• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

snipe

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: snipe

En annan fråga, måste den stå helt vågrätt ?
Ibland ställer den sig i viloläge men t.ex Thor lyser klart utan att blinka.
Precis i samma läge som det lyser på displayen om den har hittat satelliten.
Börjar lite tappa mitt goda förtroendet för den nu sen tidigare.

Om du menar att den går tillbaka till utgångsläget när den låst på en satelit
och har bild, så är förslaget att stänga av controllern sen måste man komma ihåg
att fälla ner den när man åker när man slår på strömmen på contollern igen så fälls den
ner
Förstår inte vad du menar med att den ska stå helt vågrätt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Testar bara ute på gräsmattan. Vad jag menar där lutar den lite och om den skulle sitta på bilen och bilen lutar. Enligt Juan skall den stå vågrätt men det faller ju på det orimliga. Men jag missuppfattar det väl ?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: snipe

Snipeantennen har ingen reflektor den är en stor LNB som riktas upp till satelliten.
Men prinsipen är lika dan den riktas mot satelliten. Horisontalt och vertikalt. LNB skall justeras till rätt polarisation. Polarisationen är till för att man skall kunna ha en motor till en motordriven antenn i etta fall en fast monterad anntenn. Antenen siter fast pá en pinne mot exakt söder och lutar exact som jordaxeln sedan komer det en kompensation ifrán ekvatorn och upp till satellitens bana. Vrider man denna antennen ifrán öst till väst sá ändras polarisationen. Det är därför man pratar om graderna pá satelliterna öst och väst.

När det gäller Snipe sá letar den efter bästa signalen báde i höjdled, öst/west och till sist polarisationen. Om bilen sedan stár lutad har därför ingen som helst betydelse.
polarizacion.jpg

snipe.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Tack för bägge svaren. Nu förstår jag lite bättre. Hur ställer man in polarisationen? Förstår givetvis att en flat antenn är lite sämre ämnen med reflektor. Verkar bara som min Triax bara tar vissa kanaler. Det är väl därför vissa är horisontella och vissa vertikala.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Tack för bägge svaren. Nu förstår jag lite bättre. Hur ställer man in polarisationen? Förstår givetvis att en flat antenn är lite sämre ämnen med reflektor. Verkar bara som min Triax bara tar vissa kanaler. Det är väl därför vissa är horisontella och vissa vertikala.

Den ställer in polarisationsvinkel själv, det blir samma sak som att du vrider Lnb på en paraboltallrik, att det behövs beror på att jorden är rund och din punkt på jordklotet inte ligger
exakt horisontellt med horisonten vertikalvinkel åker då med på köpet som ligger 90 grader i från + som du vrider på ett kryss lite flummigt sagt

:rolleyes:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Då kanske jag förstår felet. När jag skall söka kanaler på Triax så kan jag tydligen välja horisontell eller vertikal sökning. Vekar bara som den hittar Thor
även om jag väljer en satellit som ligger alldeles intill ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: snipe

Astra 1 ligger over 19,2 grader øst mens Thor ligger på 0,8 grader vest og er nesten ytterpunktene for mye brukte europeiske satellitter - hispasat som sender mange spanske kanaler ligger helt ute på 30 vest, mest for også kunne tas inn i Amerikanske land.

En liten korreksjon når det gjelder skew innstilling - i Sverige er det i praksis lite behov for å endre denne mellom Astra 1 og Thor, +/- 5 grader skew klarer de fleste LNB uten problem.

En kan bruke Satellite Finder / Dish Alignment Calculator with Google Maps | DishPointer.com for å få litt mer følelse for hvordan det hele fungerer.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Är nog något fel på min dator. Första sidan kommer jag till men på andra exemplet hittar jag inget tyvärr. Får väl ge upp.

Hittar inget på Live in a different way - i do it
Där väljer jag customer support download
Väljer Snipe
Där har jag tre val
Catalog down , där får jag katalogen på snipe
Manual down , Får jag en text prparing och sen väntat jag i 20 minuter utan något alls
Specification down , Här får jag en specifikation om snipe

Hittar inget om att hämta ett uppdateringsprogram

Ledsen

Är det någon som hittat uppdateringsprogrammet och uppdateringsfilen? Jag hittar inget.

Håkan
 

jabadabado

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
13327
Medlemskap
2023
Sv: snipe

Hei,

Gå inn på Live in a different way - i do it

Trykk på bildet av Snipe antenna og velg "Feature" fra menyen på venstre side.
Da kommer "software Update" opp ganske lang ute på høyre side. Der finner du filene for nedlastning.

-Terje-
 

Bilagor

  • snipe.jpg
    snipe.jpg
    128,5 KB · Visningar: 9
Toppen