• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smutsig gasol

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kollisionssensorn på vår Truma DuoControl började helt plötsligt att utlösas när vi använde gasen, inte alltid bara ibland.

Lämnade in bilen på verkstan, som konstaterar att vi haft smutsig gas, olja, som man säger var orsaken. Nu installerade vi samtidigt två filter om det nu var orsaken.

Min fråga, är det vanligt ett vanligt problem, att man levererar smutsig gas?

Tommy
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
När jag ställde frågan om regulatorn så hade jag en bild för mig över vår gamla SMV och första husbilen en CI Granduca och där satt regulatorn direkt på anslutningen till tuben. Kollade Hymern idag och där är tuben kopplad direkt på krocksensorn och filtret mellan som på bilden i inlägg 31. Var regulagorn finns vet jag egentligen inte.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När jag ställde frågan om regulatorn så hade jag en bild för mig över vår gamla SMV och första husbilen en CI Granduca och där satt regulatorn direkt på anslutningen till tuben. Kollade Hymern idag och där är tuben kopplad direkt på krocksensorn och filtret mellan som på bilden i inlägg 31. Var regulagorn finns vet jag egentligen inte.
Krocksensorn och tryckregulatorn är i samma enhet/komponent.

Truma MonoControl CS

 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Kollisionssensorn på vår Truma DuoControl började helt plötsligt att utlösas när vi använde gasen, inte alltid bara ibland.

Lämnade in bilen på verkstan, som konstaterar att vi haft smutsig gas, olja, som man säger var orsaken. Nu installerade vi samtidigt två filter om det nu var orsaken.

Min fråga, är det vanligt ett vanligt problem, att man levererar smutsig gas?

Tommy
När man tankar GLP i spanien är det mer Butan i gasen än här hemma. Den har också mer tillsats av olja. Därför bör man alltid ha ett påfyllningsfilter samt helst också ett pappersfilter på lågtrycksidan som tar ev. andra föroreningar i gasen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När man tankar GLP i spanien är det mer Butan i gasen än här hemma. Den har också mer tillsats av olja. Därför bör man alltid ha ett påfyllningsfilter samt helst också ett pappersfilter på lågtrycksidan som tar ev. andra föroreningar i gasen.
Något ytterligare filter på lågtrycksidan behövs inte ,man monterar filtret på högtrycksidan enligt bilder i denna tråd.
Butan får man oftast söderut,ju längre norrut desto mer Propan.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Något ytterligare filter på lågtrycksidan behövs inte ,man monterar filtret på högtrycksidan enligt bilder i denna tråd.
Butan får man oftast söderut,ju längre norrut desto mer Propan.
Min erfarenhet av olika experter är att efter den fasta tanken ha ett Truma pappersfilter. Det är främst kylskåpet om det körs på gas. När man pratar med ambulerande reparatörer i Spanien så är det ett av de vanligaste felen de har att fixa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min erfarenhet av olika experter är att efter den fasta tanken ha ett Truma pappersfilter. Det är främst kylskåpet om det körs på gas. När man pratar med ambulerande reparatörer i Spanien så är det ett av de vanligaste felen de har att fixa.
Du verkar ha en stor fast tank med reduceringsventil i,dom flesta av oss har inte detta,då är det bästa att montera ett fliter på högtrycksidan ,då skyddar det även regulatorn som tidigare beskrivits i tråden.
Filter monteras normalt inte på lågtrycksidan.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Du verkar ha en stor fast tank med reduceringsventil i,dom flesta av oss har inte detta,då är det bästa att montera ett fliter på högtrycksidan ,då skyddar det även regulatorn som tidigare beskrivits i tråden.
Filter monteras normalt inte på lågtrycksidan.
Jag har 190 liters tank. Många installerar fasta flaskor som är ca. 20 liter och är påfyllningsbara istället för att byta flaskor. Då bör filter finnas på lågtrycksidan.
 

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2024
Kollisionssensorn på vår Truma DuoControl började helt plötsligt att utlösas när vi använde gasen, inte alltid bara ibland.

Lämnade in bilen på verkstan, som konstaterar att vi haft smutsig gas, olja, som man säger var orsaken. Nu installerade vi samtidigt två filter om det nu var orsaken.

Min fråga, är det vanligt ett vanligt problem, att man levererar smutsig gas?

Tommy
Har fått en del "krystade" förklaringar, om man fyller fasta tankar utomlands på en mack, är det tillsätts olja för att gasdrivna fordons
motorer behöver smörjning. Rätt eller fel, men jag har filter och efter ca: ett år så finns det något lite oljeliknande i filtret, som troligen
inte är så bra för reducerventilen. Utomlands så gissar jag att det ofta är "smutsig rysk gas" samt att den innehåller större andel butan.
Lars A
 
Toppen