• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell

Normalt skall den kopplas in på laddaren. Vissa EBL/laddare "tror" att batteriet är fulladdad när solcellen ger ström direkt på batteriet.

Jag har en sådan här
Beror på hur många Watt din regulator klarar, lägg ihop befintlig panel med din nya lösa, även om du skulle ligga lite över gränsen vad din regulator klarar är det normalt inget problem, eftersom du aldrig får ut max av solpanelerna

Jag vet inte vad mina 2 paneler på taket kan vara på,kanske 120 watt st.
Om dom nu är parallellkopplade och samma spänning, kopplar man då in den direkt på regulatorn i samma ingång som dom andra.

Ett annat alternativ är att köpa en liten regulator som räcker till den lösa panelen.
Montera den på panelen och en sladd med cigg-kontakt (han-del för 12v uttag).
Sedan kopplar man in den i valfritt 12V uttag i bilen.
Antingen så laddar man bodels batteriet eller startbatteriet (beror på vilket uttag man väljer).
Det funkar mycket bra.

Jag hade absolut kopplat en fristående panel via en separat regulator istället för att koppla ihop med fasta på det sättet som Bäckis1843 beskriver.

Måste man ställa in regulatorn efter batterityp eller känner den av det själv,om man kopplar via 12voltuttag. Tänker på solpanel med inbyggd.

Tillbaka
Toppen