Sv: SNIPE är den bra?
---------------------------------------------------------------------------------
Nej, det var lite dumt tycker jag
. Naturligtvis jagar jag inte svensk importör, eller beklagar mig här över en svensk mellanhand som jag inte utnyttjat vid köp för att de är för dyra.
Man kan börja med att ringa, som ofta fungerar inom Europa, eller maila till fjärran länder.
Lite beroende av vad man köpt så är min erfarenhet att man rätt lätt får nya delar från österlandet t.o.m. utan retur, särskilt om de säljer över Ebay, för negativa utlåtanden där är rena katastrofen för en firma. Om det inte går att lösa så får man ju väga in det i det låga priset, och beroende av hur lång garanti man har i Sverige, kontra hur kort tid man använder något i en husbil under garantiåret/åren. Men en parabolanläggning hör inte till det jag skulle köpa från östern. Dels blir frakten för hög, och man åker garanterat på både skatter och tullavgifter på så stora paket.
Europa för övrigt är bara att skicka tillbaka till, vilket man kanske även är tvingad till vid svenskköp om man inte bor i närheten av leverantören/reparatören. Problemet med det är väl endast att ett paket som nerifrån Europa till Sverige kostar 200:- för det mesta kostar mer än det dubbla att få från Sverige neråt Europa igen.
Jag tycker inte att det är någon större skillnad eller svårighet om jag skickar efter något från en svensk stad 40 mil bort eller en belgisk stad 120 mil bort.
Det verkar ju som många här handlar delar från Axel Augustin till husbilen och det brukar nog funka bra, samt dit går också att ringa i förväg om man är tveksam till något.
En annan grej som är poppis att köpa nere från Europa är väl Efoy bränslecell. m.m.
Om man köper en parabol så går det säkert att ringa till seriösa firmor och kolla så att allt stämmer för svenska förhållanden.
Nyhagen hej, jag tror att viktskillnaden beror på om monteringsplattan man limmar på taket ingår i satsen eller beställes löst som tillbehör, beroende på om man behöver den eller inte. En del firmor som säljer mycket över internet uppger också vikten inkl. emballage p.g.av fraktpriset.
Jag vet inte om jag är snål, tjurig eller ekonomisk
men jag vidhåller nog att den ev. större säkerheten man får av att betela 35% mer för en vara i Sverige, är för mycket bara för att få lite mindre strul vid otur med hållbarheten.
M. mycket v.h. JANKRO.