• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyst elverk

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Som jag skrivit tidigare så gick jag o köpte ett elverk från Biltema. Väger lite o går förhållandevis tyst och är varvtalsreglerat.

Nu tyckte jag att det borde gå att få det ännu tystare.

Köpte en stor plastlåda på Bauhaus och 20mm motorumsisolering med folie på Biltema. Svetsade på en gjänghylsa på avgasröret där jag nu kan förlänga med en slang för att leda ut avgaserna från garaget eftersom nu hela paketet står inne.
I botten på lådan sitter en fläkt som evakuerar nedåt via en tom batterilåda i garagegolvet. I den batterilådan sitter också en motorrumsfläkt till båtar som drar ut ev.motorlukt från bilen.
Båda dessa fläktar matas direkt från 12V-uttaget på generatorn.

Resultatet blev så bra att man nu kan sitta inne i bilen och ha elverket på utan att det blir en pina. Mycket nöjd med resultatet.

Har inga bilder än men ska försöka ta lite i helgen.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Lite bilder hur jag gjort. Lådan är inte fastsatt i golvet utan kan flyttas ut och köras utomhus.
Avgasslangen provade jag med en slang till Webastovärmare men den höll inte för vibrationerna. Förmodligen blev den för lång. Nu har jag gått upp i kvalitet och den här håller.
Det krävs en slang som klarar drygt 240gr som avgaserna håller vid full last.
I sista bilden ser man hur den utifrån monterade fläkten sticker in från höger. Båda fläktarna är direktkopplade till 12V uttaget och skapar undertryck i garaget.
Extra isoleringskuddar är monterade i lådan för att fixera läget på elverket plus att styra tilluften för kylningen. Tilluften kommer in via hålet vid eluttaget och vid startsnöret på höger respektive vänster sida.
 

Bilagor

  • PICT4530.JPG
    PICT4530.JPG
    73,1 KB · Visningar: 313
  • PICT4521.JPG
    PICT4521.JPG
    78,7 KB · Visningar: 229
  • PICT4522.JPG
    PICT4522.JPG
    81,3 KB · Visningar: 198
  • PICT4525.JPG
    PICT4525.JPG
    78,6 KB · Visningar: 189
  • PICT4524.JPG
    PICT4524.JPG
    85,1 KB · Visningar: 183
  • PICT4529.JPG
    PICT4529.JPG
    91,9 KB · Visningar: 196
  • PICT4527.JPG
    PICT4527.JPG
    53 KB · Visningar: 196
  • PICT4526.JPG
    PICT4526.JPG
    79,3 KB · Visningar: 199
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Tyst elverk

Hej!

Var ju en intressant läsning och fina bilder.

Om jag får stjäla en grej från dej, så har jag för min nya Truma Saphir Compact sökt någon form av lådor att montera som skydd under garagegolvet för uttagen för till och frånluft för aggregatet. Golvet är bara 24 mm tjockt och fläktarna kommer att ligga nästan helt oskyddade för sprut underifrån.
Din batterilåda verkar idealisk med rätt uppsågade öppningar i botten och lätt att fästa med de vinklade kanterna.

Vore toppen att höra vilka mått den har och var du skaffat den.

Mvh Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

roadglider

Batterilådans mått är L 39,5cm / B 19,5cm / H 26cm eller djup.

Lådan är en batterilåda som är originalmonterad i Eura så jag kan inte svara på var du lättast får tag i den.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Tyst elverk

Hej.
Det ser bra ut,men har Du tillräkligt stora hål för in och utgående luft för kylning av motorn ,+ luft till motorn,så att den inte går varm?
Mvh Jan-E.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Har kollat temperaturen i lådan och det fungerar utmärkt.
Mycket av värmen trycks ut genom hålet där avgasslangen sitter. En extra fläkt sitter som du ser i botten för att trycka ner värmen som sedan evakueras genom den tomma batterilådan där det sitter ytterligare en fläkt som skapar undertryck i hela garaget för att slippa motor os.
Har satt remsor av motorisolering i lådan som styr och gör att den ventillation som dras genom elaggregatet och lådan inte stannar och värmer upp hela lådan. Det är alltid svalt på inkommande sida.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Tyst elverk

:yes:
Har kollat temperaturen i lådan och det fungerar utmärkt.
Mycket av värmen trycks ut genom hålet där avgasslangen sitter. En extra fläkt sitter som du ser i botten för att trycka ner värmen som sedan evakueras genom den tomma batterilådan där det sitter ytterligare en fläkt som skapar undertryck i hela garaget för att slippa motor os.
Har satt remsor av motorisolering i lådan som styr och gör att den ventillation som dras genom elaggregatet och lådan inte stannar och värmer upp hela lådan. Det är alltid svalt på inkommande sida.
Hej.
Jag ser att Du har tänkt till ordentligt,Bilden på fläkten missade jag.
Mvh Jan-E.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Största problemet var att få tag i en slang som klarade den höga avgastemeraturen på ca. 250gr och dom vassa vibrationerna. Provade med en Webastoslang men den höll i högst 1 tim sedan sprack den. Men den som sitter på bilderna fungerar bra.
Bränslet körs numera på OK:s miljöbensin så det är nu nästan luktfritt. Så liten förbrukning så det kvittar i pengar.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

En tillverkare har svårt att tänka ut vad vi konsumenter gör med deras produkter. Detta som visas här, är det verkligen till att rekommendera? Läser man anvisningarna på Biltemas elverk så står där under 7.1 Elverket skall placeras utomhus samt på samma sida Förbjudet att användas elverket inomhus.
Läser jag anvisningarna för ett likvärdigt elverk så kan man läsa Elverket skall placeras 1meter från byggnader och andra fysiska hinder samt Elverket får ej heller övertäckas eller byggas in i en box. Här har vi en förbränningsmotor och en generator samt externa fläktar där en del kan gå snett, dubbla fasta överhettningsskydd med automatstopp till motorn hade inte skadat. Ta det inte som ett påhopp detta är skrivet i all välmening. Det är sett ur min synvinkel.


http://www.biltema.se/Documents/manualer/17/17-078.pdf
 

Bilagor

  • Elverk KGE1300T.pdf
    675,1 KB · Visningar: 170

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Håller med till viss del och jag tar inte illa upp. Fast texten är ju ofta för att skydda bl.a garantiåtagandet.

Alla felaktiga placeringar enligt tillverkaren är väl en sak, jag har iallafall gjort åtgärder på flera punkter.

Att inte leda ut avgaserna kan nog alla förstå att tillverkaren har åsikter om. Att stänga in elverket i en hermetisk låda är väl inte så bra ur överhettningssynpunkt som garanterat måste fälla garantin.

Fast jag kan lova att jag inte stör när elverket är igång och inte luktar det gammal gräsklippare heller.;)
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Tyst elverk

Hej
En helt super lösning, är inte sugen på solceller på taket, så prövar ett elverk, dock på ut sidan, första säsongen närmar sig för oss så vi får pröva oss fram

Christer
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tyst elverk

Slangen är en rostfri spunnen slang. Finns på metervara hos slangfirmor.
Provade först med en aluminiumslang till bränslevärmare men den klarade inte vibrationerna och den höga avgastemperaturen som elverket ger.
 
Senast ändrad:
Toppen