• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smutsig gasol

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kollisionssensorn på vår Truma DuoControl började helt plötsligt att utlösas när vi använde gasen, inte alltid bara ibland.

Lämnade in bilen på verkstan, som konstaterar att vi haft smutsig gas, olja, som man säger var orsaken. Nu installerade vi samtidigt två filter om det nu var orsaken.

Min fråga, är det vanligt ett vanligt problem, att man levererar smutsig gas?

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det tog mig många år innan jag monterade gasol filter.... Trots att jag varit österut och tankat gas på många konstiga ställen så fick jag tidigare inga problem med skräp i gasen... Och sen jag monterad filter så vet jag ju inte om jag får/fått skräp i gasen... :rolleyes:
Sen det nu är svårt att veta om man har skräp i gasen... Så finns risken att service killen påstår saker som jag själv inte kan kolla.. :eek:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har filter (Trumas "gamla") sedan bilen var ny och kollar behållaren för filtret varje år. Det brukar alltid finnas litet (några ml) oljeliknande vätska i behållaren (luktar illa). Tömmer + torkar ur behållaren och återmonterar.

Vet inte om det är orsaken men jag har inte kunnat upptäcka någon sot i kylskåpets skorsten. Borstar man ur den kommer ingenting och brännaren är hur ren som helst.

Har också för mig att Dometic säger att garantin (för gasolbrännaren?) inte gäller om man inte har filter.

MVH
Hans
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hittade denna texten

I bland pratas det om olja som bildas och att fyllning istf byte av flaskor skulle innebära mera olja osv. Det förekommer en liten del olja i alla industriella anläggningar med gasol som transporteras i gasform, denna samlas i lågpunkter osv i större anläggningar. Den gula oljeliknande vätskan som ibland hittas i gasolfilter kommer inte från denna oljan utan från det luktämne (etylmerkaptan) som kondenseras och fälls ut om gasen får stå stilla under tryck en längre tid. Gasolfilter rekommenderas alltid för att hindra att "oljan" når reduceringsventilen och förstör denna i förtid.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Har haft filter i flera år och tankar gas mestadels i Europa. Bytte först filter varje år, men nu endast vid behov. Har aldrig funnit någon förorening eller olja. Filtren blir svagt gulfärgade. Det verkar som om en del har otur och råkar ut för förorenad gas i sällsynta fall. Att ha filter är säkert en god investering.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Enligt gasolfyllarna i Jordbro (Stockholm) skiljer det sig markant åt gällande kvalitéer mellan olika försäljningsställen.
Jag vet inte riktigt vad som är sanning, men vi har inga filter, har alltid fyllt på gasol hos gasolfyllarna. Vi har aldrig haft några problem med föroreningar, etc. Funderat på att montera filter, men ännu inte gjort jobbet. Kanske borde man tänka om.

Det är förunderligt att garantin inte gäller om man inte har filter. Bilen borde väl levereras så att garantierna täcker uppkomna fel , tycker jag...


//Jocke
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Använder mig av 2 tyska stålflaskor som jag byter när jag är i Tyskland och när jag befinner mig i Uppsala fyller jag dom på Gasolmacken i Uppsala. Inga problem på 6 år. Då jag frågade om olja i gasolen svarade dom bara att dom får gasolen från samma ställe som alla mackar. Något gasollager i Göteborg
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Enligt gasolfyllarna i Jordbro (Stockholm) skiljer det sig markant åt gällande kvalitéer mellan olika försäljningsställen.
Jag vet inte riktigt vad som är sanning, men vi har inga filter, har alltid fyllt på gasol hos gasolfyllarna. Vi har aldrig haft några problem med föroreningar, etc. Funderat på att montera filter, men ännu inte gjort jobbet. Kanske borde man tänka om.

Det är förunderligt att garantin inte gäller om man inte har filter. Bilen borde väl levereras så att garantierna täcker uppkomna fel , tycker jag...


//Jocke
Kvalite på olika ställen? Undrar på hur många ställen de framställs gasol i vårt land? Någon som vet?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
De gamla reducerventilerna var inte lika känsliga som de nya Truma Mono/duocontrol. Dessa nya kräver filter.
Om det beror på krocksensorfunktionen vet jag inte.
Olja finns i all gasol mer eller mindre enl den gasolfyllare jag handlar av
 

Aprikosen

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
När man byter flaska så rengörs flaskan innan fyllning, om du kör till gasolfyllarna så fyller du bara på. Finns altid liten mängd olja i gasolen oavsett leverantör. Byt flaska med jämna mellanrum så slipper ni nog problem även om filter är att rekommendera, billigare än att byta brännare i panna och kylskåp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När man byter flaska så rengörs flaskan innan fyllning, om du kör till gasolfyllarna så fyller du bara på. Finns altid liten mängd olja i gasolen oavsett leverantör. Byt flaska med jämna mellanrum så slipper ni nog problem även om filter är att rekommendera, billigare än att byta brännare i panna och kylskåp.
Det är reduceringsventilen som lägger av efter för mycket olja,då får du inte ut någon gasol,dyrt och onödigt, använd filter.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Etylmerkaptan heter "oljan", den är ett luktämne som delvis filtreras bort i en del filter. Den kan kondensera till en tjockflytande sörja som gör att känsliga delar i systemet sätts igen, t.ex. tryckregulator, krocksensor, duocontrol, m.fl. Den som öppnat en trasig tryckreduceringsventil förstår vad jag menar, där kan man hitta den äckliga stinkande sörjan som sätter igen manicken. "Oljan" kondenserar "bättre" vid sämre förutsättningar t.ex. en kallförvarad husbil som bara används några månader under sommartid. Jag har i 14 års tid tankat LPG i hela Europa, har inga filter och har aldrig råkat ut för något negativt. Min husbil står dock aldrig i kylan och gasolskåpet är lätt uppvärmd även när vi brukar värme i bilen när vi använder den. Om LPG skulle vara "smutsig" skulle det medföra många motorhaverier på LPG-drivna bilar, det har bolagen inte råd med och jag har sett filtren som sitter före slangen och i tankhandtaget. Det som kommer ur munstycket är rent (enstaka undantag finns alltid vid ovanliga omständigheter, t.ex vid reparation). Men även etylmerkaptan finns alltid av säkerhetsskäl (butan / propan är luktlös) det skall lukta "skit". I normala fall förbränns den tillsammans med gasen, vilket man kan lukta även det ibland. Men står systemet stilla och utsätts för stora temperaturväxlingar kan onormal kondensation förekomma och sätta systemet ur spel.
Obs! Jag hävdar inte att filter är onödiga, den som känner sig tryggare med det skall självklart använda det.
Detta inlägg försöker bara förklara vad 90%? av haverierna beror på: kondensation av etylmerkaptan.
:bye:Julian
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack för alla svar och förklaringar, men...
I vårt fall, helt ny bil och första flaskan med gas som f.ö. också vart helt ny.

Normalt levereras bilen med en P-11 i stål, jag ändrade själv och beställde en P-10 komposit.

Kan verkligen den eventuella mängden olja vara så stor så att det skadar anläggningen omedelbart? Det är alltså frågan om att gasen varit på några timmar i en helt ny bil.

Tommy
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack för alla svar och förklaringar, men...
I vårt fall, helt ny bil och första flaskan med gas som f.ö. också vart helt ny.

Normalt levereras bilen med en P-11 i stål, jag ändrade själv och beställde en P-10 komposit.

Kan verkligen den eventuella mängden olja vara så stor så att det skadar anläggningen omedelbart? Det är alltså frågan om att gasen varit på några timmar i en helt ny bil.

Tommy
Nej, inte i ditt fall!!! Där finns sannolikt en annan orsak om vilken man kan spekulera hur mycket som helst, men att orsaken skulle var smutsig gas är en bra (bort)förklaring för att lägga orsaken någon annanstans än den verkliga. Fick du allt på garantin? Det skulle jag ha krävt med en ny bil!
Julian
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I min regulator var oljan luktlös, svårt att tro att det var ett kondenserat luktämne.
Det skickade mig på ett Googleuppdrag.

I denna långa artikel kan man läsa svar på frågor runt olja i LPG förångare till bilar från ett antal oljebolag.

Propane Residuals

Raso Enterprises - Automotive Products and Information
www.rasoenterprises.com
www.rasoenterprises.com
För den som inte orkar läsa allt, här är kärnan:
Exxon-Mobil
Sources include traces of compressor oils, pump lubricants, hose plasticizers and other materials that are invariably present at trace levels in all fuels.


Petro Canada
While instances of contaminants in propane have been on-going for decades, and appear in different forms (oily materials, 'grease-like', 'black shoe-polish', and waxy deposits), they are usually sporadic, even seasonal, and we (the industry) have not been successful in finding the sources of all the contaminants.

Detta med olja i gasol är inget suddigt foto på ett "UFO", det är på riktigt.
 
Toppen