hej på er, jag undrar hur ett SOG system fungerar i verkligheten, flyttar man bara lukten någon annanstans eller försvinner den helt, hur blir det när man använder toan kommer det upp massa illaluktande gaser när luckan öppnas för spolning, måste få klarhet i det innan det eventuellt köps och monteras, jag gillar inte lukten från sanitets påsarna speciellt nu under hösten när man har mer stängda dörrar o fönster.
Hej, lite känsligt ämne att förklara på ett "smidigt" sätt kanske

, och man kan väl göra på olika sätt vid användandet men...
Om man gör som de flesta, i alla fall de jag känner, som har en Sog så börjar man med att öppna skivan ner till kassetten i toaletten när man skall använda den. Fläkten startar och ett svag sus hörs av att lite luft sugs ner genom öppningen, passerar genom toakassetten och tar med sig alla lukter genom Sog-fläkten och vidare ut genom golv, tak, eller en ventil på luckan med kolfilter i som dämpar ev. lukt där.
Som redan nämnts så kan kanske ut genom taket kan vara det optimala om man kan få upp ett rör till taket på ett lämpligt sätt.
När man sedan sitter på toaletten och använder den så tas även nyskapade dofter med ut genom kassetten av Sog-fläkten, så toaletten blir helt luktfri om man använder den med just öppen skiva ner till kassetten.
(Alltså även bättre än hemmatoaletten, och man får funderingar på varför inget sug finns i hemmatoaletten.... i toaskålen alltså.)
Efter avslutat besök och lite spolning/rengörning så stänger man skivan och fläkten stannar.
Man är då i ett helt luktfritt toalettutrymme och nästa besökare kan tro att man bara var därinne och tvättade av händerna.
Ja, ungefär så kanske

. M.v..h. JANKRO.