• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

snipe

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Fick min Snipe idag på 6 dagar från Tyskland 7652:- med frakt och med alla tillbehör.
Har precis också beställt en Triax SHD 207 CX
Men tänk på att det finns två versioner av den.
Den som finns på postorder är inte utrustad med en förlängning av det infraröda för att kunna ha mottagaren dold och kunna använda fjärrkontrollen. Det är bara LejonTrading som har mottagen med denna speciell finess. Har talat med Triax också. Beställde först en för 938:- på CDON men fick returnera den,
kostar 1295:- hos deras återförsäljare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Hej igen
Provade min Snipe på gräsmattan och kopplade upp den till min CanalDigital mottagare jag har inne i huset. Tog c:a 2 min för den att hitta Thor.
Sällan jag varit så nöjd med en produkt och som bara startar och går utan några som helst bekymmer eller igångkörningsproblem. Har också 24 mån garanti hos den tyska leverantören. Köp en Snipe ni som behöver en satellitantenn. Kanske eventuellt blir det sämre mottagning när man bor norrut i landet och skall bege sig långt söderut.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Vad skall man limma Snipe antennen med på taket. Sika produkter går knappt få tag i mindre förpackningar. Utgår och utgår får man till svar i ett kör.
 

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: snipe

Hei, for å lime fast platen til antennen på taket så brukte jeg en type lim som blir brukt til å lime frontruter på bil, kontakt et lokalt bilglass verksted så får du hjelp der.

MVH
Terje
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Hei, for å lime fast platen til antennen på taket så brukte jeg en type lim som blir brukt til å lime frontruter på bil, kontakt et lokalt bilglass verksted så får du hjelp der.

MVH
Terje

Tror du det är starkt nog ?
I tidningen Husbilen så använde dom PL400
Börjar bli lite osäker
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: snipe

Hejsan igen, om man vill ha något som är lättare att få tag på så är nog "Casco Marin & Teknik" det som är lättast att hitta, brukar finnas på COOP bl. a.
Den finns i flera färger och i mindre tuber om man tycker en patron är för stor.
cascomarinteknikblister.jpg


Det som är ännu starkare, men ändå rätt lätt att hitta är nog "Bostik MAXI BOND X-TREME" , brukar bl.a. finnas på större byggvaruhus.
EmptyImage.ashx


Det finns även en hel del andra, i Sverige mindre kända fabrikat men som troligen också ligger på en tillräckligt stark nivå, också de ofta på byggvaruhus.

Det man ev. bör kolla på förpackningen är att produkten är UV-tålig.

Lycka till. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Tack
Har köpt sika 251 men det som nu är svårt att hitta är sika primer 10.
Beställde från två firmor men fick till svar efter att betalt att det var slut helt plötsligt. Får väl köpa i Tyskland för där finns det ???
Är det någon som har erfarenhet av Tec7 ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: snipe

Försök att söka här på forumet, för Tec har varit med tidigare, det är jag säker på.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: snipe

Tec7 er et godt alternativ, og deres primer/cleaner på sprayboks er enkel i bruk. Styrkemessig nesten identisk med Sikaflex 251 og Körapop, de to mest benyttede monteringslim hos husbilfabrikkene.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Får väl då satsa på TEC7 i brist på att dom slutat med Sika Primer.
Har nu olika patroner med SIKA251 men ingen primer.
Vill gärna att grejorna skall sitta fast i fartvinden
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Undrar om du måste använda Primer. Jag har aldrig använt det, men har heller aldrig haft Silicon på taket.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Enligt SIKA skall det vara primer före för bästa vidhäftning.
Har talat med dessa leverantörer idag:
TEC7 behöver inte Primer enligt deras rådgivning
PL200 var bäst att använda enligt deras rådgivning
Bägge rekommenderade avfettning med T-röd och
lätt slipning av ytan med lite slippapper.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Kan det vara så att det blir sämre mottagning av satellitsignalen om det är lite disigt ute?. Nu verkar Snipe'n just nu inte hitta något.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Hej.

Jag använde sika 291. tål saltvatten dessutom ;)

de problem jag haft med min Snipe vid ett fåtal tillfällen, är att den inte hittar något. Men efter en omstart (Norsk reset) så ser man att när den fått gps signal och söker satteliten så ställer den sig i en helt annan riktining än tidigare och bilden blir bra.

Troligen något med gps enheten som gör detta.

Ett annat fenomen var efter att grenar vred den ur läge så ville den inte hitta något eller gå ner i rätt "parkeringsläge. Jag gjorde den då strömlös och vred den till parkeringsläget förhand. Sen har det fungerat som det ska igen.


//Freddy
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: snipe

Kan det vara så att det blir sämre mottagning av satellitsignalen om det är lite disigt ute?. Nu verkar Snipe'n just nu inte hitta något.


Allt som ligger mellan satelliten och antennen dämpar signalen.
Vatten i form av fukt som regn moln dimma. Snipe har ingen stark forstärkning som ett förstoringsglas som konsentrerar signalen.
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: snipe

Hej!
Jag har länge varit nyfiken på Snipe men undrar fortfarande om den fungerar längre söderut t.ex Spanien och SVT World? Vore bra att veta täckningsområdet.
Tackar på förhand
Kjelle
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: snipe

I södra Spanien fungerar den om det är fint väder. För SVT World pá 9º
Här kan du se täckningen som ger ett besked att den inte tar svagare signal än 46dBW
 

Bilagor

  • E9A_Ku-band_Widebeam_Downlink_Coverage.jpg
    E9A_Ku-band_Widebeam_Downlink_Coverage.jpg
    85,8 KB · Visningar: 5

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: snipe

En annan fråga, måste den stå helt vågrätt ?
Ibland ställer den sig i viloläge men t.ex Thor lyser klart utan att blinka.
Precis i samma läge som det lyser på displayen om den har hittat satelliten.
Börjar lite tappa mitt goda förtroendet för den nu sen tidigare.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: snipe

helt vágrätt skall den bara stá när den tar en satellit pá oº. Antennen skall luta lika mycket som satelliten du tar beroende om hur mánga grader satelliten ligger ifrán söder.

I SVT World skall den ligga 9º
Astra 19º och sá vidare
 
Toppen