4 nätters övernattnbingar utan extra tillskott


Bengt Åke, nästa gång du är i Uppsala kom över ska jag visa dig hur fint det fungerar.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Tycker allt man skall väga in i sitt egen användande följande:
* En Bränslecell's tillskott är beräknat på dygns-basis/24h. = Ganska låg leverans av el kortvarigt.
* En Bränslecell, dess investeringskostnad i dagsläget är ca. X10-15 kontra ett inverterelverk.
Ett elverk som dessutom levererar sin kapacitet beräknad på 1h.
En bränslecell är inte mycket att hänga i "hJulgranen" om tex. en värmefläkt behövs kopplas in.

Som dygns tillskott/nätter/mörk-årstid är den dock kanon!
Men eFoy behöver konkurrens så att priset blir relevant till dess produkt innehållet! :msn_laugh:

Men som sagt, var och en gör det som passar sitt behov bäst!
Ps. de gånger vi kört vårt 3000W Kipor har grannarna inte vart något störda,
frågar alltid om det är ok att starta och de har garanterat ansträngt sig för att lyssna! Bjussar alltid på el till ev. behövande! Ds.

Gäller inte dig nu B-Å, men att i trådar där trådskaparen frågar om råd kring sin installation, att då se inlägg som:
"va ska men me dé till" "kärnkraftverk" el. "vem behöver allt det där?" etc. är bevis på tunnelseende, skrivklåda och "härlig" Svensk Jante! :gnu:

//Magnus

Det jag hade satsat på idag hade varit en bränslecell för på sommaren då laddar solcellerna bäst men man har minst användning för energin .

Under den perioden som man kör med värme och = den mörka delen av året så laddar inte solcellerna .

När du skall sälja bilen så sitter solcellerna monterade medans en Efoy kan du lätt plocka med till nästa bil .


Min röst går på en bränslecell .

Elverk går bort totalt eftersom dom jag hört låter för mycket och det är risk att grannar störs och dom måste ju vara igång många timmar för batterierna skall laddas .
 

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej jag skulle nog börja med att gör iordning för en semesterresan, vad allt man har plockat i husbilen och väga bilen hur mycke har jag kvar att lasta.
Sedan kan man komplitera vad jag har tängt.
och och blir stoppad av polise ,nu ska vi väga bilen, polisen säger ni har överlass det är bara att plocka ur det man har tills jag kommer till rätt vikt.
Vad gör jag av det som är för mycket slänger jag altsamans i soptunna eller ringer någon man känner igen eller köper en släpvang obomsa för c;a tiotusen kronor helt onödigt, lastar på om man har drag.
Och säger polisn det ser bra ut men det bli fyra tusen kronor i böter för överlass.Det var inte roligt.
På sommaren har jag ej ac det behövs ej jag öpnar alla fönster och genomdrag.
Jag andväder elverk vår och höst har ett tusen vatt som jag bara laddar bateriet det går på halv fart drar 3deseliter timmen ,har 140A batteri ladar med 15amp elektronisladdare Waeco via 230volts utag en gång per dyngn
har en diselvärmare vattenburen Mikuni 4kw jag kör elverket 1,5 timmar per dyngn det går åt 4,5 dl bensinper dyngn att ha det varmt och skönt.
när det gäller solpaneler så fins det 130Wat som väger bara 2,2 kg. Solpaneler för Husbil & Husvagn
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej RosMarie&Curt

Jag får börja med att ursäkta mig, hänger inte med om det ni beskriver är hypotetiskt eller självupplevt?

Vilket som... Att åka husbil/njuta och ta med de saker som är mest kärt/nödvändigt i bilen
måste ju vara upp till var och en inkl. passande för den lastvikt man har på sitt fordon!

Jag köper sällan saker precis på marginalen... (tänker på husbil & lastvikt nu)
Investerar det mesta av min inkomst på ting som förenklar/förgyller min tillvaro!
Har för ett tag sedan börja tänka som så: Att jag lever bara nu... Njut så gott det går!

Inverterelverk, tex. varför pina en 1000w generator mot sin max kapacitet,
när man lika gärna kan köpa ett 2000w el. t.o.m. 3000w och köra det på i princip tomgång. (då Riktigt tyst gång)

Om ni nu önskar ta med er prylar som ger er överlast på er HB, varför tittar ni inte på att köpa ett litet smidigt släp?
Finns bra beg. inkl. låsbar kåpa på tex. Blocket, el. till fantastiskt bra priser på Mobile.de! (O-bromsat max750Kg/80Km)

Ni har då utökat er lastförmåga med ett ~½T. Man kan ganska enkelt bygga upp garderober, förvaring-hyllor/fack etc. i ett släp.
Just my 5cents...

Mvh. Magnus
 

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Medlemskap
2024
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Hej det blev missförsånd jag beklagar,ska se om jag kan rätta till det.
Första frågan är självupplevt.
Jag menade att det står att bilen får lasta till exempel 750kg sedan har man monterat markis mikro tv damsugare och ac och så vidare så finns det inte så mycket kvar av de
750kg det är kanske 350-400kg att andvända lagligt.
vist vill man fögyller tilvaron det vill även jag.
När jag har varit tvungen att jaga vikt, och sedan med elverk har valt en bateriladdare 230v 15A elektronisk som jag driver med ett honda 10invertersom är på1000Watt det kör Jaq på 450Watt alltså på halva effekten,då räker det till att köra bateriladaren på 230volt 15A jag her ett 140A batteri det räker till mina behov.
Släpvangn har jag köpt snapt och lustigt den brukar jag dra efter bilen vid mina fiskeresot ska bara komplitera den med en kåpa.
hej då ha det så bra.
Mvh curt lundqvist.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Solceller - elverk, vad ska man köpa??

Vårt TEC29 elverk är nu uppe i närmare 300 timmars gångtid och jag har inte hört något klagomål. Vi har stått i Apelviken, Moseldalen, Hamburg och andra ställen med mycket folk. Under tiden har vi haft 23 grader inne och mellan 25-38 i skuggan ute. Vi kör Micro TV och allt som vi vill utan att tänka på el överhuvudtaget. Om vi inte behöver ACn vilket vi aldrig slår på under 30 grader inne i bilen så har vi 180W solceller och 240Amp/h batterier med MPP regulator. Med dessa erfarenheter kan jag bara rekomendera solceller min 100W och MPP regulator kompleterad med ett elverk om man vill man riktigt gÖtt i alla lägen. Tillägas kan är att vi har ett kompressorkyl som går ENBART på 12V då gasolkylen inte duger när det blir varmt. Så vi behöver bra 12V anars blir ölen och Wiskyn för varm. Jag slår på kylet i April och stänger av det i Oktober då får solcellerna och batteri banken köra det. Detta har funkat i många år nu.
Inga pretantioner på att berätta att alla skall göra så men för oss funkar det.
 
Toppen