• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smutsig gasol

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kollisionssensorn på vår Truma DuoControl började helt plötsligt att utlösas när vi använde gasen, inte alltid bara ibland.

Lämnade in bilen på verkstan, som konstaterar att vi haft smutsig gas, olja, som man säger var orsaken. Nu installerade vi samtidigt två filter om det nu var orsaken.

Min fråga, är det vanligt ett vanligt problem, att man levererar smutsig gas?

Tommy
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Litet tillägg: ansamlingen av kondenserat etylmerkaptan eller andra oljor, är oftast en långsam process som kan pågå några år innan den täpper igen funktionen. Med lite tur och hög förbrukning (högt flöde), kan kondensatet dock förångas igen och förbrännas men om kondensatet ökar lite för varje år blir det så småningom en propp.
Vi något till åren kommen, utsätts för en liknande problematik: vaxproppen i öronen!:D
Lycka till med den nya bilen och nya Duocontrol CS. Håll systemet varmt!
:bye:Julian
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Kollisionssensorn på vår Truma DuoControl började helt plötsligt att utlösas när vi använde gasen, inte alltid bara ibland.

Lämnade in bilen på verkstan, som konstaterar att vi haft smutsig gas, olja, som man säger var orsaken. Nu installerade vi samtidigt två filter om det nu var orsaken.

Min fråga, är det vanligt ett vanligt problem, att man levererar smutsig gas?

Tommy
hej ! jag är tveksam till det ? vi gjorde täthetsprov på gasolen för några veckor sen och passade då på att samtidigt byta filterpatroner har två st en till varje flaska ! skulle egentligen bytt för två år sen men bara blivit liggande i bilen utifall shit hit the fan ? men fanns inte ett spår av något förorenat ämne i de gamla filtren och så inte heller i filterhållarna ! men nu bytte vi ändå när vi hade x-pert på plats ! då har vi tankat gasol över hela europa så borde ju funnits någonting ? men tror ändå de gör nytta !
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det med lite bruk og oljeansamlig kan ha noe for seg. I den Winnebagoen jeg hadde i Australia byttet heg slange mellom regulator og flaske. Bilen var da jeg kjøpte den 4 år og hadde kjørt veldig lite 40 000 km. Etter et par år fant jeg at lengden på slangen var ikke optimal ved bytte fra flaske til flaske så jeg skaffet en ny og noe lengre. Når jeg tok av den gamle slangen rant det ut nesten en kopp med olje uten lukt.

Her i Australia er det normalt at en fyller flaskene, og gassen som fylles på kommer fra bunnen av tanker på noen hundre liter. Så om noe olje bunnfeller så kommer det til kundens flaske. Tankene i sin tur blir fyllt av tankbiler. De fleste campingplasser fyller flasker, samme gjelder camping utstyrs butikker. Bytteflasker finnes på nesten alle bensinstasjoner og byggevarehus, selv enkelte dagligvare butikker har bytte av flasker. Bytte koster ca 50% mer enn fylling.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Kvalite på olika ställen? Undrar på hur många ställen de framställs gasol i vårt land? Någon som vet?
Näe, man har ju svårt att tro att det skulle finnas så många olika tillverkare av samma produkt...
Min egna reflektion har varit att vår gasol (läs gasfyllarna) känns som att den i alla fall räcker längre än kompisarnas flaskor som det har bytit på mackar etc. Energiinnehållet känns med andra ord något bättre ;)

Detta är givetvis ingen vetenskaplig undersökning, endast en "spottning". Det finns ju mängder med variabler att ta hänsyn till, men ändå.

//Jocke
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
I Europa är det vanlig att använda LPG som bränsle i bilar
Har läst att vissa leverantörer tillsätter olja i gasen för att smörja komponenter i bränslesystemet
Monterade första gången filter när vi bytte bil 2019
Har hittills inte sett spår av olja i filterna
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Angående byte av gasfilter, jag har ett engångsfilter och det skall bytas efter 10 000 mil. Om jag nu förbrukar 1 fl vart 14 dag, då blir det 24 fl om året...24x20 liter gas =480 liter gas om året.. Avrundar det till 500 L.
10 000mil blir ca 10 000 liter gas.. . 10 000 : 500 =20 år :swoon:
Altså jag bör byta mitt filter vart 20 år..:rolleyes: Hur ofta måste ni byta gasfilter?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Angående byte av gasfilter, jag har ett engångsfilter och det skall bytas efter 10 000 mil. Om jag nu förbrukar 1 fl vart 14 dag, då blir det 24 fl om året...24x20 liter gas =480 liter gas om året.. Avrundar det till 500 L.
10 000mil blir ca 10 000 liter gas.. . 10 000 : 500 =20 år :swoon:
Altså jag bör byta mitt filter vart 20 år..:rolleyes: Hur ofta måste ni byta gasfilter?
Det är framförallt vätskan i filterbehållaren som måste tömmas,mina filter ser helt rena ut ,men det finns någon centiliter vätska i botten efter 2 år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag monterade dubbla filter i samband med byte av duocontrol till en med CS 2016, jag har inte öppnat å kikat i filtren ännu, kanske är dax i år då.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Begriper inte...
Det skrivs här att reduceringsventilen kan tätna om man inte har filter. Men filtret monteras väl efter reduceringsventilen, före övriga förbrukare?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att skydda tryckregulatorn måste naturligtvis filtret sitta mellan tank/flaska och regulatorn, som på den stora bilden ovan.
Det är så Truma tänker sig installationen.

Truma PDF
För ett tillförlitligt skydd mot nedsmutsning / kontaminering med olja, måste ett gasfilter installeras framför ingången till gastrycksregulatorn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
....å så här ser det ut i vår bil, precis som Michael S och Ulf & Marie redan påpekat, hur det skulle göra någon nytta på annat sätt förstår jag inte.

Visa bilaga 211218

Tommy

Som i mitt fall där filtert sitter efter regulatorn så skyddar ju filtert gas enheterna i husbilen.... En ny regulator har jag i reserv.... Eller så kostar de ca 130:- spänn... Hoppas du förstår nu ;)
 
Toppen