• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
hej på er, jag undrar hur ett SOG system fungerar i verkligheten, flyttar man bara lukten någon annanstans eller försvinner den helt, hur blir det när man använder toan kommer det upp massa illaluktande gaser när luckan öppnas för spolning, måste få klarhet i det innan det eventuellt köps och monteras, jag gillar inte lukten från sanitets påsarna speciellt nu under hösten när man har mer stängda dörrar o fönster.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
För ett år sedan bytte vi ut vår vakuumtoalett mot en Thetford C223-S + en SOG. När är vi ska använda toaletten, så öppnar vi luckan först och SOG-en startar. Vi har ingen som helst lukt i bilen. Om du använder toaletten med luckan stängd och öppnar först, när du spolar, så får du lukt i bilen precis som vi fick med vakuumtoaletten.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har en thetford 260. Där var allt förberett för en SOG. Startar fläkten innan jag öppnar. Då fixar den ett vakuum och skickar ut det under bilen genom ett kolfilter

Det du länkar till är inte en SOG-ventilator, utan Thetfords egen motsvarighet.

Fungerar förmodligen lika bra som en "äkta" SOG, men troligtvis mycket svår (kanske omöjlig) att montera i en bil med dubbelgolv.

På en "äkta" SOG kan man välja att släppa ut luften från tanken genom golvet, genom serviceluckan eller genom taket.

Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det finns ju lite olika alternativ när det gäller montering av SOG.
Utsläpp
- genom serviceluckan
- under bilen
- på taket.
De två första ger väl lite mer lukt utanför bilen medan det sista ger minst störande lukt.
Beroende var toaletten sitter i bilen kan ett eller flera alternativ vara tillgängliga.
Monterade själv en SOG med utsläpp på taket.

Kjell

PS. Ser att Pålle han före. DS
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Det du länkar till är inte en SOG-ventilator, utan Thetfords egen motsvarighet.

Fungerar förmodligen lika bra som en "äkta" SOG, men troligtvis mycket svår (kanske omöjlig) att montera i en bil med dubbelgolv.

På en "äkta" SOG kan man välja att släppa ut luften från tanken genom golvet, genom serviceluckan eller genom taket.

Pålle
Japp skrev vad jag hade å allt var redan förberett
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
hej på er, jag undrar hur ett SOG system fungerar i verkligheten, flyttar man bara lukten någon annanstans eller försvinner den helt, hur blir det när man använder toan kommer det upp massa illaluktande gaser när luckan öppnas för spolning, måste få klarhet i det innan det eventuellt köps och monteras, jag gillar inte lukten från sanitets påsarna speciellt nu under hösten när man har mer stängda dörrar o fönster.
Jag har haft SOG på mina senaste bilar,fungerar mycket bra ,luktar inget när du öppnar luckan,har inte använd sanitetsmedel/påsar på många år.
Har haft takutsläpp samt direkt på luckan,det sitter ett kolfilter i utsläppet på luckvarianten,den tar bort den mesta lukten .
Jag tycker att sanitetsmedlen har en hemsk lukt,går man in i en campingaffär känns det direkt att dom säljer dessa,det är väl mest en luktdöljare!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
hej på er, jag undrar hur ett SOG system fungerar i verkligheten, flyttar man bara lukten någon annanstans eller försvinner den helt, hur blir det när man använder toan kommer det upp massa illaluktande gaser när luckan öppnas för spolning, måste få klarhet i det innan det eventuellt köps och monteras, jag gillar inte lukten från sanitets påsarna speciellt nu under hösten när man har mer stängda dörrar o fönster.
Hej, lite känsligt ämne att förklara på ett "smidigt" sätt kanske ;), och man kan väl göra på olika sätt vid användandet men...

Om man gör som de flesta, i alla fall de jag känner, som har en Sog så börjar man med att öppna skivan ner till kassetten i toaletten när man skall använda den. Fläkten startar och ett svag sus hörs av att lite luft sugs ner genom öppningen, passerar genom toakassetten och tar med sig alla lukter genom Sog-fläkten och vidare ut genom golv, tak, eller en ventil på luckan med kolfilter i som dämpar ev. lukt där.
Som redan nämnts så kan kanske ut genom taket kan vara det optimala om man kan få upp ett rör till taket på ett lämpligt sätt.

När man sedan sitter på toaletten och använder den så tas även nyskapade dofter med ut genom kassetten av Sog-fläkten, så toaletten blir helt luktfri om man använder den med just öppen skiva ner till kassetten.
(Alltså även bättre än hemmatoaletten, och man får funderingar på varför inget sug finns i hemmatoaletten.... i toaskålen alltså.)
Efter avslutat besök och lite spolning/rengörning så stänger man skivan och fläkten stannar.
Man är då i ett helt luktfritt toalettutrymme och nästa besökare kan tro att man bara var därinne och tvättade av händerna.

Ja, ungefär så kanske :). M.v..h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Som redan nämnts så kan kanske ut genom taket kan vara det optimala om man kan få upp ett rör till taket på ett lämpligt sätt.

När man sedan sitter på toaletten och använder den så tas även nyskapade dofter med ut genom kassetten av Sog-fläkten, så toaletten blir helt luktfri om man använder den med just öppen skiva ner till kassetten.
(Alltså även bättre än hemmatoaletten, och man får funderingar på varför inget sug finns i hemmatoaletten.... i toaskålen alltså.)
Efter avslutat besök och lite spolning/rengörning så stänger man skivan i ett helt luktfritt toalettutrymme och nästa besökare kan tro att man bara var därinne och tvättade av händerna.

Ja, ungefär så kanske :). M.v..h. JANKRO.

I min ungdom fanns det toaletter med ventilation inuti toalettskålen som man kunde se när man lyfte på locket och på ventilationsröret som gick bredvid toaletten, jag har sett sådana toaletter många gånger.
Visserligen bara med självdrag och lukten for iväg ut genom skorstenen, i alla fall vintertid eftersom självdrag nästan bara fungerar vintertid.

På den tiden då det installerades var det nog bara överklassen som hade den funktionen på toaletterna, vanligt folk hade nog utedass.
Finns förmodligen fortfarande en hel del sådana toaletter kvar i Sthlm innerstads äldre områden.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
339
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
I min ungdom fanns det toaletter med ventilation inuti toalettskålen som man kunde se när man lyfte på locket.........
Sj hade en välventillerad variant, älskade att kolla på slipers genom den när jag var pojk
Till er som har toalett med SOG eller annan variant på "baksidan" kom ihåg att byta kolfiltret, ni som har toan på "framsidan" blir ju påminda per automatik så att säga, i alla fall om ni inte har takutsläpp.

Hälsningar
Peter
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I min ungdom fanns det toaletter med ventilation inuti toalettskålen som man kunde se när man lyfte på locket och på ventilationsröret som gick bredvid toaletten, jag har sett sådana toaletter många gånger.
Visserligen bara med självdrag och lukten for iväg ut genom skorstenen, i alla fall vintertid eftersom självdrag nästan bara fungerar vintertid.

På den tiden då det installerades var det nog bara överklassen som hade den funktionen på toaletterna, vanligt folk hade nog utedass.
Finns förmodligen fortfarande en hel del sådana toaletter kvar i Sthlm innerstads äldre områden.
Ventilationen finns kvar, går under benämningen klenrör.
Dock finns sällan själva wc-stolen kvar utan utrymmet har byggts om till dusch, spa eller annat trevligt som kräver betydligt högre luftflöde än de gamla klenrören klarade.
En väldigt vanlig besiktningsanmärkning i Stockholm....
 
Toppen